2025. 11. 02.

Hétvégi gyors – 2025. október 26-november 2.

Barátunktól és kollégánktól búcsúzunk. Szolnokon ünnepelt a Stadler. Újabb motorvonatok készülnek Londonnak. Kölcsönbusszal tesztelnek. Jubileumot ünnepelt a nemzetközi ICE.


Elhunyt dr. Hubay Miklós


Budapest | Magyarország – Tragikus hirtelenséggel, életének 38. esztendejében október 28-án elhunyt dr. Hubay Miklós, a Petőfi Irodalmi Múzeum munkatársa. A PIM-nél 2017 óta dolgozott, előtte a győri Széchenyi István Egyetem könyvtárosa volt. Hosszú évek óta előadója volt az Eszterházy Károly Katolikus Egyetemnek is. Hubay a PIM működéséhez számos területen járult hozzá, amely a kutatók munkáját segíti a jövőben is.
Olvasóink joggal teszik fel a kérdést, hogy miért is emlékezünk meg dr. Hubay Miklósról ehelyütt? Az csak egy „sokadik” érv, hogy Miki a barátunk volt, szerkesztőségünk és segítőink jól ismerték a közlekedés iránti rajongása miatt is, hiszen főleg a trolibuszok tekintetében komoly tudással bírt. A RegionalBahn szerkesztői és a hazai közlekedési szaksajtót online fogyasztók sokat köszönhetnek neki: a 2010-es Székely Gyors közlekedésekor ő szerkeszetette az IHO percről-percre tudósítását és a RegionalBahn mai szerkesztőinek jó része vele közösen hozta létre az IHO-nál magát a műfajt, amiben ma is alkotunk. Miki a mi portálunkon a krími trolibuszokról (2013-ban) és a bukaresti csáposokról is írt (2015) kifejezetten érdekes és olvasmányos beszámolókat.
Miki halálhírét megdöbbenve fogadta megannyi ismerőse, hozzátartozói gyászában osztozunk.
Miki, legyen neked könnyű a föld!


Kölcsönben a nagy sárga


Hamburg | Németország – Kifejezetten különleges tesztüzembe fogott bele a VHH, a harmadik legnagyobb német buszüzemeltető. 2035. október 29. és november 12.között az X80-as (Hauptbahnhof/ZOB – Bergedorf) vonalon közlekedik a B-V 3576 rendszámú Alexander Dennis Enviro 500-as, hogy a nagy forgalmú vonalak jövőbeli optimális busztípusát megtalálhassák. Anjes Tjarks, a város közlekedési szenátora elmondta, hogy a közutak forgalmi terhelésének mérséklése az egyik céljuk, ehhez viszont ideálisnak látszik a korábban nem alkalmazott emeletes autóbusz. Lorenz Kasch, a VHH ügyvezetője jelezte, hogy a beszerzési programjuk során már látókörbe kerültek az akkumulátoros emeletes buszok, de a tapasztalatok gyűjtése érdekében kérték kölcsön Berlintől a modellt.

Mehr Sitzplätze, mehr Aussicht, mehr Fahrkomfort: wir schicken einen Doppeldeckerbus in den Testbetrieb! 🔍🚍 Der...

Gepostet von VHH.Mobility am Dienstag, 28. Oktober 2025


Újabb kerek szám


Szolnok | Magyarország – Elkészült a hatezredik kocsiszekrény a Stadler csoport magyarországi telephelyén, amely megnyitásakor évi 200 szerkezet gyártására volt méretezve, de az elmúlt 15 év fejlesztéseinek köszönhetően a FLIRT mellett már KISS szekrényvázakat is készítenek. Az üzem termékeit világszerte (többek között az USA, Nagy-Britannia, Spanyolország, Olaszország, Norvégia, Németország és Hollandia megrendelőinél és üzemeltetőinél) láthatjuk viszont.

Megnyitása óta folyamatosan növekszik a szolnoki kocsiszekénygyár
(fotó: Stadler)


Készülnek az újak


Derby | Egyesült Királyság – Megkezdődött annak a tíz 345-ös sorozatú, Aventra családba tartozó szerelvénynek a gyártása, amelyek az Elizabeth line kiemelkedően magas utasforgalmát hivatott kiszolgálni és a zsúfoltságot csökkenteni. Jelenleg 70 ilyen kilencrészes, akár 1.500 utast szállítani képes motorvonat közlekedik a vonalon a 2022-es megnyitás óta.


Gyarapodnak a vasútvillamosok


Salt Lake City, Utah | Amerikai Egyesült Államok – Opciós mennyiségként 20 egységet hívott le az UTA, ezzel megduplázza a korábbi megrendelését a TRAX hálózatot üzemeltető regionális cég. Ezzel a lehetséges mennyiség felérerendelkezik a Stadler kötelezettséggel, ami a frissen átadott helyi hegesztősor kihasználtságát is növeli.

A nemzeti zászló színei nélkül nem is lenne az igazi
(grafika: Stadler)


Bővít az Alstom


Plattsburgh, New York | Amerikai Egyesült Államok – 120 új munkatárssal kívánja bővíteni a keleti parti gyártóegység állományát, ezért november 6-án állásbörzét tartanak az üzemben. Az állásajánlatok között többek között darukezelő, hegesztő és fényező is van, mindegyik teljes munkaidős. A gyártás felfuttatására leginkább a New Jersey Transit korszakos megrendelése miatt van szükség.


Az „ikarustalanítás” folytatódik a Bakonyalján


Várpalota | Magyarország – A vontató ismét meglátogatta a várpalotai volántelepet október 30-án délelőtt. Ezúttal rövid időn belül két fehér csuklós Ikarust vittek a mohai bontóba. Először a KGC-012-t vitték el, majd nem sokkal később „követte” a HHR-810 is a „vérpadra”. A korábbaikban elszállított HPR-617, HGC-653, valamint HLD-882-eshez hasonlóan (korábbi cikkünk róluk) ők se Várpalotán kezdték „koptatni az aszfaltot”. A KGC-012 rendszámú egy Ikarus 280.30M típusú autóbusz volt. 2002-es évjáratú. Győrben az egykori Kisalföld Volánnál kezdett. Főleg helyközi viszonylatokat teljesített. Pár éve került át Várpalotára. Ott sajnos elég hamar félre kellett állítani meghibásodás miatt, így „donor” lett belőle. A HHR-810 pedig egy Ikarus C80.30A típusú kocsi volt. Ő 2 évvel idősebb a KGC-012-nél, 2000-ben jött ki a gyárból. Veszprémben kezdett el dolgozni az egykori Balaton Volánnál. Közel 2 évtizeden át szolgálta ki a környező településeket. Ezután Győrbe állomásították néhány évre, ahol szintén főleg helyközi járatokon lehetett vele találkozni. Az utolsó éveit már várpalotai kocsiként teljesítette. 2024 évének végén meghibásodott az inotai járat teljesítése közben, így belőle is „alkatrészbánya” lett az elszállításáig.

Elindult utolsó útjára a KGC-012.

Mintha csak a feladataikra várnának. De sajnos ez a selejtsor. A HHR-810 még egy utolsó „fürdőzik” a bágyadt októbervégi napsütésben az elszállítása előtt. Mellette a júliusban leállított LOC-730 rendszámú Ikarus 280.30M. Másik oldalán pedig a szeptemberben forgalomból kivont HRE-910 rendszámú Ikarus E98.06. Ők elvileg még működőképesek. Viszont a hibáik súlyossága miatt le kellett selejtezni őket.

A KGC-012-t két és fél órával később követte a HHR-810.
(fotók: Harmati Marcell)


Dátum már van


Berlin | Németország – Egyebehangzó jelentések alapján 2026. március 28-át jelölte ki a DB a berlini S15-ös vonal első szakaszának forgalomba helyezésére. A sokat megélt projekt egyelőre csak egy ideiglenes állomást kap a 2006-ban átadott Hauptbahnhof alatt, ahová legfeljebb (a 483-as kivételével) a legkisebb önállóan üzemeltethető vonathossz, a Halbzug fér majd be a peron mellé. Az viszont továbbra is a jövő távolába vész, hogy mikor érheti el a vonal Südkreuz állomást.


Évfordulós kapcsolat


Amersfoort | Hollandia – Negyedszázada kínál közvetlen kapcsolatot a DB Köln és Amszterdam között ICE minőségi szinten, ahol 2000. novembere óta már 30 millió utas fordult meg. A holland főváros Frankfurt am Main felől napi 8, Berlin felől napi 6 vonatpárral kapcsolódik, ezek mindegyike garantáltan ICE 3neo szerelvényekkel van kiszolgálva 2025. november 1-jétől. Előbbi irányon a 406-os sorozatot, utóbbin az elaggott InterCity-stokkokat váltották az új motorvonatok. A jubileumot megünneplendő a DB és az NS összesen 25.000 extra jegyet bocsátott ki 19,90 € áron, melyekkel november első két hetében lehet utazni.

A két vasút távolsági vezetői – Stefanie Berk a DB Fernverkehr értékesítési és marketing igazgatója és Heike Luiten, a NS International igazgatója – köszöntötték az évfordulós járatot. A 8020-as azonosítójú, Amsterdam nevet viselő ICE 3neo újabb matricákat kapott az oldalára.
(fotó: Michael Neuhaus / DB AG)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Harmati Marcell