Egyre kevesebb a 200-as Ikarus. Kiszervezné a gyártás egy részét az MAN is. Folyamatosan állnak forgalomba Budapest új villamosai. Sűrű hetet tudhat maga mögött a Stadler. Garázst építhet a Daimler. Nüveli a minőséget a DB Amszterdam felé. Stadtbahn-szakaszok jubiláltak. Hidrogénbuszra áll át Duisburg.
Nyúzzák a gyors-Vectront
Prága | Csehország – Mindössze két héttel a hivatalos bemutatása után már forgalomba is állt az első nagysebességű Vectron MS, hogy megkezdjék a kötelező próbafutásokat. Michal Krapinec, a České dráhy vezérigazgatója elmondta, hogy a tesztfázisban a már megérkezett nyolc mozdony mindegyike részt vesz, az R18-as Prága – Staré Město u Uherského Hradiště viszonylaton naponta 1.000 kilométert tesznek majd meg a gépek. A cseh engedélyek megszerzése után a német, osztrák, szlovák és magyar vaspályákra is elküldik a mozdonyokat, hogy mihamarabb teljeskörűen használatba vehessék őket.
Az első vonatot, amely a 2025. szeptember 24-i R 885-ös Slovácký expres volt, a 384 022-0 továbbította
(fotó: ČD)
(fotó: ČD)
Egy megy, egy marad
Berlin | Németország – A Deutsche Bahn AG új vezérigazgatójának megválasztása után tűzte volna napirendre az infrastruktúra fenntartásáért felelős DB InfraGO AG felügyelő bizottsága a szövetségi közlekedési miniszter által javasolt Prof. Dr. Dirk Rompf vezérigazgatói kinevezéséről tartandó szavazást. Viszont az EVG ellenállása nyomán maga Rompf úr lépett vissza a megbizatástól, így a jelenlegi vezérigazgató Philipp Nagl marad hivatalban. Patrick Schnieder a kiadott közlemény sorai között olvasva nem volt elragadtatva a 2014 és 2019 között a pályás részleget már vezető fizikus professzor döntésétől, de kénytelen volt azt elfogadni. A szakszervezet legfőbb kritikája szerint Dirk Rompf személyesen is felelős a hálózat mai állapotáért.
Fogynak az Ikarus buszok
Várpalota | Magyarország – Szeptember 22-én vontatóra tették a JOU-730 rendszámú Ikarus C80.40A típusú autóbuszt és elszállították a mohai bontóba. A kocsi 2001-ben állt forgalomba a Bakony Volánnál, még HNF-490 rendszámmal Várpalotán és itt szolgált egészen a 2023-ban történt leállításáig. A JOU-730 rendszámot 2005-ben kapta meg. Ám Várpalota nem maradt Ikarus nélkül: a GMY-382 rendszámot viselő, eredetileg Debrecenben szolgált, 26 éves Ikarus 280.40M a mai napig megbízhatóan rója köreit főleg Várpalota és Pétfürdő között a lelkes buszfotósok legnagyobb örömére. Továbbá friss műszakival a 24 éves HSX-340 rendszámú Ikarus C56.22 is újra „csatasorba” állt a napokban.
Harmati Marcell felvételén a várost hagyja maga mögött a trailer-re tett utolsó „ősvárpalotai” 2025.09.22-én
Kész az első szakasz
Frankfurt am Main | Németország – Megkezdődtek az első állópróbák Mainhattan Stadtbahn-hálózatának egy részén, a Bockenheimer Warte és a Seckbacher Landstraße közötti szakaszon, ahol már teljes mértékben kiépült a következő generációs vonattovábbítási rendszer alapja. Januártól már utasok nélkül, de már mozgó térköz segítségével is közlekednek majd szerelvények, miközben a főműhelyi tesztpályán továbbra is finomhangolásokat végeznek a prototípusként átalakított U5-ös egységekkel. 2027-re az U4 és U5 vonalakon teljes mértékben, 2030-ra az U1, U2, U3 és U8 vonalakon, illetve 2033-ra az U6 és U7 vonalakon, valamint a kapcsolódó villamosvonnalakon is üzembe áll a vonatkövetési időket 100 másodperc alá csökkentve a kapacitás növelését szolgáló rendszer.
Típuscsere, de nem a tervezettre
Berlin/Amszterdam | Németország/Hollandia – Nem sikerült tartani az eredeti ütemtervet, így nem az egyik kiemelt nemzetközi viszonylaton mutatkozhat be az ICE L. Viszont a DB-nek valamit lépnie kellett és bár az átállást néhány héttel későbbre tervezték, már 2025. szeptember 24-én elindult az első 408-as sorozatú ICE 3neo a Berlin és Amszterdam közötti IC 77-es vonalon. A két főváros között alig hat órát futó vonatok eddig mozdonyos vontatással, hagyományos kocsikkal voltak kiállítva – tavaly december óta viszont fedélzeti gasztromómia nélkül. Az elsőséget az IC 142 vonatszám alatt a 8037-es egység tudhatja magáénak, miközben a sajtóeseményen még a tavasz óta Amsterdam nevet viselő 8020-as egység szolgáltatta a hátteret. A vonatszámokat egyelőre megtartják, ezáltal a díjszabás is kedvezőbb, de november 1-től már ICE kategóriában és kizárólag ICE 3neo-val közlekedik a a napi 6+1 vonatpár ezen a vonalon.
2023. szeptember 22-én IC 148-as vonatszámban várta az indulási idejét egy teljesen német szerelvény, amiről először a kocsma, majd a mozdony fogyott el.
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Mára pedig megjelentek az első ICE-egységek is a vonalon, de még nem az ide tervezett típus.
(fotó: Oliver Lang / DB AG)
(fotó: Oliver Lang / DB AG)
Kelet felé kacsintgatnak
Baku | Azerbajdzsán – Követve a sváb versenytárs példáját, szintén Kelet felé terjeszkedik az MAN is, de ezúttal bérgyártás helyett az összeserelést szerveznék ki a Kaukázusba. A tervek szerint már 2026-ban elkészülhetnének az első helyben gyártott Lion's City E buszok, melyeket a közleményben csak xKD-eljárásként hivatkozott módon készítene egy helyi partner. AZ xKD alatt a PKD és a CKD is érthető, ezt valószínűleg a végleges lehetőségek alapján választják majd ki. Egyelőre mindössze a szándéknyilatkozat aláírására került sor, melyet a gazdasági minisztériummal és a helyi főkereskedővel közösen jegyeznek.
Az egyelőre kevés konkrétumot tartalmazó szándéknyilatkozatot Alexander Vlaskamp, az MAN Truck & Bus vezérigazgatója; Samad Bashirli Azerbajdzsán Gazdasági Minisztériumának miniszterhelyettese és Fizuli Alakbarov, az Improtex Trucks & Buses LLC elnöke írták alá.
(fotó: MAN)
(fotó: MAN)
Alagutakat ünnepeltek
Hannover | Németország – Tíz évnyi építkezést követően 50 évvel ezelőtt, 1975. szeptember 26-án adták át a forgalomnak a Hauptbahnhof–Waterloo szakaszon az első alagutat, illetve álltak forgalomba a TW 6000-esek. Ennek megünneplésére egy különjárat közlekedett mintegy 100 meghívott vendéggel, a legendás típus első, muzeális célokra megőrzött darabjával, melyet az azóta már nyugdíjas Herbert Schmalstieg vezetett, aki az első járaton még a város főpolgármestereként ülhetett elöl. A típusból még 50-55 darab üzemképes, de a leváltásukra rendelt típus gyártása is folyamatban van.
2024. november elején készült képünkön az utolsó sorozatba tartozó TW 6000-esek találkoznak a belváros alatti Kröpcke állomáson.
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Duisburg | Németország – Valamikor nehéziparáról, később a Tatort című TV-sorozat Schimanski nevű karaktere által ismerhető városban 25 évvel ezelőtt adták át az akkor 530 millió márkából (~271 millió euró) megépült Duissern–Meiderich szakasz évfordulóját ünnepelték szűk körben szeptember 23-án. A 903-as villamos és az U79-es Stadtbahn által használt 3,7 km hosszú alagút 12 perccel rövidítette le a menetidőt, melyet öt évnyi tervezés után 1992-ben kezdtek kiásni.
A megemlékezésen Herbert Huwar, a Stadtbahnbauamt akkori vezetője; Martin Linne, a város építési tancsosa; Sören Link főpolgármester és Axel Prasch, a DVG elnöke vett részt.
(fotó: Ilja Höpping / Stadt Duisburg)
(fotó: Ilja Höpping / Stadt Duisburg)
Indul a 27-es
Bécs | Ausztria – Rágóta várt dátumot közölt a Wiener Linien: 2025. október 6-án indul az első utasforgalmi járat az új 27-es villamos vonalán. A vonalat és környékét korábban már bemutattuk egy helyszínbejárás alkalmával.
Emelnek és kaszálnak
Hofheim am Taunus | Németország – Frankfurtban és környékén is átalakítják a díjszabást az RMV döntése alapján és Berlinhez hasonlóan itt is a Deutschlandticket kedvező árából fakadó sikerrel indokolják a változásokat. Januártól kizárólag havi levonással és csak teljes áron lesz elérhető az éves bérlet, ami már most is 12×88,80=1065,60 € – az emelt árú Deutschlandticket 12×63,00=756,00 € egy évre. A munkáltatók bevonásával váltható Job-Ticketből marad a Deutschlandticket-Job és a teljes területre érvényes RMV-JobTicket, de a 10 jegy feletti kedvezmények megszűnnek. A távolsági vonatok használatára jogosító kiegészítő termékeket is kivezetik, ahogy a BahnCard sem nyújt majd kedvezményt 5 tarifazóna feletti utazásnál. Viszont az IC/ICE-jegyek mellé elérhető City-Ticket összesen 13 városban lesz érvényes, új beszálló Limburg, Wetzlar és Rüsselsheim. Az árakat ugyan még nem, de az átlagos emelés 4,75%-os mértékét már közzé tették.
Frankfurt am Main vezetése viszont saját hatáskörben döntött róla, hogy a traffiQ nevű megrendelőszervezetük alá tartozó vonalakon (ez praktikusan a város területe) egy éven át nem emelkednek az egyúti jegyek árai. A teljesárú jegyért 3,80 €, 14 éves korig 1,55 € esedékes, a különbözetet a város állja.
Frankfurt am Main vezetése viszont saját hatáskörben döntött róla, hogy a traffiQ nevű megrendelőszervezetük alá tartozó vonalakon (ez praktikusan a város területe) egy éven át nem emelkednek az egyúti jegyek árai. A teljesárú jegyért 3,80 €, 14 éves korig 1,55 € esedékes, a különbözetet a város állja.
Határidő előtt
Limburg an der Lahn | Németország – A szállítási késedelem ellenére is a tervezettnél fél évvel korábban szállíthatnak utasokat a HLB akkumulátoros motorvonatai, melyeket április közepén szállított ki a Siemens. Az azóta eltelt időszakban a szükséges képzések és engedélyeztetések folytak, így szeptember 22-én már egy ötven fős vendégsereg utazhatott egy különvonattal Limburg an der Lahn és Westernburg között. Az utasok valószínűleg a decemberi menetrendváltással kerülhetnek az ajtókon belülre.
A bemutató úton Katrin Eder, Rajna-vidék-Pfalz tartomány közlekedési miniszter; Achim Hallerbach, Neuwied kerület elöljárója; Thorsten Müller, a megrendelő igazgatója; Tobias Beckers, a HLB múszaki igazgatója és Dean Balatinac, a Siemens Mobility értékesítési igazgatója is részt vett.
(fotó: Gerhard Hohl / Rolph)
(fotó: Gerhard Hohl / Rolph)
Feldíszítették
Duisburg | Németország – Megkapta a környezetbarát mivoltát hangsúlyozó matricázást a DVG 14 Solaris Urbino 18 hydrogen típusú autóbusza, melyeket egyelőre még nem használhatnak az utasok, mivel a forgalomhoz szükséges komponensek beszerelése még folyamatban van. A saját töltőállomás elkészültére jelenleg 2026 végén lehet számítani, addig viszont biztosan nem várnak a garázsban állva az akár 400 km megtételére is képes járművek. A város 2027-ben rendezi meg a Nemzetközi Kertészeti Kiállítást, gy egyik-másik darab erre utaló feliratokat is hord.
Vielleicht ist euch in den letzten Wochen schon etwas aufgefallen: Unsere neuen Gelenkbusse waren bereits unterwegs – ab...
Gepostet von DVG Duisburger Verkehrsgesellschaft AG am Dienstag, 23. September 2025
Változások Budapesten
Budapest | Magyarország – Szeptember 25-én átkerült a BKK tulajdonába a húszadik CAF Urbos 3/5 is az utolsó opciós megrendelésből, így már csak 5 hosszú és 26 rövid hiányzik. Az utolsó darabokat 2026 végéig helyezik üzembe, ezzel 40 százalékot is eléri majd az akadálymentes arány a budapesti villamosvonalakon.
A 2272-es a többi új darabhoz hasonlóan Budafok állományába került és a 17-es vonalon mutatkozott be.
(fotó: Nyírő Simon / BKK)
(fotó: Nyírő Simon / BKK)
Mivel egyre több új villamos áll forgalomba és a kocsiszínek területe nem növekszik ezzel párhuzamosan a BKV elkezdte a TW 6000-es típus nagyobb arányú selejtezését, a héten hét régebb óta leállított példánytól vettek végleges búcsút.
Budapesti Közlekedési Központ és a Budapest Közút új forgalmi renddel kísérletezik a 77-es trolibusz vonalán, az Egressy úton. A korábbi torlódások és emiatti menetrendi zavarok csökkentésére a Mexikói út és a Hungária körút közötti, palacknyakat jelentő szakasz szeptember 29-től munkanapokon 6 és 9 óra között kizárólagosan a közösségi közlekedésé lesz. Az intézkedéstől átlagosan 8 perccel rövidebb menetidőt várnak a szakemberek.
Lehalkítanák
Darmstadt | Németország – A korábban tapasztalt problémák kiküszöböléséhez épített át az illetékes műszaki felügyelet engedélyeit megszerezve a gyártó egy villamost a korábbinál több csillapító elemmel, így a 22119 azonosítójú Stadler TINA a következő hetekben különböző időszakokban folytat majd próbafutásokat a darmstadti hálózaton. Ansgar Brockmeyer, a Stadler-csoport kereskedelmi és marketing elnöke szerint egy egész csokorra való megoldást építettek be és feszülten várják a mérési eredményeket. Johannes Gregor, az üzemeltető HEAG mobilo ügyvezetője reméli, hogy a beavatkozások és a mérések gyorsan eredményre vezetnek. A mérési adatok kiértékelése október végére esedékes, ekkor döntenek majd a változtatások szériában történő beépítéséről.
A próbavillamos első modulja még figyelemfelhívó matricázást is kapott
(fotó: Stadler)
(fotó: Stadler)
Díjazták a legjobb mozdonyvezető
Bécs/Amszterdam | Ausztria/Hollandia – Az Amszterdamban megrendezett Transporeon Summit 2025 keretében osztották ki a Train Driver of the Year díjat, melyet idén az ÖBB egyik karintiai mozdonyvezetője vihetett haza. A 15 különböző típusú jármű vezetésére engedélyekkel rendelkező Klaudia Malej nem csak teher-, hanem személyvonatokat is továbbít, sokszor határon átnyúlóan. Saját elmondása szerint a nemzetközi teherszállítás jelenti a legnagyobb kihívást a különböző előírások miatt, melyeket maradéktalanul ismerni is kell. A díjat a kiemelkedő elkötelezettségével és szenvedélyével tűnik ki a kollégái közül a zsűri szerint.
2025 legjobb mozdonyvezetője a díjjal
(fotó: RCG)
(fotó: RCG)
Egy garázs rendel!
Zwenkau | Németország – Kulcsrakész garázst vásárolt a Regionalbus Leipzig GmbH a Daimler Truck AG-tól, 2027 eleji készre jelentéssel. A szerződés 9 darab Mercedes-Benz eCitaro üzembe állítását, 10 töltőpont kialakítását, egy megfelelően dimenzionált tető megépítését és öt éves teljeskörű karbantartási szolgáltatást tartalmaz. Opcióként további 17 töltőpont és 18 autóbusz áll rendelkezésre 2028 közepi üzemkezdettel. Alvállakozóként az Ingenieurbüro Schlender, a Consass, az ABB és a Sinos kerül bevonásra. Az első ütemhez a tartományi és a szövetségi kormányzat összesen 3,6 millió eurónyi támogatást biztosít. A zöld mezős beruházást a meglévő zwenkaui garázs mellett valósítják meg kezdettől fogva 20 járműre méretezve. A 11 – szóló buszok számára dupla, csuklósok számára szimpla – parkolósorhoz egyelőre három töltőállomáson keresztül érkezik majd az elektomosság a kilenc kimenethez 90-150 kW teljesítménnyel, illetve egy mobil töltő is kerül a javítócsarnokba. A tetőre természetesen napelemek kerülnek, hogy kompenzálják az energiaigényt. A buszokat 555 kWh kapacitású akkumulátorokkal szerelik fel, a töltésre pedig az első tengely felett jobb oldalt és hátul bal oldalt lesz lehetőség.
Ritkán rendelnek a szolgáltatók teljesen felszerelt garázst, inkább a meglévőeket alakítgatják
(grafika: Daimler Truck AG)
(grafika: Daimler Truck AG)
TRAKO Stadler
Gdańsk | Lengyelország – A 2025. szeptember 23-26. között megrendezett TRAKO keretében állította ki a Stadler Koleje Mazowieckie által alig egy éve megrendelt FLIRT-sorozat egyik darabját. Az érdekessége, hogy a Siedlce melletti gyárb 18 éves fennállása alatt készült 1000. jármű. A mazóviai tartományi vasúttársaság 2006. óta 64 egységet vett át, még 75-re van érvényes megrendelése és 11-et tervez a jövőben megrendelni.
Ha megmarad a matricázása, akkor a napi forgalomban is könnyen megismerhető lesz
Az olasz Valle d'Aosta régió megrendelésére készül szintén Lengyelországban az a négyrészes FLIRT-sorozat, amelyet a lengyel vásárban mutattak be. A bő 74 méter hosszú motorvonatban 215 másodosztályú és 21 lehajtható ülőhelyet alakítottak ki, az állóhelyen pedig 4 fő/m² zsúfoltsággal 212 helyet számoltak. Nagy csodák elmaradnak: sima felsővezetékes üzemet tud, a hagyományos olasz pályákon megszokott 3 kV egyenárammal, illetve a legnagyobb üzemi sebessége is 160 km/h.
Szinte hihetetlen, hogy van még igény hagyományos meghajtási módokra
(fotók: Stadler)
(fotók: Stadler)
Szállnak a szikrák
Salt Lake City, Utah | Amerikai Egyesült Államok – Sűrű hete volt a Peter Spuhler vezette cégcsoportnál. Miközben Európában kész járműveket ünnepeltek, az Újvilágban megnyitott a következő új üzemegység. Ugyan a Stadler Rail AG már 2016 óta köteles betartani a Buy America Act által előírt legalább 70 százalékos helyi értékarányt, a második Trump-kormány által eszkalált vámháború miatt viszont már a hegesztési munkák nagyját is amerikai munkások keze által elvégzendővé nyilvánították. Az így elérhető 80 százalékos arány „csak” 15 százalékos vámot jelent a behozott komponensekre, de továbbra is szemmel tartják a gyártási költségek alakulását. A hegesztőcsarnokban 2026 végéig 20 munkahelyet teremtenek.
A 4.600 m²-es csarnokban gyártott első szekrényváz volt a megnyitó főszereplője
(fotó: Stadler)
(fotó: Stadler)
Összeállította: Adorján Péter, Harmati Marcell