2025. 09. 26.

Gázos tolatós

Rövid ideig környezetbarát kísérletben vesz részt egy egzotikusnak mondható tolatómozdony, ami egy még egzotikusabb meghajtást kapott. Fontos kutatási eredményeket rejthet a tesztidőszak, még ha nem is túl kiadós.





Három éve kezdődött az a projekt, aminek keretében az Alstom 2025. szeptember 19-én tett bejelentése alapján elkészült a világ első olyan tolatómozdonya, amely üzemszerűen képes egy átalakított dugattyús dízelmotorban tisztán hidrogéngáz elégetésével közlekedni – ilyen motort már láttunk az Anglo-Belgian standján. A kísérlethez az acéltermelésben járatos Salzgitter AG leányvállalatához, a VPS-hez tartozó, 2019-es gyártású 1002 032, egy Alstom H3-as mozdony került kiválasztásra. A még 2012-ben bemutatott típusból még 50 darab sem készült, ami valószínűleg a kettős üzemű mozdonyok (főleg Siemens Vectron Dual Mode és Vossloh/Stadler EuroDual) térnyerésének köszönhető.

A mozdony elején balról jobbra: Brecht Günther, a VPS üzemeltetési vezetője; Astrid Paus, a Regionális Fejlesztési Hivatal osztályvezetője; Oliver Mairinger, az Alstom projektmenedzsere; Frank Klingebiel, Salzgitter főpolgármestere; Dr. Christian Bieniek, az Alstom salzgitteri üzemének vezetője; Prof. Dr.-Ing. Peter Eilts, a Braunschweigi Műszaki Egyetem Belső égésű motorok Intézetének vezetője és Carsten Tietze, a WTZ Roßlau kutatóközpont innovációs menedzsere

Az Alstom célja a régebbi dízelüzemű tolatómozdonyok számára egy olyan „dobozos” átalakítási megoldás kidolgozása, amely nem csak egy adott típusra adaptálható, így a már meglévő gépeket lehetne újabb 15-20 éven át használni. A számítások szerint egy ilyen jármű évente 150 t CO2-t bocsát ki és ez közel nullára csökkenthető tisztán zöld hidrogén elégetésével. Nagy veszélyt azért nem vállaltak, mivel a mozdony hajtáslánca eleve hibrid, amely a dízelmotorról és a beépített akkumulátorról is képes üzemelni.

A központi kijelzőn a tartályok töltöttsége
(fotó: Philipp Ziebart / Alstom)

Természetesen ingyen semmi nincs, a fejlesztéshez Alsó-Szászország a struktúraváltási támogatáson keresztül 1,5 millió euróval járult hozzá. A salzgitteri járműgyárban megtett próbakörök után az ecélüzemek környékén lesz érdemes keresni a mozdonyt, bár a projekt októberi kifutásával a mozdony visszakapja az eredeti kialakítását és gázolajat fog égetni.

Érdekes kérdés, hogy ez a fejlesztési irány lesz-e később a meghatározó az európai szinten mintegy 4.000 mozdonyt jelentő szegmensben vagy inkább a tisztán vagy hidrogén-üzemanyagcellával kombinált akkumulátoros meghajtás felé tendálnak majd a gyártók és a vevők.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.