2025. 09. 10.

A Vectron új ruhája

Hivatalosan is átvette az első nagysebességű Siemens Vectron MS mozdonyát a České dráhy, illetve ezzel párhuzamosan láthatóvá vált a típus egyedi arculata. A cseh állami vasút nagyívű tervekkel rendelkezik a használatukra, illetve kiterjesztenék a járataikat Európában is.





Nincs még egy hónapja sem, hogy a Siemens átadta az első 384-es sorozatú, tehát 230 km/h végsebességre alkalmas Vectron MS mozdonyokat az eddigi egyetlen megrendelő České dráhy számára, máris a következő hír érkezik a témában. 2025. szeptember 8-án Praha–Vršovice fűtőházban kisebb ünnepség keretében már a végleges mintával mutatták be a 384 001-4 (teljes pályaszáma 91 54 7384 001-4 CZ-ČD) azonosítót kapott mozdonyt.

Ahogy Michal Krapinec, a ČD elnök-vezérigazgatója elmondta, az új típussal a valódi nagysebességű szolgáltatók közé kerülnek és egyúttal egy bevált típussal folytatódik a mozdonyállomány egységesítése és fejlesztése. Szeptember 4-én újabb öt mozdony (006, 021, 022, 023 és 024) érkezett meg a cseh fővárosba, a cseh mozdonyvezetők és karbantartók mellett már osztrák és német kollégáik is részt vettek a típusképzésen. Roman Kokšal, a Siemens csehországi vezérigazgatója hozzá tette, hogy a típus kifejezetten a ComfortJet-szerelvényekhez készült és a ČD-vel 15 évre szóló szervizszerződést is kötöttek, amivel a magas megbízhatóságot garantálhatják.

Roman Kokšal, a Siemens és Michal Krapinec leplezték le az új arculati elemeket

A matricázás meglepően érdekes lett: a korábbi korszakokat meghatározó mozdonyok (Škoda 69E/70E/71E/76E/98E/99E, Škoda 109E) oldalfalának bordazatát ötvözték a dinamizmusra és sebességre utaló átmenettel. Az első ezen mozdonyok által továbbított vonatokat a Prága és Staré Město u Uherského Hradiště között ingázó R18 Slovácký expres vonalon kell majd keresni még 2025 folyamán, az engedélyek megszerzését követően pedig nemzetközi viszonylatokra is beállnak.

Ahogy az ÖBB a railjet-mozdonyainál, úgy a ČD-nél is kétoldalas dizájnt válaszottak a nagysebességű típusnak
(fotók: ČD)

2025 végéig már 20 darab áll majd a cseh állami vasút rendelkezésére, a teljes megrendelést pedig havi négy legyártásával és átadásával tervezi a Siemens mielőbb teljesíteni, ezáltal 2026 közepére már 111 saját tulajdonú vagy bérelt Siemens Vectron közlekedik a ČD égisze alatt. A mozdonyok a cseh és szlovák mellett német, osztrák, lengyel és magyar bejegyzéseket kapott az oldalára, de természetesen a külföldi országokban még nem járt próbafutásokon.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.