
Jövő év elejétől, egészen pontosan 2026. január 1-jétől átlagosan hat százalékkal emelkednek a közösségi közlekedés díjai Berlinben és Brandenburgban a VBB felügyelő bizottságának döntése értelmében. Persze az elmúlt 60 hónap statisztikai adatai alapán összesített kőltségnövekedési arány említése még nem bontja ki az igazság minden részletét, mivel közben számos jegyféleség is megszűnik, amire a kincstári válasz az alacsony darabszámú eladás és a Deutschlandticket okozta relatív drágaság. Az áremelés szükségességét az üzemanyagok és a személyzet folyamatosan emelkedő költségeivel, illetve az új technológiájú járművek magas beszerzési áraival magyarázzák. Ezeket a faktorokat többnyire a tartományi és szövetségi költségvetés hozzájárulásaival kívánják kiegyenlítteteni, de azok is véges mértékűek. Így szükség van a használók által befizetett arány korrekciójára is, ami természetesen nem tetszik az utasoknak. Kifejezett cél a szolgáltatási volumen fenntartása, avagy nem tervezik csökkenteni a megrendelt menetrendi kínálatot.
Törvényi kötelezettséget teljesít többek között Brandenburg/Havel is az új villamosok forgalomba állításával
(fotó: Regula Dániel)
(fotó: Regula Dániel)
Részleteiben vizsgálva nem tűnik drasztikusnak az áremelés: az egyúti jegyekért egységesen 20 centtel többet kell majd a kasszánál hagyni. A Berlin AB jegy 4,00 €, a Berlin ABC 5,00 € lesz. A négy egyútit tartalmazó csomag ára 12,40 €-ra módosul, ami 3,10 € egyedi árat jelent. Brandenburg an der Havel, Frankfurt (Oder) és Cottbus esetén 2,70 €, Potsdamban 3,00 € lesz az AB-jegy. A 24 órás jegyek ára Berlinben 60 centtel, Potsdamban 40 centtel, a többi városban 30 centtel drágul, a teljes hálózatra érvényes variáns pedig 26,90 helyett 28,50-ért lesz elérhető.
Berlin és Brandenburg határán lakók eddig nem voltak kénytelenek a teljes városra szóló jegyet venni, de ez most megszűnik
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
A megszűnő jegyek közé tartoznak a 7 napos és éves bérletek, valamint a városi zónák esetében a BC-zónás jegyek minden fajtája mellett a havijegyek hétköznap 8/9/10 óra után érvényes variációi. Emellett a nyugdíjasoknak elérhető VBB-Abo 65plus is kivezetésre kerül, mivel már most is drágább (havi 62,00 €) a Deutschlandticketnél és nem nyújt nála jobb kondíciókat. Kérdéses, hogy kinek éri még meg egy csak Berlinre érvényes havibérletet előfizetésként havi 81,30 euróért, esetleg hálózati formában 214,50 euróért megvásárolni…
A kínálat megfűnyírózására az ügyfelek által megfogalmazott átláthatóság megteremtését hangsúlyozta a közlekedési szövetség közleménye, ugyanitt figyelmeztettek rá, hogy a következő években is folytatják majd a díjszabás slankítását. Hasonló lépést tett a VRR is 2025 tavaszán, ott is a Deutschlandticket ára feletti, annál lényegesen nem előnyösebb termékeket rostálták ki.
A Deutschlandticket is drágul
Bár eredetileg csak 2025. október 29-30-án lett volna esedékes a tartományi és szövetségi közelekdési miniszterek konferenciája, az aktuálisan havi 14 milliós darabszámban fogyó Deutschlandticket finanszírozásának kérdése miatt azonban már június 27-én tartottak egy rendkívüli ülést, ahol a tartományok kitartottak az éves 1,5 milliárd eurós hozzájárulás szinten tartása mellett. Ugyan az összeg megemelését kívánták elérni, de erre a szövetségi oldalról nem volt fogadókésszég, így 2026-ban is összesen 3 milliárd eurót lehet majd felosztani a számtalan közlekedési vállalat között. A házigazda bajor közlekedési miniszter, Christian Bernreiter szerint egy kifejezetten jó kompromisszumot sikerült kötni, de emellett szorgalmazzák a Regionalisierungsmittel megemelését, amelyről október végén tanácskoznak majd. Az országos érvényességű havibérlet árát a 16 tartomány egyhagú véleménye alapján 2026-ra vonatkozóan 63,00 euróban határozták meg, az 5,00 eurós emelés 8,6%-ot jelent. Ennek érvénybe lépéséhez azonban még szükség van a szintén a tartományok képviselőiből álló Bundesrat egyetértésére is, ami gyakorlatilag csak formalitás. Emellett szorgalmazták, hogy 2027-től a közlekedési szolgáltatások költségein alapuló indexálás alapján történjen az áremelés, ennek módszertanát azonban még ki kell dolgoznia egy szakértői grémiumnak.
Ugyan a szövetségi kormány tavasszal aláírt koalíciós szerződésében még 2029-ig tartó árstabilitás szerepelt, ettől nagyon gyorsan eltértek a tartományok
(fotó: Thomas Winszczyk / StMB)
(fotó: Thomas Winszczyk / StMB)
Adorján Péter