Újabb északi Stadler-opció lett beváltva. Nemzetközibbé válna az SBB és a ČD. Változó vonalak és szolgáltatók az Ahrtalbahnon. Hivatalos a trireno arculata. Forgalomban az új amerikai szuperexpressz. 14 Szergej a Vasúttörténeti Parkban.
Forgalomban az Acela 2.0, azaz az Alstom Avelia Liberty
Washington, D.C. | Amerikai Egyesült Államok – Augusztus 27-én, hosszas tesztidőszak és többéves csúszás után hivatalosan is forgalomba állt az Amtrak második generációs nagysebességű járműve, az új Acela - azaz gyári nevezéktan szerint az Alstom Avelia Liberty. A 2000 decemberében debütált első generációs, Bombardier-Alstom koprodukcióban készült Acela-szerelvények legendás ősök (még a Pennsylvania Railroad által rendelt Budd Metroliner-szerelvények) nyomdokaiba lépve gurítottak nagyot, a 730 kilométeres Boston–New York–Philadelphia–Washington útvonalon megduplázva az utasszámot a régió alapvető távolsági vasúti márkájaként vonultak be a történelembe. A csere időszerű volt és az Acela 2.0 történet még 2016-ban indult és akkor még 2021-22 körüli debütálásról volt szó, amit aztán az élet több alkalommal felülírt. A műszaki finomságokról amúgy a 2016-os Innotrans kapcsán számoltunk be, ehelyütt talán annyit érdemes említeni, hogy az Avelia Liberty vonatokban egyesül elsőként a TGV-szerelvényeknél megszokott Jacobs-forgóvázas szekrénykapcsolat és a brit gyökerekkel rendelkező, majd a Fiat Ferroviaria égisze alatt testet öltött Pendolino-platform Tiltronix fantázianevű aktív kocsiszekrénybillentési technológiája. Bár a tervezési sebesség a billenőszekrényes rendszer aktiválása nélkül 355 kilométer/óra, azzal pedig 300 kilométer/óra, a pályaadottságok miatt egyelőre marad az első generációs szerelvények számára is plafont jelentő 257 km/óra (amerikaiul kerek: 160 mérföld/óra) engedélyezett sebesség.
Már az Amtrak közleménye is elég sziruposra sikerült (benne a mostanság kötelező udvarlási körökkel a messziről láthatóan nárcisztikus elnöknek, akinek egyébként tényleg semmi köze ehhez a projekthez), a közösségi médiás csatornák még jobban elszabadultak és szinte egy új holdraszállásnak megfelelő fanfárokkal fogadták az elnyúló próbaüzem után forgalomba álló vonatokat. Tény: a hétkocsisról kilenkocsisra bővülő vonatonkénti 27%-os extra utaskapacitásra igencsak szükség volt már a nagyobb forgalmú időszakokban, mint ahogy a korábbi szerelvények belső tere is eléggé elhasználódott már. Kevesebb szó esik egyébként arról, hogy a régi vonatokkal mégis mi lesz - az előzetes tervek szerint egyszerűen kivonják őket a forgalomból és jó eséllyel tésztaszűrő & kiskanál; legalábbis az USA vonalain máshol nem lehet őket használni, de tágabb horizonton sem nagyon akad olyan vasúthálózat, ahol könnyedén üzembe lehetne állítani ezen vonatokat (hacsak nem a MÁV?). Az új Avelia Liberty szerelvényekkel jelenleg napi 3 vonatpárt adnak ki, ezeket az Amtrak helyfoglalási rendszerében külön is jelölik - aki nagyjainkhoz hasonlóan arra jár, már ki is próbálhatja.
Már az Amtrak közleménye is elég sziruposra sikerült (benne a mostanság kötelező udvarlási körökkel a messziről láthatóan nárcisztikus elnöknek, akinek egyébként tényleg semmi köze ehhez a projekthez), a közösségi médiás csatornák még jobban elszabadultak és szinte egy új holdraszállásnak megfelelő fanfárokkal fogadták az elnyúló próbaüzem után forgalomba álló vonatokat. Tény: a hétkocsisról kilenkocsisra bővülő vonatonkénti 27%-os extra utaskapacitásra igencsak szükség volt már a nagyobb forgalmú időszakokban, mint ahogy a korábbi szerelvények belső tere is eléggé elhasználódott már. Kevesebb szó esik egyébként arról, hogy a régi vonatokkal mégis mi lesz - az előzetes tervek szerint egyszerűen kivonják őket a forgalomból és jó eséllyel tésztaszűrő & kiskanál; legalábbis az USA vonalain máshol nem lehet őket használni, de tágabb horizonton sem nagyon akad olyan vasúthálózat, ahol könnyedén üzembe lehetne állítani ezen vonatokat (hacsak nem a MÁV?). Az új Avelia Liberty szerelvényekkel jelenleg napi 3 vonatpárt adnak ki, ezeket az Amtrak helyfoglalási rendszerében külön is jelölik - aki nagyjainkhoz hasonlóan arra jár, már ki is próbálhatja.
A Northeast Corridor realitása: vattaúj nagysebességű vonat az 1930-as években a Pennsylvania Railroad által felállított felsővezetékoszlopok alatt. A gördülőállományra mindenesetre ráfért a vérfrissítés, és hála az előző generáció sikerének, a kapacitásbővítés is.
(fotó: Alstom)
(fotó: Alstom)
Nagyszabású Szergejes nosztalgia-hétvége a MÁV-nál
Budapest | Magyarország – A MÁV-Csoport folytatja nagysikerű (és külföldön is méltán elismert) retró-programsorozatát, melynek keretében szeptember 27-28-án az idén 60 éves Szergej dízelmozdonyoké a főszerep, de kifejezetten erős lesz a 28-án, vasárnap a Vasúttörténeti Parkban tartott LokoPiknik nevű eseményen az étkezőkocsis felhozatal is. Előbbi témában 10 M62-es / 628-as sorozatú gépet várnak a Parkba, melyekhez további 4 külföldi Szergej csatlakozik majd - a típus külföldi karrierjét ismerve valószínűleg főleg a szlovák-cseh tengely képviselteti majd magát, esetleg lengyel gép adódhat még; a nyilvános programban konkrétan csak szlovák járműveket említenek. Az Utasellátó Napja néven futó párhuzamos rendezvény, azaz az étkezőkocsis vonal is izgalmasnak ígérkezik, hiszen széles skáláról válogatva lesz bautzeni WRm, CAF WRmz, DWA-gyártású WRRmz, de közelmúltban gatyába rázott 2G IC étkező (WRRee) és egy „nagykomfort”, azaz WSPz-kocsi is bemutatásra kerül; bónuszként a megfelelő járműveken a származási helyre utaló ételeket fogyaszthat a nagyérdemű, így lesz spanyol, német és magyar konyha, valamint a Szergejek tiszteletére orosz is.
A vasárnapi összejövetelre bemelegítésként szombaton 6 Szergejjel és a hatvanas-hetvenes éveket idéző járműparkkal megy majd a parádé a Budapest–Lajosmizse vonalon, ahol a reggeli óráktól késő délutánig igazi retró-hangulat várható; kiváló választás, hiszen a vonal maga is pont úgy néz ki infrastruktúra szempontjából, mintha egyenesen a hetvenes évekből ugrott volna elő... Ami a szerelvényeket illeti, kettő gyorsvonati jellegű múltidéző lesz, míg három klasszikus „telikék”, illetve még korábbi, olajdzöld ingavonat lesz.
A vasárnapi összejövetelre bemelegítésként szombaton 6 Szergejjel és a hatvanas-hetvenes éveket idéző járműparkkal megy majd a parádé a Budapest–Lajosmizse vonalon, ahol a reggeli óráktól késő délutánig igazi retró-hangulat várható; kiváló választás, hiszen a vonal maga is pont úgy néz ki infrastruktúra szempontjából, mintha egyenesen a hetvenes évekből ugrott volna elő... Ami a szerelvényeket illeti, kettő gyorsvonati jellegű múltidéző lesz, míg három klasszikus „telikék”, illetve még korábbi, olajdzöld ingavonat lesz.
Az idei ózdi és balatoni retró hétvégéken már láthattuk a szovjet nagyvasak egyik-másikát
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Alakul a kinézet
Bázel | Svájc – A megrendelés óta már egy bő, a típus korábban lehívott darabjainak bemutatója óta pedig egy szűk év telt el és a RegionAlps területén hamarosan forgalomba is kellene álljanak az első darabok az SBB által csak FLIRT Evo névvel illetett motorvonatok közül. A legutóbbi hír viszont a bázeli 33 darabos csomagot érintette: a francia Grand Est tartománnyal közösen kidolgozták a leendő trireno márkanevű hálózaton szolgáló járművek arculatát. A svájci oldalon ez nem annyira fontos kritérium, mint az elzásziaknak, de mégis ők kapták a kisebb felületet. A Fluo közlekedési hálózathoz tartozást viszont sikerült egyértelműen jelezni, így minden fél számára megnyugtató megoldás született. Arról egyelőre nem közöltek információkat, hogy a beltérben milyen színekkel lehet majd találkozni. Jogos kérdés lehetne, hogy a bwegt-arculat hol marad, de az S2-es és S4-es vonalak nem érintik Németországot.
Szinte teljesen csereszabatos lesz a keretszerződés egyéb lehívásainak darabjaival, a francia megrendelőt csak a kék-neonzöld minta jelöli
(grafika: SBB)
(grafika: SBB)
Megkeverik a lapokat
Ahrtalbahn | Németország – A 2021. júliusi katasztrófába torkolló villámárvíz óta folyamatosan újjáépülő vonalon a korábbi Kölnben honos LINT-ek egy részét a villamosítás decemberi elkészültével az új üzemeltető Trans Regio által bérelt Siemens Mireo Smart motorvonatok váltják. Az első darabot már októberben átadja a gyártó saját lízingcége, hogy megkezdhessék a szükséges típus- és vonalismereti képzéseket, a harmadik és egyben utolsót pedig decemberig szállítják. A jelenleg kétóránként induló RB39-es viszonylatjelzést az órás ütemben közlekedő RB32-es váltja és az Ahrbrück–Remagen viszonylat is meghosszabbodik: kétóránként Koblenz érintésével Boppardig közlekednek a vonatok. Erre az irányváltásos megoldásra egyrészt a korlátozott mennyiségű jármű és az évtizedek óta krónikusan túlterhelt Rajna-völgyi vasutak miatt van szükség, illetve az EBA nem engedi a Mireók közlekedését Remagen és Bonn között. Viszont kapacitásra szükség van a balparti vasúton, mivel az RB26-os (Mainz–Koblenz–Köln) vonalon a Desiro ML-ek még hétvégén is zsúfoltak a 2023 óta negyedével megnövekedett utasszámoknak köszönhetően.
A jelenlegi RB30-as (Bonn–Remagen–Ahrbrück) marad továbbra is órás ütemben, viszont az alig évtizede forgalomba állított LINT-ek viszont már nem szükségesek a korábbi mennyiségben, mivel ide kerülő Talent 2-esek 2026. nyaráig fokozatosan kiváltják őket.
A jelenlegi RB30-as (Bonn–Remagen–Ahrbrück) marad továbbra is órás ütemben, viszont az alig évtizede forgalomba állított LINT-ek viszont már nem szükségesek a korábbi mennyiségben, mivel ide kerülő Talent 2-esek 2026. nyaráig fokozatosan kiváltják őket.
Növelik az arányt
Stockholm | Svédország – Mintegy öt évvel ezelőtt rendelte meg a svéd főváros helyi közlekedését ellátó SL azokat a motorvonatokat, melyek 2021 helyett 2023. októbere óta fokozatosan állnak forgalomba és váltják a korábbi X10-es típust. A korábban megkötött 22 darabos szerződés járművei közül már 17 közlekedik, de a 45 darabos opcióból 10-et lehívtak. Értékként 94 millió svájci frankot jelöltek meg, ami körülbelül 100,5 millió euró. Szállításra 2027, forgalomba állásra pedig 2028 az aktuális ígéret.
Bevált az új generáció, emiatt újabbak jöhetnek
(fotó: Gustav Kaiser / Region Stockholm)
(fotó: Gustav Kaiser / Region Stockholm)
Terjeszkednek a csehek
Prága | Csehország – Bár továbbra sincs teljeskörű engedélye a teljes szerelvénynek, ennek ellenére kifejezetten bizakodó a České dráhy a ComfortJet szerelvénnyel kapcsolatban. Ahogy arról korábban írtunk, decembertől többek között Budapestig és Villachba, jövő tavasztól pedig egészen Koppenhágáig merészkednének velük. Ebből szinte következett az a bejelentés, hogy további 90 kocsinyi, azaz 10 szerelvényt kitevő mennyiségre keresnének beszállítót. Jiří Ješeta, a ČD szemlyszállítási vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy az eddig használatba vett darabokkal szerzett tapasztalatok alapján három egységet mindenképpen megvásárolnak, a továbbiakra pedig opció keretében tarthatnak igényt.
Gyűlnek a Škodák
Brandenburg an der Havel | Németország – Miközben Frankfurt (Oder) és Cottbus nemrég már megkezdte az utasforgalmi használatát is az új Škoda-féle villamosoknak, a projekttársulás harmadik cége még nem jutott el idáig. Viszont 2025. augusztus 29-én hajnalban már a harmadik villamos érkezett meg a városba, melyet reggel 8-ig nézhettek meg a főpályaudvarnál az érdeklődők, mielőtt a kocsiszínbe vontatták.
Szinte civilnek mondható ruházatban Dipl.-Ing. Jörg Vogler, a cég ügyvezetője áll a legújabb, 112-es pályaszámú jármű előtt
(fotó: VBBr)
(fotó: VBBr)
Nadrágszíjat kell húzni
Bern | Svájc – A tavasszal meghirdetett piaci konzultáció alapján az SBB további lépéseket tervez a nemezetközi forgalomra alkalmas állományának fiatalítására. Az első döntést már meg is hozták és operatív lízing keretében szereznék be az akár 40 motorvonati egységet, amire hivatalosan a kiélezett gazdasági helyzet miatt van szükség. A végleges, kétfázisú pályázatot 2026-ban tervezik nyilvánosságra hozni, ahogy a járművekkel szemben támasztott követelményeket is.
Belehúzott a Daimler is
Bonn | Németország – Jelentős lépéseket tesz néhány éve a Bundesstadt a közlekedési szolgáltatásainak korszerűsítését illetően, ennek egy fontos momentuma volt az első nagyobb mennyiségű típusazonos elektromos busz szállítása. A hivatalosan 2025. augusztus 20-án átadott tíz Mercedes-Benz eCitaro nem csak önmagában érkezett, hanem a töltéshez szükséges infrastruktúrával, melyet a DaimlerBuses Solutions GmbH fővállalkozóként válogatott össze és telepített. A félállandó megoldás egyszerre 8 jármű töltését teszi lehetővé top-down-pantográf segítségével, illetve további két kábeles helyet is kialakítottak. Mindegyik buszba öt akkucsomagot szereltek, melyek összesen 490 kWh energiát tudnak eltárolni. Az utastérben 12 USB-csatlakozó várja a mobileszközöket, az ajtóknál taktilis kapaszkodók jelzik a kijáratot, emellett automata klimatizálás egészíti ki a kényelmi funkciókat. A járművezetőket nem csak a kötelező közlekedésbiztonsági rendszerek, de táblafelismerő és vészfékasszisztens is segítik. A vezetőfülke és az utastér között teljes méretű biztonsági üveg jelöli a határt, a vezetőülés nem csak kifordítható, hanem fűthető is. A beszerzést a tartomány 3,4 millió eurót állt a teljes 8,5 milliós számlából.
Az akkumulátorok elhelyezkedése miatt a második tengely fölé került az áramszedős töltés sínje
(fotó: Benjamin Westhoff / SWB)
(fotó: Benjamin Westhoff / SWB)
Ehingen | Németország – Nem csak közfinanszírozott cégek vásárolnak a csillagos márkánál, hanem tradicionális középvállalatok is. A Svábföldön több megrendelőnek is dolgozó, 1929-ben alapított Robert Bayer GmbH is átvehetett két Citaro G-t, melyeket még dízelmotorral rendeltek. Emellé társult öt eCitaro, melyekbe hat akkucsomagot és így 589 kWh energiatárolási képességet rendeltek. A szóló buszokban 36, a csuklósokban 48 ülést találhatnak az utasok.
Neu-Ulmban kerültek átadásra a fehér alapszínt viselő buszok
(fotók: Daimler Truck AG)
(fotók: Daimler Truck AG)
Összeállította: Adorján Péter, Magyarics Zoltán