2020. 05. 28.

Stockholm-szindróma

Svájcból Svédországba: 22 kifejezetten a Roslagsbanan igényeire szabott elektromos motorvonatot szállít a Stadler. A Stockholm északi elővárosát kiszolgáló vonalakon fognak járni az X15p jelzésű járművek. A 2016. augusztusában megnyert tender 2017. áprilisában lett jogerős és idén érkezhetnek a Skandináv félszigetre az első darabok, amelyek 2021-ben már forgalomba is állhatnak.


A Rhätische Bahn új, egyelőre még forgalomba sem állt Capricorn fantázianevű motorvonataihoz hasonló külcsínnel rendelkező járművek érkeznek a svéd főváros elővárosi vonalaira. Ám a Roslagsbanan járművei azon kívül, hogy picit magasabbak (3,9 méter a 3,78 helyett) és szélesebbek (2,75 méter a 2,67 helyett) több speciális, kifejezetten a helyi igényekre szabott járműsorozat lesz. Az elővárosi forgalomban való részvétel miatt modulonként négy ajtóval és motorvonatonként 12-ból 8 tengely (míg a Capricorn esetében 16-ból 4) hajtott. A 120 km/h-s legnagyobb sebesség és a 1,5 kV egyenfeszültség amivel üzemel még szabványosnak tűnik, ám a nyomtávolság egyáltalán nem: 891 mm. Ez kereken 3 svéd láb, amely nem csak a világon egyedülálló, de immár Svédországban is: ez az egyetlen üzem ami a mai napon ezen a nyomtávolságon közlekedik.

A forma ismerős, de az ördög a részletekben rejlik.
A korábbi járművekhez képest kisebb lesz a homlokfalon az SL logója
(grafika: Stadler)

Nem csoda, hogy a Stadler nyerte a motorvonatok gyártásának a jogát, a vállalattól nehéz olyat kérni amit nem gyártanak le. Az is fontos volt hogy a járművek „télállóak” legyenek: a megfelelő szigetelés, a dupla szigetelésű átjárók a modulok között evidensnek tűnnek, de ezen felül a beáramló (nagy mennyiségű) hó ellen védett géptér, az ajtóknál meleg levegős légfüggöny, valamint a padlófűtés növeli a utazás kényelmét, sőt utóbbi a jármű padlójának csúszóssága ellen is véd, így igyekeznek elkerülni az esetleges baleseteket.

A Roslagsbanan Stockholm észak-északkeleti elővárosát szolgálja ki
(grafika: Holger.Ellgaard/Wikipédia)

A télies üzemeltetési körülmények sem hatottak újdonságként a Stadlernek: a korábban finn, észt és norvég piacra szállított járműveket is ennek szellemében kellett kivitelezniük. Az 59,7 méter hosszú járművekben 162 ülőhely lesz, természetesen akadálymentesek lesznek, amelyet a 665(!) mm magas padlómagasság biztosít. A megrendelő SL (Storstockholms Lokaltrafik) a 22 darabos flottán felül egy 45 darabos opcióval rendelkezik, amelyet később a növekedő utazási igények függvényében hívnak majd le.

De nem csak a „nagyvasút” kap fejlesztést északon: a stockholmi metró (Stockholms tunnalbana) is fejlődik. A világ legszebb metrói között számot tartott hálózat 11-es jelzésű vonala kap két újabb állomást. A cseh Metrostav csoport leányvállalata a Subterra építi a 4,1 km hosszú új szakaszt, amely így eléri majd Barkarby vasútállomást is. A új pályarész Akalla állomástól indul két egyvágányú alagúttal egészen Barkarbystaden állomásig, onnan pedig egy kétvágányos alagút és egy szolgálati alagút épül Barkarby vasútállomásig. A hagyományos fúráson kívül a sziklás terep miatt robbantásokra is szükség lesz az építkezés során. A munkálatok során a környező lakossággal való minél magasabb szintű együttműködés keretében okostelefonos alkalmazást fejlesztettek, amely push üzenetek segítségével tájékoztatja a lakókat a magasabb zajjal járó munkálatokról (földkéreghez közeli fúrás, robbantás), sőt igény szerint átmeneti szállást is biztosítanak azoknak akiknek szükséges a tökéletes, zavartalan csend napközben.

Az építendő rész két állomást is tartalmaz. A középen lévő Barkasbystaden és környéke egyelőre beépítetlen, ott az egykori Barkarby repülőtér található
(grafika: Region Stockholm)

A növekvő hálózat áramellátási oldalon is fejlesztéseket kíván, amihez a Siemens nyújt majd segítséget. Az elkövetkező évtizedben összesen 21 millió euróért szállíthat elektrotechnikai alkatrészeket és vezérlőrendszereket a 36 kV-os betáplálás és a 750 V-os vontatási, illetve a 400 V-os segédüzemi körök közötti transzformátorokkal együtt. A szerződés összesen 15 vontatási és 28 segédüzemi jellegű gépház építésére vonatkozik, a megépítendő szakaszokat az alábbi filmben mutatja be Stockholm régió önkormányzata.


Ondřej Fuchs a Subterra vezérigazgatója elmondta, hogy nagyon örülnek a megbízásnak, nagyon nagy megtiszteltetés nem csak a cégnek, hanem a Metrostav csoportnak és a cseh földalatti építőiparnak, hogy Svédországban értek el sikereket. Az építkezés 2020. júniusában kezdőik a tervek szerint és 2023. szeptemberére várják az átadást. Az új szakasz köztes állomásának popkulturális vonatkozása is van: az új állomás egykori Barkarby repülőtér alatt lesz, amely 2010-ben zárta be végleg a kapuit, helyén pedig új városnegyed fog épülni. Ezen a repülőtéren készültek az ABBA 1976-ban megjelent Arrival című albumának borítóképei.



Adorján Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.