
Képes beszámolónk a hajtás után!
Az augusztus 23-24-ére esett Magyar Nagydíjat az elmúlt években Balatonfőkajár szomszédságában épített Balaton Park Circuit versenypályán rendezték. A MotoGP mellett volt több alacsonyabb kategóriájú motorverseny is, többek között MotoE stb… Viszont mi nem a futamokat helyezzük górcső alá, ezt meghagyjuk a sporttal foglalkozó oldalakkal, hanem a MÁV-csoport különjáratait.
A rendezvénynek otthont adó Balatonfőkajár nem rendelkezik vasútállomással, csak megállóhellyel a tapolcai fővonalon. Pontosabban rendelkezett még közel négy évtizeddel ezelőtt a 18 évvel ezelőtt „ideiglenesen forgalomszüneteltetett Hajmáskér és Lepsény között húzódó 27-es számú vasútvonalon. Viszont a szomszéd község, Csajág, igen. Így a MÁV-csoport szombaton és vasárnap is KISS-szerelvényből kiállított különvonatot biztosított a nézők számára, amely a legfrissebb beszerzésű motorvonat-típus hazánkban. A vonat a MotoGP Expressz nevet kapta. A nézők ingyen utazhattak ezzel a járattal a versenyre szóló belépőjegyük felmutatása ellenében. A különvonat mindkét nap reggeli 7 óra 11 perckor indult Kelenföldről. Útközben csak Székesfehérváron állt meg és 8 óra 28 perckor gördült volna be Csajágra, amennyiben nem lett volna elenyésző késése. Vissza tervezetten szombaton 18 óra 20 perckor, vasárnap két órával korábban indult.
Események már pénteken is voltak a versenypályán, ekkor rendezték a szabadedzéseket. Így nézőkre már ekkor is lehetett számítani. Ennek fényében péntek-szombat-vasárnap különbuszos csatlakozást biztosítottak a reggel 8-tól délután 2-ig Budapest felől befutó Katica InterRégiókhoz, valamint a fővárosba tartókhoz déltől este 6-ig. Továbbá a siófoki vasútállomásról, buszpályaudvarról, illetve odafelé is voltak közvetlen buszjáratok. A versenypályára mindhárom nap 8 -, 10 -, és 12 óra 15 perckor, míg vissza szombaton 14 -, 16 óra 15 perckor, valamint este fél 6-kor. Vasárnap pedig 14 óra 15 perckor és 15 óra 30 perckor.
A buszokon is ingyen lehetett utazni belépőjegy felmutatása esetén. Na de milyen buszokon? A MÁV-csoport ennek is megadta a módját: Bevetette a vadonatúj, idén legyártott, Ikarus 120EL típusú elektromos buszait. A különjáraton szolgáló példányokat (AI JJ-655, AI JJ-656, AI JJ-658, AI JJ-661, AI JJ-664) ünnepélyesen még nem adták át a VOLÁN részére, a 655-ös viszont már maga mögött tudhat egy nemzetközi túrát is. Belső égésű motoros járművek terén a szintén újnak számító Credo Econell 12 Next kocsikat küldtek.
Sorakozó Csajág állomásán péntek délután. Várják a Katicát.
A bevetett buszok maximális kihasználtsággal „pörögtek” és a különvonaton is szép számmal utaztak. Bár utólag talán elég lett volna szóló, esetleg dupla Flirt is.
Pénteki siófoki transzfer háttérben a Balaton Park Circuit-tel.
Csajág állomására jár be a MotoGP Expressz szombaton.
Csajág, Csajág állomás. Köszöntjük kedves utasainkat!
A nézőkkel "töltött" Ikarus karaván indulásra kész.
Különbusz és különvonat.
A vasárnapi futamok után viszik vissza a nézőket a különvonathoz Csajágra. A buszok kijelzőin egyértelműen lehet látni, hogy hova megy, mihez biztosít csatlakozást.
Az utolsó előtti busz a MotoGP Expresszhez.
… S az utolsó.
(fotók: Harmati Marcell)
(fotók: Harmati Marcell)
Hogyan lehetne még hatékonyabbá tenni a közösségi közlekedéssel való eljutást a versenypályára? Ha megvalósulna a többször is belengetett Balaton „körbevonatozhatósági”-program. Elég lenne felújítani a 27-es vasútvonal Lepsény és Csajág közötti szakaszát, ellátni magasabb műszaki tartalommal, azaz minimum 80 km/h pályasebesség, villamosítás. Balatonfőkajár ismét kaphatna többvágányos vasútállomást. Onnan meg elég lenne egy legfeljebb 200 m hosszú járda a versenypályához. Illetve lehetne iparvágány kiágazást is létesíteni a füvesített repülőtér felé, amennyiben azt egyszer a jövőben bővíteni szeretnék, esetleg szükség lenne komolyabb kerozin töltőállomásra, hogy ne utólag kelljen a pályát ismét megbontani. A lehetőségek adottak, bízzunk benne, hogy kihasználják!
A versenypálya és a valamikori állomás távolsága kényelmes gyaloglást is lehetővé tenne.
(térkép: © Google Maps / szerkesztette: Harmati Marcell)
(térkép: © Google Maps / szerkesztette: Harmati Marcell)
Harmati Marcell