
Nagy lépéssel kezdte meg a zöld átállást Németország legismertebb autógyártó városának – ahol az ICE-k sem mindig állnak meg – helyi közlekedési vállalata, a Wolfsburger Verkehrs-GmbH. Az üzemeltető, ahol nem túlzottan meglepő módon szinte csak a Volkswagen-csoporthoz tartozó járművek állnak szolgálatban, eddig csak dízelmotoros vagy hibrid autóbuszokkal szolgálta ki a város vonalait. Ez változott meg 2025. augusztus 20-án, amikor a város főpolgármesterének jelenlétében hivatalosan átvette az első tizenkét darab elektromos csuklós autóbuszát. A tervezési, beszállítói és szabályozási problémák miatt az MAN szinte összes 2024-re tervezett kiszállítása csúszott és a vállalat 2025. végére szeretné ledolgozni a késéseket. Ennek köszönhetően az utóbbi közel fél évben viszonylag sok megrendelést teljesítenek és azokat általában nagyobb mennyiségű járműegység átadásával.
A jelképes kulcsot fogók: Andreas Witzel, az MAN területi kereskedelmi igazgatója; Dennis Weilmann, Wolfsburg főpolgármestere; Timo Kaupert, a WVG ügyvezetője és Hans-Georg Bachmann, a felügyyelő bizottság elnöke.
Az 5250 és 5261 közötti azonosítókat kapott buszok mindegyike 120 utasnak biztosít férőhelyet, 55-en még le is ülhetnek és két többcélú teret is kialakítottak. A nyolc akkumulátorcsomagban összesen 640 kWh energiát lehet eltárolni, ami a számítások szerint elegendő a napi feladatok teljesítéséhez. Az elektromos energia mozgássá alakításról a kettős motorizáltság (a B és a C tengely is hajtott) gondoskodik, összesen 400 kW teljesítménnyel mozgatva a 18 méteres buszt. Ahogy az 2024. júniusa óta a GSR II előírásai alapján kötelező, ezekben a buszokban is megtalálhatóak a biztonsági asszisztensek: mindkét oldali és homlokfali holttérfigyelés radaros alapon, tolatókamera, az alcolock előkészítése és potenciális ráfutásra figyelmeztető érzékelők.
A garázskapuban sorfalat álló buszok várták a fontos vendégeket
(fotók: Matthias Leitzke / WVG / MAN)
(fotók: Matthias Leitzke / WVG / MAN)
A beszerzést Alsó-Szászország 40 százalékos mértékben támogatta, de a vételárról még a TED-ben sem találni adatot – a támogatási irányelv alapján akár 730.000 euró is lehet a nettó darabár. A közeli jövőre nézve évi hat elektromos hajtású autóbusz beszerzését és forgalomba állítását tervezik, amivel a közel 100 darabos állomány lecserélése hosszan fog tartani.
Adorján Péter