Új országot hódított meg a Vectron. Újabb autonóm buszvonal szűnt meg. Elektromos átállás végén Osnabrück. Olasz belpiacos vasúti kiállítást tartottak Milánóban. Meddig bírhatja még a HSB? Budapest és Balatonfüred is cseréli a buszait.
Au revoir, Paris!
Párizs | Franciaország – Egy-két hete terjengtek már a hírek, mire az ÖBB a sajtónak hivatalosan is megerősítette: az idén decemberi menetrendváltástól megszűnik a Bécs-Párizs és Berlin-Párizs Nightjet. A meglehetősen szűkszavú kommunikáció csak a tényeket közli, indokként a francia állam forrásmegvonását megjelölve. Az francia személyforgalmat bonyolító SNCF Voyageurs közölte az ÖBB-vel hogy nem kapnak további pénzügyi támogatást a két említett éjszakai vonat közlekedtetésére, enélkül pedig nem áll módjukban menetrendben tartani a vonatokat. Az ÖBB sajnálja a francia partner döntését, de mivel a partnervasút nélkül maga se tudja fenntartani az üzemet, ezek a vonatok megszűnnek. Persze valahol a franciák döntését is meg lehet érteni, habár nem kizárólag az ÖBB hibájából (lásd a németországi vasútfelújítások körüli szervezetlenséget), de ezek a vonatok gyakran tetemes késésekkel közlekedtek, szinte teljesen megbízhatatlanok voltak és a menetidőt illetve a jegyárakat tekintve sem voltak kifejezetten versenyképesnek tekinthetőek. Rendszerszintű probléma ez persze, de ismét kibukik az, hogy mennyire nehéz a manapság nemzetközi vonatokat üzemeltetni, pláne éjszakait. Ezzel együtt az ÖBB-nek talán most pont nem is jön ez annyira rosszul, hiszen az éjszakai kocsiállomány terén is küszködnek a kapacitásproblémákkal, illetve ezzel az új Nightjet szerelvények franciországi engedélyével sem kell már bajlódni.
Jönnek a lengyelek
Vác | Magyarország – Zavartatási próbán járt Magyarországon a PKP Intercity, a lengyel személyszállító vasúttársaság egyik új mozdonya. A 91 51 5370 000-9 PL-PKPIC pályaszámú Newag Griffin a szokásos engedélyeztetési eljárás keretében eljutott a 71-es vonalra is, ahol rutinszerűen „megszagoltatnak” minden új járművel bizonyos pontokat, ugyanis ezeken jól ki lehet mérni, ha valami gondot okozna a gép a hazai biztosítóberendezési rendszerben. A 89 tonna szolgálati tömegű mozdonyt a tervek szerint a PKPIC a jövőben a Budapest és Varsó között közlekedő vonatok élére osztja be, de hogy mikortól, az egyelőre még kérdés, hiszen a hazai mozdonyvezetők típusismereti képzése még el sem kezdődött információink szerint.
Ugyancsak Magyarországon próbázik a szerb személyszállító vasút, a Srbijavoz/Србијавоз egyik új, kínai motorvonata. A 94 72 4411 001-3 SRB-SV pályaszámú Соко, azaz Sólyom nevű motorvonata a tervek szerint a Belgrád–Szabadka relációban jár majd, de nem lehetetlen, hogy ha esetleg elkészült a Budapest–Kelebia vasútvonal felújítása, akkor Magyarországon is felbukkanjon nemzetközi vonatként.
A két próbázó járműről szeptember 30-án Paksi Márton készített felvételt Vác-Alsóváros megállóhely közelében.
Kényszer szülte áremelés
Wernigerode | Németország – Bár március elsején már megemelték a HSB jegyárait, de az mégsem tudta fedezni a megemelkedett költségszintet, ezért október 8-tól újfent mélyebben kell a zsebbe nyúlni. A Brockenre egy irányban 38 helyett 43 euró, a menettérti jegyért 57 helyett 65 euró kerül majd a kasszába. A 140 kilométer hosszú hálózat többi részén kilométerenként 10 centtel kérnek majd többet, amennyiben nem Deutschlandticket birtokában utazunk. Egy tanulmány alapján a következő 20 évre vonatkozóan közel millárdos hiányt kellene kiegyenlítsen az üzemeltető, amelyhez a két illetékes tartománytól (Türingia és Szász-Anhalt) és a szövetségi kormánytól összesen 146 milliós rendkívüli támogatásra számíthatnak. Lydia Hüskens szász-anhalti közlekedési miniszter szerint a tartomány már most is vonatkilométerenként 15,40 €-t ad támogatásként, ami szerintük elegendő.
A HSB egyik személyvonata még 2007 őszén Eisfelder Talmühle állomáson. A Brockenről indult vonat már akkor sem volt olcsó a díjszabás tekintetében, de az eltelt évek során a HSB tarifái jelentősen emelkedtek és most további korrekcióra szorulnak.
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Mini menetrendváltás, átmeneti típusokkal
Bécs | Ausztria – Az ÖBB flottamegújítási programjának egy újabb szakaszához érkeztünk el, október 6-ától ugyanis néhány fontos belföldi vonalon változik a bevetett járműtípus. A meglévő régi railjetek felújítási programja miatt szükség van a bevetett állomány arányának csökkentésére. Ez nem kis kihívás, hiszen régóta ismert probléma, hogy ezek a szerelvények minimális állásidővel vannak betervezve, nagyobb kiesésekre nincs idő vagy kapacitás. Ennek elérésére szerezte be az ÖBB az eredetileg a Westbahnnak szállított, majd a DB-nél szolgált első generációs KISS szerelvényeket. Ezek most hétfőtől átveszik a stafétát a régi railjet szerelvényektől a Weststreckén, a Bécs és Salzburg között közlekedő „lassú” Railjet vonatok menetrendjében. Ennek megfelelően innentől ezek a vonatok az IC vonatnemet is visszakapják, de a menetrendjük nem változik. Így ezen a vonalon összesen még több ülőhelykapacitást is tud nyújtani az ÖBB. Az így felszabadult railjet szerelvények mehetnek majd a refit programra, illetve egy szerelvény az egyik utolsó szép mozdonyos IC-t váltja az 533/632 vonatpáron Bécs és Lienz között. A régebbi KISS-ek egészen az új railjet-KISS-ek érkezéséig maradnak majd a Weststreckén.
A 1142-es sorozat rég nem húzott már InterCity-t, de most a Graz és Salzburg/Linz között a vonatnemtől és a kocsiktól is búcsúzunk
(fotó: Berky Dénes)
(fotó: Berky Dénes)
Másik változás, aminek előszele már érezhető is volt, hogy a jelenleg még nagyjából IC-stokkból kiállított Graz-Linz IC-vonatok szerelvényeit is lecserélik az új Desiro ML Alpine verzióra, amelyek külön ezekre a vonalakra lettek kissé módosított beltérrel rendelve. Ez is csak egy átmeneti megoldás azonban, a belöldi IC-ket váltó InterRegio vonatnemnek külön szerelvényeket is rendelt az ÖBB, amelyek a Siemens Mireo családból kerülnek majd ki.
Vátozik az alaptarifa
Frankfurt am Main | Németország – A német regionális vasúti közlekedés alaptarifája, a közelekedési szövetségekkel nem lefedett utazások esetén érvényes Deutschlandtarif a december 14-i menetrendváltstól átlagosan 5,4%-kal emelkedik, közölte a Deutschlandtarifverbund. Bár elméleti szinten az áremelés akár minden ötödik utast is érinthet, a szintén áremelést megélő Deutschlandticket sikere miatt nem annyira húsba vágó változás. Ez azt jelenti, hogy az egy napos, tartományi érvényességű jegyek közül például a 2025-ben 33 euróba kerülő Thüringen-/Sachsen-/Sachsen-Anhalt-Ticket 35-be, a Bayern-Ticket pedig 32 helyett 34-be kerül majd 2026-ban.
Ez tényleg új!
Róma | Olaszország – Kicsit még a hivatalos sajtóközleményben is magyarázkodik miatta a Trenitalia, de a szeptember 28-tól fokozatosan forgalomba álló új generációs Frecciarossa 1000 vonatok tényleg újak. Az összesen 1300 millió euró értékű rendelés 36+10 vonatról szól, amelyek első lehívását három év alatt szállítja a gyártó. Itt is nagyrészt csak a név változott, a Bombardier-AnsaldoBreda helyett ezek már teljes mértékben a Hitachi nevet viselik, de ugyanúgy pistoiai és nápolyi üzemekben készülnek Olaszországban. További újdonság, hogy ezek a szerelvények már a üzemet elhagyva készek lesznek az összesen hét európai országban való közlekedésre; Olaszországon túl Franciaország, Spanyolország, Németország, Ausztria, Svájc, Hollandia és Belgium szerepel a listán. Ebből a felsorolásból lehet is sejteni az olasz vasút terjeszkedési terveit, amelyek néhány pontja már nyilvánosságra is került. Már most is jár Frecciarossa Franciaországban és Spanyolországban is, de tervezik közvetlen vonatok bevezetését Ausztrián át Németországba is. Az eddigi generációval megegyező külső egy felfrissített belső dizájnt is rejt, ezt az elmúlt évi Innotrans-on be is mutatták a nagyközönségnek.
Az első Frecciarossa 1000-esek idén már 12 évesek, a most forgalomba álló új generáció azonban külsőre szinte teljesen megegyezik velük, időközben csak a flottadizájn változott kissé
(fotó: Berky Dénes)
(fotó: Berky Dénes)
Surranópályán előznek
Osnabrück | Németország – Nem kapott kiemelt figyelmet eddig az alsó-szászországi város, de a legutóbi megrendelésében 19 Mercedes-Benz eCitaro szállítására kötött szerződést a helyi vonalakat üzemeltető cég. Ezek közül az első nyolcat már meg is kapták, a szükséges dolgozói képzéseket követően novembertől pedig forgalomba is állnak. Az autóbuszokba 5 akkucsomag került, melyek 491,5 kWh kapacitásúak és 270 km hatótávot biztosítanak. A beszerzést 5,17 millió eurós szövetségi és 1,75 milliós tartomány támogatással valósítják meg. 2026-ban már csak öt Euro 6-os dízelmotoral ellátot autóbusz marad állományban (4 csuklós és 1 szóló), ami 94%-os villamosítottságot jelent és ezzel Németországban első helyet biztosít a városnak.
A legújabb biztonsági felszerelésekkel is rendelkező buszokon üvegtükör helyett kamerák figyelik a környezetet
(fotó: SWO Mobil)
(fotó: SWO Mobil)
Megjöttek a nagyok is
Budapest | Magyarország – Az első budapesti villanybusz bemutatására az Európai Mobilitási Hét keretében került sor, alig két héttel később pedig már az első csuklós darabok is megérkeztek az ArrivaBus-hoz az Andor utcába. Bár a forgalomba állításuk csak 2026. tavaszától kötelező, amennyiben a FUTÁR-komponenseket beépítik és a személyzet is megkapja a megfelelő képzést, korábban is szállíthatnak már utasokat. Információink szerint a tartalékokkal együtt 24 darab jármű megjelenésére a Rákóczi-tengely járatain kell számítani.
A B19-es modell még az előző generációs karosszériát kapta, tükörként pedig kamerák szogálnak
(fotó: Nyírő Simon / BKK)
(fotó: Nyírő Simon / BKK)
EXPO Ferroviaria 2025
Milánó | Olaszország – Ugyan már megszokhattuk volna, de még mindig meglepődünk az olasz állami vasút kifejezetten színes arculatán. Ezt egy újabb (al)típus miatt tovább diverzifikálódik. A gyári nevén Coradia Stream motorvonatokból ezúttal egy 200 km/h végsebességre képes variánst mutattak be, melyeket Toszkána, Umbria és Lazio régiókban fognak bevetni. A nyolcrészes motorvonatok hivatalos kapacitása 1.076 utas, gyártásukra a Savigliano, Sesto San Giovanni és Bologna melletti gyáraiban kerül sor.
Bár nem a sépségéről híres, de már 800-nál is többet adtak el belőle Európa-szerte
(fotó: Alstom)
(fotó: Alstom)
A Stadler Rail AG is elhozta a kiállításra a legérdekesebb fejlesztését, melyet ezúttal a FAL rendelt meg. A kétrészes tailor-made motorvonatok meghajtása viszont egészen innovatív módon akkumulátoros, melyekért 63 millió eurót kért a gyártó és főleg az RRP-ből finanszíroznak. A motorvonatokból összesen hét példányt gyártanak Bussnangban, forgalomba állításukra 2026 és 2027 során számíthatunk.
Nem csak a környezetbarát hajtás, hanem a céges arculat miatt is a zöld szín jellemzi az újdonságot
(fotók: Stadler)
(fotók: Stadler)
Továbbra is fogy a Vectron
München / Antwerpen | Németország / Belgium – Még 2024-ben kötött keretmegállapodást az Alpha Trains akár 70 Siemens Vectron megvásárlásáról, amiből még mindig van szabadon lehívható. Ennek okán újabb 15-öt rendelt a lízingcég, konkrétan a Dual Mode verzióból. A német és osztrák engedélyek megszerzése csak ujjgyakorlat lesz, mivel a 248-as sorozat nem is mehet máshová. A specifikáció úttal 2,4 MW elektromos és 2 MW dízeles teljesítményt, valamint óránkénti 160 kilométeres végsebességet mutat.
A korábban megrendelt tíz mellé érkezik az újabb adag
(fotó: Siemens)
(fotó: Siemens)
München / Isztambul | Németország / Törökország – Újabb országot hódíthat meg az utóbbi évtized legsikeresebb mozdonysorozata, a Siemens Vecton MS. Ezúttal a török Akdoğan Tren Kargo vásárolt öt darabot 2027-es szállítással. Viszonylag különlegesnek mondható a megrendelés, mivel tehervasútnál nem jelemző a 200 km/h végsebesség, de a vontatható tömeget növelő XLoad csomagot is csak az alpesi útvonalakkal rendelkező szolgáltatók szokták kérni. Emellett 10 éves teljeskörő karbantartást is rendeltek hozzájuk. A raszterba a TR mellé D, A, PL, CZ, SK, H, RO, BG, SI, HR és RS országkódokat kívántak, az elsőn kívül már mindegyik elérhető a Siemensnél. A típuscsalád bő 2.800 megrendelt darabjából 1.900 már üzemel is szerte Európában.
Egészen egyedi dizájnt találtak ki az új mozdonyoknak
(fotó: Siemens)
(fotó: Siemens)
Megdelejezik a garázst
Wädenswil | Svájc – Újabb generálkivitelezéi szerződést írhatott alá a csillagos márka, ezúttal Svájc közepén. Az SZU buszüzemének meglévő telephelyét alakítják majd át, ahol a végső kiépítésben akár 43 autóbusz egyidejű töltése is megvalósítható lesz egyenként 150 kW teljesítményű töltőkkel. Buszokból egyelőre 13 darab érkezik 2026 és 2027 során, de a közlemény nem részletezi, hogy mennyi szóló és csuklós példányt vásároltak. Az viszont érdekes, hogy két helyen (az első tengely felett jobbra és a hátul balra) is lesz csatlakozó a buszokon, így a garázsban rugalmasabban lehet elhelyezni őket. A kiépítésre kerülő rendszer terheléselosztó komponenst is tartalmaz, a felügyeletet és javítást pedig 15 évig a Daimler intézi. A beruházás költsége 7,3 milió frank (˜7,8 millió euró).
A szerződést Mischa Nugent, az SZU igazgatója; Andrea Felix, az SZU felügyelő bizottságának elnöke; Dirk Schmelzer, a Daimler Buses Schweiz AG vezérigazgatója és Boris Vajagic a Daimler Buses Schweiz AG értékesítési vezetőjeírták alá
(fotó: Daimler)
(fotó: Daimler)
Helycserék a Ruhr-vidéken
Gelsenkirchen | Németország – Két koncesszió esetén is örülhetett a napokban a Stadler-csoport, melyeket a VRR felügyelt. Az egyik vonalcsoportot a Rurtalbahn-csoporthoz tartozó VIAS nyerte el és a következő vonalakat tartalmazza:
- S 5 (Dortmund – Witten – Hagen)
- S 8 (Mönchengladbach – Neuss – Düsseldorf – Erkrath – Wuppertal – Gevelsberg – Hagen)
- RE 41 (Bochum – Recklinghausen – Haltern am See)
Ahogy az lassan egy évtizede megszokott, a járművek tulajdonosa a megrendelő lesz, ezzel az arculat is egységes marad.
(fotók: Stadler)
(fotók: Stadler)
Egy másik tendert az NWL-lel közösen jegyeznek, itt az RE 34 (Dortmund – Witten – Letmathe – Finnentrop – Siegen) jelű vonalra a Westfahlenbahn jöhet 2026. decemberétől 14 évre. Járműként először Siemens Mireo Smart érkezik majd 241 ülőhellyel, mielőtt 2027-től a végleges FLIRT 3-ak 255 ülőhellyel megérkeznek. A magas kapacitású járművekre az IC 34-es (törzsszakasza: Frankfurt am Main – Siegen – Dortmund) vonal megszűnése miatt van szükség. Az RB 51 (Dortmund – Enschede) vonalat viszont megtarthatja a DB&nsbp;Regio 2026-tól 6 évre és a Bombardier Talent motorkocsik is maradhatnak. Mindkét vonal óránként, egyes szakaszokon erősítő vonatokkal közlekednek majd.
Szép volt, jó volt, köszönöm, ennyi…
Monheim am Rhein | Németország – Egybefüggő üzemideje alapján ugyan csak a második helyre pozícionálhatta magát a Rajna-parti kisváros autonóm buszvonala, melyet 2020-ban helyeztek üzembe, az utolsó járat 2025. szeptember 28-án közlekedett. Ennek oka, hogy a járműveket gyártó francia EasyMile egy éve bejelentette a támogatás megszűnését, mivel a kikötői és repülőtéri megoldásokra koncentrálnak. A városvezetés kifejezetten sajnálja a döntést, de a háttérrendszerek nélkül nem tudják üzemeltetni a belvárost feltáró járatot. Frank Niggemeier-Oliva, a BSM ügyvezetője megjegyezte, hogy az elmúlt években 300 ezer kilométert tettek meg és 120 utast szállítottak ezek a járművek, emiatt is sajnálatos a kényszerű megszűnés. A kisbuszokat jellemzően idősek használták, de a hagyományos járatokon is nvekedtek az utasszámok, illetve az automatizált járművek elfogadottsága is magas arányt mutat a folyamatosan végzett kutatás eredményei szerint. Viszont a jogszabályi változások miatt nehezebb is lett az újabb járműgeneráció beszerzése, mivel a tartományi helyett már a szövetségi szinten kell engedélyeztetni a típusokat.
Hasonló elhatározásra jutott még tavaly a DB, akkor a szintén sikeres bad birnbachi vonal szűnt meg szintén a szoftveres oldal kivezetése miatt.
Hasonló elhatározásra jutott még tavaly a DB, akkor a szintén sikeres bad birnbachi vonal szűnt meg szintén a szoftveres oldal kivezetése miatt.
Öt év alatt a városkép részévé vált az autonóm kisbusz, de a vezérlőrendszer nélkül nem tud közlekedni
(fotó: Tim Kögler / Stadt Monheim am Rhein)
(fotó: Tim Kögler / Stadt Monheim am Rhein)
Három 'füredi villanybusz
Balatonfüred | Magyarország – Hosszabb kihagyást követően tartott megint hivatalos átadást a MÁV-csoport a Zöld Busz Progra keretben beszerzett 20 Ikarus 120e újabb darabjait illetően. A Balaton északi partjának fővárosaként is emlegetett település kapott három darabot, melyek a helyi járatokat fogják kiszolgálni. Az AI-JJ 655, AI-JJ 656 és AI-JJ 657 rendszámú autóbuszok a város kérésére egyedi matricázást is kaptak. A közleményben megemlítik, hogy az eddig kiosztott négy jármű (Keszthely, Komárom és Hajdúszoboszló) már összesen 63 ezer kilométert futott és átlagosan 83,7 kWh áramot fogyasztott 100 kilométeren. Ahogy az eddigi városokban, gy Balatonfüreden is az autóbusz-állomásra kerültek a kimenetenként 80 kW teljesítményű töltőoszlopok, pedig a városban van autóbuszgarázs, ahol valószínűleg nem lett volna lehetetlen helyet találni a három autóbusznak.
Korábban a szemben lévő parton, Siófokon volt egyedi arculatú a helyi járatok állománya
(fotó: MÁV-csoport)
(fotó: MÁV-csoport)
Közülük eddig csak a 657-ről nem rendelkeztünk képekkel, a 655 tesztútja Meiningenbe az Ikarus-találkozóra vezetett, a 656 pedig a MotoGP ingajáratán került a gyűjteményünkbe.
Várpalotán folytatták a takarítást
Várpalota | Magyarország – Mi a közös a HPR-617, HGC-653 és HLD-882 rendszámú buszban? Mindhármójuk pályafutása Várpalotán ért véget és e héten szállították őket a mohai „vesztőhelyre”, viszont egyikük se a Bakony alján fekvő városban kezdte a pályafutását.
„Elsőként a legfiatalabb, a 2001-es „születésű” HPR-617 rendszámú Ikarus 280.40M került elszállításra. Érte hétfőn, szeptember 29-én jött a trailer. Ő amúgy Debrecenben kezdte a pályafutását, 2009-ben került Várpalotára. Számomra ő jelentette a várpalotai buszfotózás kezdetét. 2021. október 5-én kaptam először lencsevégre, amikor az előző munkahelyemen (kisebb autóipari cég) a felmondási időm végén egyhónapos megérdemelt szabadságom töltöttem.” – emlékszik vissza a fotós, Harmati Marcell.
Egy nappal később, szeptember utolsó napján, a HGC-653 rendszámú MAN A60 SL222-t vitték el. Ő is Hajdú-Bihar VÁRmegyéből érkezett. 2000-től 2009-ig szolgált ott, ám ő Berettyóújfaluban.
Várpalotán Harmati Marcell örökítette meg a véglegesen távozó autóbuszokat.
S végül a HLD-882 rendszámú Ikarus C56.42-t csütörtökön, október 2-án vitték el. Ő Ajkán kezdett dolgozni még 2000-ben. S egészen 2023-ig szolgálta a szülővárosom, utána állomásították át Várpalotára. A leggyakrabban Ajka és hazánk legkisebb borvidéke, Somló térsége (Borszörcsök, Doba többek között), között ingázott. „Szememben ő azért volt különleges a többi C56-oshoz képest, mert zöld volt a kapaszkodója” – emlékszik vissza tudósítónk.
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Harmati Marcell