Amikor már szinte senki nem hitt a pozitív eredményben, akkor jelentette be az áttörést és rázta fel újfent az osztrák vasúti szcénát a Westbahn. Hamarosan új járművek segítik majd a kapacitásnövelést a törzsvonalon, de egyúttal ajtót is nyithatnak a kínai járműveknek az európai uniós piacra. A Tovább gombra kattintva eláruljuk, hogy pontosan merre lehet majd találkozni velük és mit ígérnek a Lajtán túlról.
Mondhatjuk, hogy értelmet nyert a Westbahn legutóbbi arculatváltása és ez valóban egy új korszak kezdetét jelzi. Hosszú évek várakozása után elvileg sikerült megszerezni a legfontosabb engedélyeket a CRRC-től bérelt emeletes motorvonatokhoz, ezáltal hamarosan utasokat is szállíthatnak az egyes források szerint Panda névre keresztelt emeletes motorvonatok. Bár a megrendelés még 2019-re datálható, az első egységet 2022-ben szállították Velímbe a dilikörre. Majd következett a csendes háttérmunka, avagy az engedélyek megszerzése, amelyhez Ausztria és Németországban mellett Magyarországon is végeztek velük próbafutásokat.
A hivatalos kommüniké szerint az engedélyeztetési eljárás lezárása már látótávolságba került, a járműveket pedig heteken belül utasforgalomban is viszontláthatjuk. Ezt nem támasztja alá az ERATV, mivel egyik szóba jöhető országra vonatkozóan sem találni bejegyzést. Ez viszont nem tartotta vissza az üzemeltetőt egy sajtóesemény megtartásától a Westbahnhofon, ahol az osztrák sajtónak bemutatták a 4100-as sorozatba sorolt szerelvények egyikét. Hans Peter Haselsteiner, a vasútvállalat tulajdonosa elmondta, hogy a kínai részarány körülbelül csak a motorvonatok értékének fele, mivel sok fontos komponens (például az ülések, az ajtók, a fékek, a kávégépek, az ételautomaták vagy a biztonsági rendszerek) Ausztriából vagy Európából érkeztek. Természetesen ostorozta a szabályalkotókat, hogy amiért egy új vasúti jármű forgalomba állítása 4-5 évet vesz igénybe.
Minden bizonnyal felnőttek a kínaiak a feladathoz és nem először szállíthatnak Európába járműveket
A járműváz egyes elemei fém helyett kompozitból készültek, ezáltal a KISS-eknél 10%-kal alacsonyabb energiafogyasztást tudnak felmutatni a tíz évre bérelt járművek. Érdekességként kiemelendő, hogy a csomagpolcokon a zárat NFC-vel is lehet működtetni. Egyebekben a beltér az első képek alapján nem sokban különbözik, sőt kívülről is csak az orr formavilága árulja el a származását. Apropó formavilág: az aerodimaikailag optimalizált orr miatt összesen nyolc méterrel hosszabb lett a hatrészes szerelvény.
A beltérben csak apróbb változásokat fedezhetnek fel az átlagosnál jobban érdeklődő utasok
(fotók: Westbahn)
(fotók: Westbahn)
A 70 millió eurós értéket képviselő négy új motorvonattal 60 helyett már napi 66 vonatot indíthatnak Bécsből, ezáltal tisztán fél órás ütemben nyújthatják a szolgáltatásaikat a menetrendváltástól. Arra nem jöttünk rá, hogy az 563 ülőhelyes egységekkel hogyan sikerül a jelenleginél 28%-kal több ülőhelyet felmutatni, de ez valamilyen marketinges matematika lehet. Ha valaki megfejti, hogy a 15 KISS 7.590 és a 4 Panda 2.252 ülőhelyéből ez hogyan jön ki, azt szívesen vesszük a kommentek között.
Egyértelműen a KISS-ek beltere volt a példa, de a vasúttársaság szempontjából ez érthető
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
A kínai motorvonatok meghajtásáról a két vezetőfülkével is ellátott modulok alatti forgóvázakba szerelt motorok 6.040 kW teljesítménye gondoskodik, amivel elérhető a 200 km/h végsebesség. Az emelt sebesség és a korábbi negatív tapasztalatok miatt ezekre is egyszárnyú ajtókat rendeltek, kocsinként és oldalanként kettőt. Közlekedni mind 15 kV 16,7 Hz, mind 25 kV 50 Hz rendszerű felsővezeték alatt képes, biztosító berendezésből az ETCS L2 mellett PZB, LZB és Mirel is felszerelésre került. Nem véletlen volt tehát a MÁV hálózatán is próbálva, de nem tartanánk teljesen kizártnak a cseh-szlovák irányt sem. Amennyiben igazak a pletykák, 2026. decemberétől akár Magyarországra is bejárhatnak majd – ezzel egy újabb április 1-jei víziónk válna valóra – és kihasználhatnák az automatikus üzemmódváltást.
Természetesen nem mindenki örül a CRRC európai megjelenésének, de a hallgatást az Arbeiterkammer törte csak meg egy közleménnyel. Lukas Oberndorfer, a bécsi tanács közlekedésért felelős részlegvezetője kiemelte, hogy földindulásszerű változásokat hozhat a motorvonatok forgalomba állítása és áttételesen az osztrák vasúti beszállítók egzisztenciáját veszélyezteti. Kimutatásuk szerint mitegy 34 ezren dolgoznak az iparban és európai összehasonlításban Ausztria az első az egy főre eső vonatkozó szabadalmakat és exportot tekintve. Figyelmeztetett arra is, hogy a hivatalosan holland, de végérvényben mégis kínai Nexperia csipgyártó problémái, a kínai márkák előretörése az európai autóipart is megrengette, illetve a minapi norvég-kínai csörte is megmutatta az európai közlekedés (egyelőre csak vélt, de nem bizonyított) sebezhetőségeit. Javasolták, hogy a Klimaticketet elfogadó vállalatokra szülessen állami jogszabály, amely kötelező minimális európai értékhányadot ír elő.
Adorján Péter


