2024. 04. 20.

Hétvégi gyors – 2024. április 14–20.

Elhunyt a TGV formatervezője. Bulgáriában emelnek, Németországban csökkentenek az árakon. Alternatív meghajtásokat szállít a Solaris. Svájcban már a jövőt tervezik. Használt mozdonyokkal erősítenek a Hindenburg-gáton. Automata kisbusz az USÁ-ban is.


Elment a TGV formatervezője


Asnières-sur-Seine | Franciaország – 93 éves korában elhunyt a legelső TGV, a még gázturbinás TGV 001 formáját megtervező Jacques Cooper. Sorozatba már TGV PSE néven és az ikonikus narancssárga színben épült vonatok a francia nagysebességű közlekedés alapját jelentették a a '80-as és '90-es években, az egyik eredeti motorkocsi pedig a Mulhouse-i Cité du Train kiállítási darabja lett. Az angol-francia lovász családból származó Cooper az École Boulle elvégzése után az '50-es években áruházak berendezéseit, a General Motorshoz tartozó Frigidaire márka háztartási gépeit, a '60-as években a Renault és a Heuliez számára autókat tervezett, majd a később az Alsthom által felvásárolt, vasúti járműgyártó Brissonneau et Lotz cégnél vonatok utastereit tervezte. Később a TGV Atlantique, a santiagoi és kairói metrók, valamint kínai mozdonyok (ND4, 8K) arculatáért volt felelős.

A francia vasúttörténeti kiállítás részét képező 61-es egységszámú TGV PSE előtt a zseniális dizájner 2015-ben
(fotó: Dariusz Szuster / MAXPPP)


Szerencsétlenül járt a terelt ICE


Worms | Németország – Kisebb káoszt okozott április 16-án, kedden reggel egy terelt ICE 4-es és egy LINT 54 találkozása. Mivel az éppen nem annyira látványosan, de felújítás alatt álló Riedbahnnak csak egy vágánya volt használható biztosítóberendezési zavar miatt, ezért elméletileg időveszteség nélküli útvonalra, a Rajna bal partja felé terelték az ICE 614-et. A terv ott kapott gellert, amikor 8:50-kor az előzetes információk szerint tolatási mozgás közben egy Megállj! jelzést meghaladott a regionális vonat és az éppen a Rajna-hídon át Biblis és a következő megállást jelentő frankfurti repülőtér felé igyekvő 9464-es számú ICE 4-egység oldalának ütközött, aminek következtében az első öt kocsi oldala és a vágányzat megrongálódott, egy kocsi pedig kisiklott. Az állomáson a forgalmat azonnal felfüggesztették, a helyszínre 73 fővel vonult ki a városi és önkéntes tűzoltóságok, a DRK és az ASB katasztrófa-elhárítási csoportjai és a tartományi és a szövetségi rendőrség. A mintegy 520 utast a helyzethez képest egyszerűen sikerült kimenekiteni, mivel a szerelvény vége még peron mellett állt meg. A forgalom közel két napig nem használhatta az 1, 2, 8, 9 és 11 számú vágányokat, amíg a Fuldából kirendelt Herkules nevű daruszerelvény segítségével minden járművet a helyére nem raktak és be nem fejeződött a pálya és a felsővezeték helyreállítása. Az esemény során a 622 029-et vezető hölgy sokkot kapott, az ICE egyik utaskísérője keringési zavarra, két utas pedig csuklótáji és nyaki fájdalmakra panaszkodva kapott orvosi ellátást. Ahogy az ilyen esetekben lenni szokott, a BEU eljárást indított az eseménysorozat feltárására. A járműveket szerdán Kaiserslauternbe és Hamburgba szállították javításra.

Az eset következtében a fejállomási oldal elérhetetlenné vált, ezért a régi Riedbahn (RB62) és a Niebelungenbahn (RB63) vonatait buszok pótolták
(fotó: Feuerwehr Worms)


Pozíciókat erősít a Solaris


Tallinn | Észtország – Megérkezett a rendeltetési helyére 15 Solaris Urbino 12 electric, mellyel az észt főváros helyi szolgáltatója az ország első akkumulátoros villanybuszait is beszerezte. A TLT korábban 350 CNG-s Urbino és 50 Trollino vásárlásával már szerzett pozitív tapasztalatokat a lengyel gyártó termékeivel. Az őj buszok nem csak kábelesen, hanem a tetőre szerelt OppCharge érintkezők segítségével is tölthetőek, a top-down-pantograph rendszerű töltőpontból 15 a buszgarázsban, kettő pedig a kiszolgálandó vonalon kapott helyet.

Telephelyi mellett végállomási gyorstöltéssel is felszerelték a buszokat
(fotó: Solaris)

Frankfurt am Main | Németország – Miközben a statisztikák szerint Hessen tartományban leginkább az akkumulátoros villanybuszok hódítanak, a városi tulajdonú ICB a korábban beszerzett 13 hidrogénbusszal szerzett tapasztalatokra támaszkodva tavaly májusban már rendelt további 10 szólót. Legújabb rendelésként pedig a héten ítélték oda 9 csuklós busz szállításának lehetőségét újfent a lengyel cégnek. Felszereltségben lényegi változás nem történik, de a nagyobb járműméret miatt szükséges a 100 kW teljesítményű üzemanyagcella. A számítások szerint évente 881,5 tonnával kevesebb CO2-kibocsátás terheli majd a nagyváros levegőjét az M32-es vonal mentén.

A szólókhoz hasonlóan már teljesen kamerás visszapillantóval érkeznek a csuklósok is
(fotó: ICB)


Nem félnek az árakhoz nyúlni


Szófia | Bulgária – Kénytelen árat emelni a bolgár államvasút a megemelkedett költségek miatt. Legutóbb 2012-ben állapítottak meg új árakat, amiket 2020-ban mindössze 1,8%-kal indexáltak. Viszont a hivatalos statisztikák szerint 2021 és 2023 között összesen 31,9%-kal nőttek a szükséges ráfordítások, amiből az állami cég 23,2%-ot érzékelt. A 2024. május 7-től érvényes tarifa szerint az árak 20%-kal nőnek, de kivételt képeznek a jelképes 1 levába kerülő kedvezményes fajták. 7 éves korig továbbra is díjmentes az utazás, még ha az éjszakai vonaton saját helyet is foglal a gyermek. A BDZs vonatkozó oldalán már megtekinthetőek a menetdíjtáblázatok.


Mennyire lehet olcsó a jegy?


Berlin | Németország – A szenátus döntése alapján júliustól újra elérhető lesz Berlin-Abo néven a 29 euróba kerülő havibérlet, jelentette be a közlekedésért felelős Manja Schreiner és a pénzügyekért felelős Franziska Giffey. Hivatalosan a megfizethetőbb városi életvitel és a klímasemlegesség előmozdítása érdekében vezetik vissza a korábban csak korlátozott időre szóló ajánlatot, melyet kizárólag Berlin AB zónára és egy éves előfizetés esetén érhetünk el – elővételben akár április 23-tól. Érdekes felhangot ad a történetnek, hogy január óta 99 eurót kell fizetni egy ilyen jegyért az áremelés következtében. Volker Wissing szövetségi közlekedési miniszter azonnal elítélte a döntést, mert szerinte az országos érvényességű Deutschlandticket vásárlókörét kannibalizálhatja a regionális termék. Christian Bernreiter, bajor közlekedési miniszter egyenesen azzal vádolta a berlini kollégákat, hogy a más tartományok által befizetett adókat herdálják, miközben vidéken súlyos tartoményi pénzekbe kerül a szolgáltatási színvonal fenntartása is. Stefan Gelbhaar, a Zöldek szakértője szerint a Berlin és Brandenburg közötti tarifális határt erősíti a lépés, a város északi részén szolgáltató Barnimer Busgesellschaft ügyvezetője, Frank Wruck nem látja a szükségességét egy ilyen lépésnek, mivel így a jövőben a városhatárig az autót választó törzsutasokat veszthetnek. A tartományi minisztériumban is megkérdőjelezik a lépést és egyben remélik, hogy nem az infrastrukturális fejlesztéseken spórol majd a főváros vezetése. A két többé-kevésbé egymásra utalt tartomány által a '90-es évek közepe óta közösen vezetett VBB-nél a kölcsönös bizalmat aláásó lépsnek látják a történteket.

Berlin | Németország – Egy éves próbaidőszakot jelölt ki a Deustche Bahn a legmagasabb szintű kedvezménykártyájának egy friss verziójára vonatkozóan. A 27 év alatti fiatalokat célzó My BahnCard 100 korábban nem létezett, csak a teljes árú variáns. A kizárólag éves érvényességgel vásárolható és hamarosan egyedüliként fizikai formában is létező plasztik az ország teljes területén, szinte bármilyen közösségi közlekedési szolgáltatás igénybevételére jogosít, mivel a Deutschlandticket is integráns része. Másodosztályra 2.988, első osztályra 5.888 euró ellenében vásárolható és a többitől eltérően nem hosszabbodik meg a lejáratkor az érvényessége.


Marad a papírjegy


Zürich | Svájc – Egy tévesen elterjedt, a média által rosszul terjesztett döntés (lásd még a budapesti S76-oson folyó tesztről íródott híradásokat) miatt kényszerült közleményt kiadni a ZVV a héten. Még 2021-ben döntött úgy a közlekedési szolgáltatók díjszabási koordinációját végző Alliance Swisspass, hogy 2025-től nem lesz kötelező az egy fizikai jegyként kiadott, de több utazásra jogosító biléták alkalmazása. Ezt a nem szakmai média legtöbbször a lehetőség teljes kivezetéseként írta le, pedig regionális megoldásokat megenged a szabályozás. A zürichi szövetség annak ellenére szeretné megtartani a lehetőséget, hogy a jegyeladásaik 70%-a digitális csatornákon történik. Azzal érvelnek, hogy a digitális szolgáltatásokat nem ismerő, vagy azokból életkoruk miatt kizárt gyerekek esetén ez a legjobb megoldás a hozzáférhetőség garantálására.


Automatizálással a klímáért


Honolulu | Amerikai Egyesült Államok – Április 17-én indult egy új szolgáltatás a Daniel K. Inouye nemzetközi repülőtéren (PHNL/HNL) a terminálok közti utazást megkönnyítendő. A francia hátterű Gaussinhoz tartozó Navya márkájú minibuszból négy áll az utasok rendelkezésére a Miki nevet kapott szolgáltatás keretében reggel 6 és este 10 között. A legnagyobb sebesség 10 mph [16 km/h] és a fedélzeten tartózkodó operátor mellett elméletileg 10 utasnak van hely. A másfél éves időtartamra meghirdetett pilot időszak során a terminálok közötti szállítási kapacitások hatékonyságának növelhetőségét vizsgálják.

Európában már sok helyen találkozhattunk a minibusszal
(fotó: HDOT)


Generációt vált az SBB


Bern–Thun | Svájc – Svájc állami vasőttársasága azzal számol, hogy a jelenleg használt, a 2G-hálózatok sajátosságait hordozó GSM-R technológia háttere a 2030-as évek közepére elavul, ezért már most megkezdi a teszteket a korszerűbb 5G-n alapuló FRMCS bevezetéséhez. Mivel a 900-as mellett az 1900-as frekvencia-tartományban is sugároz majd az új megoldás és a magasabb frekvencia kisebb hatókörrel párosul, az SBB rákényszerül újabb bázisállomások építésére. Ebben a folyamatban a korábbi technológiával megegyezően számítanak a polgári szolgáltatókra is, akikkel közösen üzemeltetnék majd a tornyokat, így az utasok számára is magasabb minőségű kommunikációt tudnak biztosítani. Az érintett településekkel 2022 óta folytatott konzultációt követően a vonatkozó terveket már benyújtották az illetékes hatóságoknak.


Kiegészítés érkezik


Rouen | Franciaország – Korábbi nagy megrendelését egészítette ki Rouen városa újabb 15 csuklós autóbusszal, melyekre négy ajtópárt kértek. Az 500 kWh kapacitású akkumulátorok szükségesek a nehéz terep miatt, a járművezetők munkáját pedig a megállóhelyre beáállást optikailag is segítő rendszer könnyíti majd. A gyártást a közeli Cléonban, a Renault motor- és váltógyárában bérelt csarnokban végzik, így helyi hozzáadott értéket is termelnek. Ezzel együtt 2025-től már 100 kínai-holland busz közlekedik majd a normandiai városban.

A harmadik rendeléshez tartozó látványrajzon is láthatunk érdekességet: a merev tengelyeket lefedik
(grafika: Ebusco)


11, 21, 31 helyett 8-12


Berlin | Németország – Miután sikerült megállapodnia a BVG-nak és a verdi-nek a 2024-re és 2025-re vonatkozó bérezésről elkezdik átalakítani a szolgálati számokat. Korábban mindössze négy percet kellett biztosítani a végállomásokon visszaindulás előtt, ezt hatra növelték. Viszont a BVG feltehetően a késési statisztikáinak növelésére a „járművezetők tehermentesítésére” júliustól egyes vonalakon kísérleti jelleggel időpontos helyett időközös menetrendet vezet be. Ez azt jelenti, hogy az egyes indulások nem feltétlenül az üzemi menetrendben meghatározott percben, hanem egymáshoz képest azonos követéssel indulnak. Az elképzelés szerint ezzel a vonalon feltorlódott járművek nem egyszerre esnének be a végállomásra és indulnának onnan a saját végállomási fordulóidejüket rövidítve, hanem a járművezetők számára a központi forgalomirányítás határozna meg a forgalmi helyzetnek megfelelő idnulási időket. A BVG fogadkozott, hogy a kísérletet tudományos módszerekkel is követik majd és az utasok számára kellő időben meghirdetik a változásokat.


Új területet vásárolt a Knorr-Bremse


Saint-Ouen-sur-Seine/München | Franciaország/Németország – Megegyezett egymással az Alstom és a Knorr-Bremse az észak-amerikai hagyományos vasúti biztosítóberendezések piacának eladásáról. Ezzel a lépéssel a német cég az egyre fontosabbá váló automatizálási megoldások terén szeretne fejlődni és komplex megoldásokat nyújtani a megrendelőknek. A világszinten 20 milliárd eurós nagyságúra saccolt piaci szegmensbe belépésért 630 miliió eurót fizetnek a franciáknak.


Extra mozdonyokra szerződtek


Kiel | Németország – Bérbe veszi a közlekedési szolgáltatásokat megrendelő NAH.SH a HVLE két, eredetileg az LNVG által rendelt TRAXX DE mozdonyát, hogy az évek óta problémás Marschbahn szolgáltatását stabilizálják. A 2015-ben beszerzett tizenöt TRAXX DE ME nem bizonyult a legjobb vásárnak a tengerparti vonalra, ezért már tavaly pályázatot írtak ki további két mozdony tartós bérletére. Bár az eredmény már 2023. júniusa óta ismert volt, a szerződést a tartományi kormányzatnak is jóvá kellett hagynia. A szerződés alapján a 2025. decemberi és a 2034. decemberi menetrendváltások között a két dízelmozdony a tartomány által meghatározott színekben, a DB Regio által üzemeltetett Hamburg és Westerland (Sylt) közötti RE6-os viszonylaton közlekedik majd.

Martin Wischner, a HVLE elnöke; Tobias von der Heide, közlekedési államtitkár és Arne Beck, A NAH.SH ügyvezetője kézjegyével lett érvényes a az összesen 9 millió eurót érő szerződés
(fotó: WiMi)

Összeállította: Adorján Péter