2022. 07. 08.

Hétvégi gyors – 2022. július 2-8.

Átnevezett görög vasút. Afrikai királyné Ausztriából. Újabb búcsúzások Berlinben – csak egy kicsit később. Mégsem eléggé jó a mobiljegy? Környezetbarát buszokat vettek át Hessenben.


Helló, Cicus!


Budapest | Magyarország – 75 szóló és 75 darab csuklós autóbusz üzemeltetésére vonatkozó szerződést írt alá a Budapesti Közlekedési Központ és a ArrivaBus Kft. Az új járművek 2023-tól állnak forgalomba és a BKK közleménye szerint „elsősorban az észak-budai és észak-pesti, valamint a kelet-pesti kerületekben – a III., a IV., a XIII., a XIV., a XV. és a XVI. kerületben – továbbá a 100E repülőtéri járaton” lehet majd velük utazni. Az ArrivaBus vállalása szerint MAN Lion's City 12C és MAN Lion's City 18C típusú kocsikat közlekedtet majd.

Archív képeink közül egy semleges fehér színű MAN Lion's City 18C szolgál illusztrációként
(fotó: Adorján Péter)


TrainOSE → Hellenic Train


Athén [Αθήνα] | Görögország [Ελλάδα] – Július 1-je óta új neve van a görög személyszállító vasúttársaságnak. Az eleddig TrainOSE [ΤραινΟΣΕ Α.Ε.] néven futó szolgáltató még őrizte a régi Görög Államvasút, azaz az OSE [Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος, Ο.Σ.Ε.) nevét, bár a görög gazdasági válság után az olasz vasút, az FS vette meg azt. A társaság új neve Hellenic Trains lett, ami nem túl fantáziadús, de legalább nem valami furcsa új márkanév. Az új márkanév mögött az intermodalitás, a digitalizáció és a zöld közlekedés áll kulcsszóként. Az olasz tulajdonos azon dolgozik, hogy a korábbinál attraktívabb legyen a görögök számára a vasút, ezt célozza az Olaszországban feleslegessé vált Pendolinók szolgálatba állítása is. Az olaszok a teherszállításban is szeretnének nagyobb szerepet vállalni, mert Görögországban jóval az uniós átlag alatt van a vasút részesedése az áruforgalomban. A 2022-2031-es időszakra szóló tervek szerint szeretnék bővíteni elsősorban az intermodális teherforgalmat a hellén vidéken. A görög vasúti személyszállítással kapcsolatos információkat a cég a hellenictrain.gr oldalon tette közzé.


Kiránduló Királyné


Morogoro | Tanzánia – A RegionalBahn Facebook-oldalán már megosztottuk az alábbi videót, de érdemes itt is megemlékezni róla: a Tanzania Railways Coroporation közzétett két videót is arról, hogy egyelőre gépmenetben, de próbafutásokat kezdtek az egykör az ÖBB, majd a ZTT állagában volt 1014-esek közül a 1014 014-5 pályaszámú géppel. A mozdony egyelőre tehát szólóban közlekedik Afrikában, bár korábban már hírt adtunk róla, hogy Németországból használt emeletes személykocsikat is vesznek. Így nem igazán tiszta, hogy a Hyundai-Rotem motorvonatok mellett vagy helyett állnak majd forgalmba az európai járművek az afrikai országban? Mindenesetre az biztos, hogy sok-sok év után először láthatunk Sisit önerőből mozogni.



Újabb nyugdíjazások


Berlin | Németország – Az egy héttel ezelőtti összefoglalónkban adtunk róla hírt, hogy a berlini S-Bahn-hálózatról jövőre végleg (?) búcsúznak az NDK-eredetű 485-ös sorozatú motorvonatok. Az összefoglaló megjelenése után adta hírül a tartományi közmédia, az RBB, hogy a gyorsvasúti vonatok mellett búcsúznak a BVG kisprofilú metróhálózatáról a GI/1 sorozatú metrókocsik is. Igaz, a Giselák búcsúja nem olyan közeli: a szerkesztőségi szlengben a regionális forgalmú Ikarus 260-asokra (Ikarus 260.32 altípus) emlékeztető ajtóelrendezésű, emiatt „Volánmetróként” is emlegetett szerelvények a mostani állás szerint 2029-ben, 40 évnyi szolgálat után tűnhetnek el. Mindenesetre a BVG elkötelezett a cserében és a flottafejlesztésben, talán a járműgyártók és az engedélyező hatóságok is így akarják majd. Mindenesetre aki szeretne, az mihamarabb menjen Berlinbe Giselát fotózni és megutazni. Ezekkel a vonatokkal elsősorban az U2-es viszonylaton (Ruhleben–Pankow) találkozhatnak az utasok.

Másik fontos és hasonlóan hosszú távú változás, hogy a korábbi üléshuzat egy jogvita miatt változik, de nem a szintén használatban lévő szürkére, hanem egy teljesen új, Vielfalt [Sokféleség] nevűre. Az új mintára az utóbbi időben egyre kevésbé hangsúlyos marketing-kampány részeként bemutatott videóval hívták fel a figyelmet. 80 különböző embersziluett alkotja a mintát, amely idén nyáron mutatkozik be két buszon, majd folyamatosan terjed el a javítások során a teljes nagy sárga flottán. 2023-tól már minden új járművön ezt alkalmazzák, így néhány év alatt végleg eltűnhetnek a korábbi huzatok.



Szenvedés a mobiljeggyel


Budapest | Magyarország – Február eleje óta használható a megújult budapesti utazástervező, a BudapestGO. Legfontosabb újítása a jegyvásárlási funkció integrálása, melyről heti-kétheti hangulatjelentésekben számol be a BKK minden IS növekszik jeligére. Viszont a növekvő felhasználói bázis is egyre gyakrabban jelez problémákat a használat során, ahogy ezt gyakorlati tesztünkben is jeleztük. Legtöbbször a villamosoknál adódott probléma, mivel szabályosan csak a már érvényesített, tehát az ajtók mellett kívül elhelyezett 2D-vonalkódot beolvasva és a titokképet a szervertől megkapva szállhatunk járműre. Ennek időigénye véletlenszerűen változó és nem is feltétlenül atombiztos. De az autóbuszokon kezdettől volt a járművezetői fülkén is egy 2D-vonalkód, nem volt probléma a nagyobb utasforgalom vagy a gyengélkedő szerver. Eheti újításként a BKK a Combino villamosok belterébe is felrakatott kódmatricákat, így kívánják gyorsítani az utascserét Európa legforgalmasabb vonalán. A közleményben olvashattuk, hogy erősen gondolkodnak valamilyen NFC-alapú érvényesítési módon is, amiről nekünk a szépemlékű DB Touch&Travel jutott eszünkbe.
Szerettük volna megtudni a BKK kommunikációs vezetőjétől, Borsi Dávid Andrástól, hogy miért csak a nagykörúti villamosvonalon vezették be ezt a megoldást és miért gondolkodnak egy feltehetően elavult érintős megoldáson is. Szerettük volna megtudni, hogy más, a Nagykörúton kívüli járatok esetén is lesz-e a járművön belül érvényesítő kód? Borsi Dávid Andrást sajnos nem értük el a sajtó számára megadott és nyilvános elérhetőségein, a BKK sajtóügyeletese pedig az érdemi kérdések meghallgatása nélkül az Ügyfélszolgálathoz irányított bennünket, ahol elmondása szerint 30 nap múlva választ kapunk kérdéseinkre.


Modell már van


Magdeburg, Szász-Anhalt | Németország – Megérkezett az MVB legújabb típusának modellje, amivel hamarosan megkezdődik a járművezetők képzése. Az egyelőre csak fából és műanyagból felépített modell a vezetőfülke végleges kialakításának tesztelésére szolgál, de jól látszik a végleges dizájn is. Az első két Flexity City járművet a Bombardier Alstom 2023 végén szállítja a szász-anhalti fővárosba. Eközben szerkezetkész állapotba került az új kocsiszín és főműhely, ahol majd az új típus honos lesz. Szeptember 10-én és 20-án előzetes jelentkezés alapján lehetőséget biztosítanak, hogy a kisorsolt jelentkezők megismerhessék a fejlesztéseket.

Az átadón Bernd Eberhardt, Birgit Münster-Rendel (MVB ügyvezető) és Frank Rathsack (MVB járműbeszerzési projektvezető) leplezte le a modellt
(fotó: MVB)


Olcsónak olcsó, de…


Hannover, Alsó-Szászország | Németország – Még alig indult el a szolgáltatás, máris kiegészítő támogatásért kilincsel a Transdev. Hivatalosan június 12-én vette át a hannoveri S-Bahn-hálózat üzemeltetését a DB-től a Transdev, de alig két hét után sem sikerült stabilizálni az üzemet, így napi szinten maradnak ki járatok. A probléma forrása az előzetesen tervezettnél drágább munkaerő, így sokszor nincs elegendő motorvonati egység vagy nincs rájuk személyzet. Az üzemeltető bírósági úton próbál érvényt szerezni követeléseinek, melyek évi 1,6 millió euróra rúgnak.


Meidling sem a régi már


Wien-Meidling | Ausztria – Megújult Bécs második legfontosabb távolsági állomása, Meidling várócsarnoka. A 1,5 millió eurós felújítás eredményeként LED-es világítások biztosítanak világosabb tereket, az ülőhelyek többségénél áramot is vételezhetünk, ahogy díjmentes WLAN is van. A légkondicionálás is megújult, ahogy az öntözőrendszerrel ellátott élőnövények erdeje is az otthonosabb környezetet teremti meg a napi 75 ezer utas számára. Mivel az osztrák vasútnak kiemelt célja a környezetbarát működés, az ülőalkalmasságokat fából készíttették a svéd Green Furniture Concepttel.

Amennyire lehetett természetes anyagokat használtak
(fotó: Andreas Scheiblecker / ÖBB)


Már 100-nál járnak


Wiesbaden, Hessen | Németország – Néhány hete mindenki temetni kezdte Wiesbaden buszcsere-programját, de mégsem kellett volna. A korai eCitaro-szériák az immár 3 éves üzemelésük alatt többször kerültek a gyártói javítócsarnokokba, de nem volt velük kritikus hiba. Viszont az előző cégvezetés 2022 végére szerette volna lecserélni a teljes járműparkot (mitegy 290 jármű) dízelesről elektromosra, de a Daimler nem tudott/tud ennek megfelelő ütemben gyártani. A megoldás 24 dízeles csuklós megrendelése lett, hogyne fussanak ki a kapacitásból. Csütörtökön viszont megtörtént a 100. eCitaro átadása, így a megrendelt 112 busz nagyobbik hányada felhasználható a hesseni fővárosban. A 7 szilárdtest-akkucsomag összesen 441 kWh kapacitású, amivel a többnyire dombokon fekvő városban is megfelelő a hatótáv.

A jubileumi jármű különleges matricákat kapott
(fotó: Daimler Truck)


Ajánlatra várnak


Ústí nad Labem | Csehország – Nem túlzottan szerencsés a DPmÚL trolibuszok terén, mivel korábban az ÚOHS több tendert is megsemmisített. Az első a SOR beadványa, a második pedig a jelentkezők hiánya miatt lett eredménytelen. A városi közlekedési cég olyan csuklós trolibuszokat szeretne vásárolni, amelyek két tengelyen hajtottak és legalább 12 km akkumulátoros önjárást biztosítanak. Legutóbb a Cegelec, a Solaris, a SOR–Škoda Electric, a Tram for envi és a Hess lett felkérve ajánlat beadására, a svájciak pedig nem is kívántak indulni. A keretszerződés szerint egyetlen járművet vásárolnának fixen és 32 darabot opcióként, de az 590 millió koronás mérnökár sem eltette föl a gyártók érdeklődését egy olyan típus kifejlesztésére, ami potenciálisan egyke maradhat.


Hidrogénes busz érkezett


Frankfurt am Main, Hessen | Németország – Megérkezett az első azon 13 hidrogénes busz közül, melyeket tavaly májusban rendelt meg a városi tulajdonú In-der-City-Bus. A számítások szerint ezek a járművek 350 km-es hatótávval rendelkeznek, ami az akkumulátoros buszok által nyújtott 180 km majdnem kétszerese. Bevetési területük a D vonalcsoportba tartozó M36-os vonal lesz, amit 2025-ig biztosan az ICB üzemeltethet. Az autóbuszok teljesen mentesek a fosszilis tüzelőanyagoktól, az elektromos meghajtású klíma intézi a fűtést is. Az utazási komfort növelése mellett a biztonságra is ügyeltek, MirrorEye nevű kanyarasszisztens került a jobb oldalra. A költségekből 2,4 millió eurót a tartomány fizetett.

Hagyományos buszokhoz képest 44 centivel magasabb, de a korábban beszerzett akkumulátorosok is hasonlóak
(fotó: ICB)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.