2022. 02. 16.

Itt a BudapestGO

A budapesti utasok jó ideje megszokhatták már, hogy ha hivatalos módon szeretnének tájékozódni a városi közlekedéssel kapcsolatos információkról, akkor a BKK FUTÁR utazástervező és a BKK INFO applikáció is kellett az okoseszközükre. Most a kettőt összevonja a BKK és a jegyváltással is kiegészíti: az új alkalmazás neve pedig BudapestGO lesz.




Február 7-én tartotta a BKK azt az online is közvetített sajtótájékoztatót, ahol bemutatta a FUTÁR utazástervező új változatát, ami immáron BudapestGO néven lesz elérhető. Mondjuk a névválasztás nem szerencsés, mert hasonló, BDPST Go nevet már visel egy másik – igaz, csak iOS-re elérhető – alkalmazás 2017 óta, szóval sikerült nem a legjobb nevet választani az új appnak. Az persze szintén kérdés, hogy a jól bevált FUTÁR névtől miért kell eltérni, hiszen az még a „magyar nyelvbe magyar nevet” elveket vallóknak is kedvesen csengő elnevezés volt.
Persze, a FUTÁR applikáció fejlesztését már régóta várták a felhasználók és valóban nem volt a legjobb megoldás, hogy a teljeskörű okoseszközös utazáshoz három app kellett legalább: az utazástervezéshez a FUTÁR, a rendkívüli hírekhez a BKK INFO, a jegyhez pedig a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. Mobiljegy appja vagy valamelyik partner (pl. OTP Simple) alkalmazása.

A dolog pikantériája, hogy a BKK díjtermékeit okostelefonra kizárólagosan a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. értékesítheti, hiába veszi meg az ember akár az OTP Simple, akár másik fizetési alkalmazásban ezeket a termékeket és természetesen az Nemzeti Mobilfizetési Zrt. ezért jutalékot is kap, nincs is ezzel gond, így működik a viszonteladás. Így most az a furcsa helyzet állt elő, hogy a BKK-nak a saját viszonteladójával kellett szerződnie viszonteladásra, ami további veszteségeket jelent a jegyárbevételekben ezen a csatornán keresztül.

A „régi” BKK INFO appban így fest egy forgalmi zavarhelyzet leírása

A régi BKK FUTÁR-app egyik térképes nézete: a járat indulásai a térképen jelennek meg. A Google Maps alap népszerű, de sajnos sok felesleges (reklám)tartalom jelenik meg rajta.

A puding próbája


De nézzük, mit tud maga az alkalmazás! Hosszas várakozás után végül február 14-én, egy héttel a sajtótájékoztató után került ki a felhasználókhoz az alkalmazás, egyelőre csak a Google Play és az Apple App Store felületére. A Google-vel szakító Huawei telefonok használói hoppon maradtak, ahogy más, egzotikus operációs rendszert használók is: egyelőre ezekre nem érhető el az alkalmazás, legalábbis e sorok írásakor biztosan nem. Az írásunkban szereplő képek alapvetően Androidot futtató eszközökön készültek, de szerkesztőségünk tesztje szerint ugyanezek a problémák adódtak az iOS-t futtató eszközökön is.

Egy megálló menetrendi listája.

A térkép megjelenítésének beállításait nem bonyolították túl.

Tableten sajnos nem érhető el a fekvő mód, az appot mindenképpen álló helyzetben kell használni.

A Google Maps térképalap jó, de mondjuk nem igazán érdekel utasként, hogy hol a Capri Pizzéria vagy a helyi CIB-fiók... Lehetett volna jobb és kevésbé reklámmal agyonterhelt térképet is választani.


Az app alapvető funkciói nem változtak: az utazástervezés pont olyan, mint eddig volt, változás legfeljebb abban van, hogy egy picit modernebb felületen jeleennek meg az eredmények. Sajnos a telefonos applikáció még mindig nem tartalmaz annyi keresési feltételt, mint az asztali változat a futar.bkk.hu címen, nem zárhatunk ki mondjuk ágazatokat, például metrót vagy éppen a buszokat, mert mi mindenképp villamossal és trolival szeretnénk utazni.

Az új BudapestGO app beállításai. Nem nagy a bőség, de egy ilyen appnál nem is szükséges. A sötét mód azonban fájón hiányzik.

Kérdések, visszajelzések helye: a kérdés csak az, hogy tényleg külön kell-e szedni az átlag utasnak az applikáció működéséről szóló visszajelzést és a BKK szolgáltatásaival kapcsolatosat? Ráadásul a vásárlási funkció hova tartozik? Hiszen ott nem is a BKK a szolgáltató!

Az integrált BKK INFO felület viszonylag könnyen áttekinthető, de az összes forgalmi változás esetében már nem különül le a távoli változások sora, az M3-as metróra vonatkozó, a felújítás miatti közlemény például nyugodtan mehetne a sor végére.

Az utazástervezésnél a szöveges keresés eredményablaka egészen informatív lett.

Irány a Normafa!

Sajnos az appos utazástervezés még annyi beállítási lehetőséget sem kínál, mint a desktop-változat keresője.

A találatok sora...

...és az egyik eljutási lehetőség részletesebb nézetben.

Mondjuk mi nem így közelítenénk meg a metrót a 130-as buszról a Puskás Ferenc Stadionnál leszállva...

Újdonság a kedvencek kezelése: egy meglehetősen hosszas regisztráció után elmenthetjük azokat a járatok, amik zavarairól értesítést szeretnénk: ám a korábbi BKK INFO apphoz hasonlóan ha minden információt szeretnénk tudni, és ez főleg az óriáshurokban forduló járatoknál érdekes, mindkét irányt külön el kell mentenünk. Mondjuk, persze, sokat ér az ember azzal, hogy (nem részletezett) „forgalmi ok” miatt késik a járat, ám ez nem az applikáció, hanem a mögötte lévő kezelőfelület hibája, hiába kérik évek óta a zavarok okainak bővítését a használói, erre amost sem jutott energia.

Kedvenc megállóink...

...és járataink is lehetnek.

A járatok esetén egy-egy szakaszt is kijelölhetünk.

Nem, köszi, nem kérek értesítést, hiába kedvenceltem az adott járatot...

A push-értesítések meglehetősen szofisztikált beállítási lehetőségeket kínálnak.

A viszonylatokat sajnos célszerű mindkét irányban felvenni, különösen akkor, ha óriáshurok a járat egyik vége. Így kaphatunk meg minden értesítést, ami befolyásolja a járatunk közlekedését.

Szintén új a vásárlási lehetőség: a budapesti díjtermékek között pedig a vonaljegy az újdonság, sajnos kipróbálni nem tudtuk, tesztünk idején a fizetési rendszer nem működött. Kérdés persze, hogy ilyenkor mi van? Hiszen a BKK leszerelte mondjuk az automatát, a buszvezetőnek elfogyott épp a jegykészlete, akkor az ellenőrök a csekket írhatják dr. Walter Katalin vagy a kommunikációs vezető Borsi Dávid nevére? Mert itt igazán nem az utas a hibás azért, hogy nincs jegye.

Ha nincs megvásárolt jegyünk, csak ennyit látunk a képernyőn. Innen (is) indítható a jegyvásárlás.

A kínálat első ablaka: itt dönthetjük el, hogy milyen terméket szeretnénk. Mondjuk kérdéses, hogy a napi és heti termékeket és a bérleteket szét kell-e szedni? A felső felületen, a grafika alatt pedig állíthatjuk, hogy a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. kínálatából milyen más jegyet vennénk meg itt.

Alighanem ide kerülnek majd be az időalapú jegyek is a jövőben...

Bérletek között bőséges a választék.

Tulajdonképpen ezek is bérletek, csak rövidebb ideig jók és nincs rájuk kedvezmény.

Vegyünk vonaljegyet!

A fizetési felület a BKK appjában is az OTP Simple, szóval szurkolhatunk, hogy éppen működjön. Sajnos más felületre nem volt láthatóan akarat...

Hosszan nézegethetjük az Simple vásárlási felülete után a grafikát, nagyon lassan tölt be a vonaljegy is.

Ha már megérkezett a jegyünk, akkor ezt a képernyőt kapjuk.

Felhasználni a jegy megnyitásával és az érvényesítés gombbal megérkező felületen keresztül a járművön lévő Aztec-kódot beolvasva lehet.

Hiába van több eszközünk, hiába van többlépcsős belépéskori hitelesítés, a jegyünket nem vihetjük át a másik eszközre. Ez súlyos hiba, különösen akkor, ha mondjuk valami miatt eszközt kell váltania a felhasználónak.

Mutasd a kódod, megmondom ki vagy!

Sajnos a legkényelmetlenebb része a mobiljegyeknek maradt a BudapestGO-vá átkeresztelt BKK FUTÁR appban is. Ugyanis Budapesten az utasnak kell leolvasnia az okoseszközével a járműveken lévő Aztec-kódot vagy be kell jelentkeznie a metróállomásoknál és a megjelenő grafikát kell megmutatnia az ellenőrzést végző munkatársaknak, járművezetőnek. E grafika folyon változik és járművenként eltérő – cserében a beolvasása értékes másodperceket jelent minden egyes utasnál, akik feltartják ezzel az elsőajtós felszállásnál a sort, ráadásul kérdés, hogy éppen működik-e a rendszer vag sem? Ez a megoldás nagyon is rossz és sok utas pont ezért marad meg vagy rosszabb esetben tér vissza a papír alapú bérletekhez, azok használata sokkal egyszerűbb és kényelmesebb – nem kell veszekedni a járművezetővel, ellenőrrel, hogy hát éppen nem működik az adatkapcsolaton keresztül kommunikáló rendszer. Sajnos a BKK vezetői és a kommunikációs „szakemberek” sem látják e hiba jelentőségét, miközben a menetrendek esetében látható, hogy önmagában az elsőajtós felsszállási rend is jelentős menetrendi eltéréseket okoz, hát még az, ha mindezt mobiljeggyel utazó utas veszi igénybe.
Tegyük hozzá: a világ szerencsésebb részén nem az utasnak kell mindenáron bizonyítania, hogy jogosan veszi igénybe a szolgáltatást, hanem a szolgáltatónak, hogy potyázik. A RegionalBahn szerkesztői által Európában használt mobilos megoldások között nem volt még egy ilyen, mint a budapesti: legrosszabb esetben is a telefonról kellett a rendszer olvasóesezközének egy olvasható kódot megmutatni.

A vásárlási lehetőségek közé bekerült számos más díjtermék is: ezt hozza magával az, hogy a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. viszonteladójának kell lennie a BKK-nak, azaz a saját jegyei után jutalékot von el az NM Zrt. is, egy 350 forintos vonaljegyből talán ha 250-300 forintot láthat érdemben a BKK. A vásárlás ráadásul meglehetősen bonyolult: a regisztrációkor számlázási címet kell megadni kötelezően. Miért? Értjük, hogy törvényi előírás, de a BKK és Budapest vezetősége talán ezért is sorban állhatott volna a kormánynál, hogy ilyen felesleges dolgokat esetleg vegyenek már ki a jogszabályból.

Ha vidékre kirándulunk, akkor a Nemzeti Mobilfizetési Zrt-hez való kötöttség miatt egy egészen széles jegykínálattal találkozhatunk az appban.

Mi több, még helyközi jegyeket is vehetünk, de figyelem, ez a helyközi jegy nem a „kék” Volánbuszok jegyeit jelenti!

Megannyi, egzotikusabbnál egzotikusabb jeggyel találkozhatunk az app mélyén. A hejess irásy hibákat hagyjuk is, szégyenteljes egy sokat tesztelt alkalmazásban az ilyen hiba.

A BudapestGO tehát nem új alkalmazás, hanem a meglévő FUTÁR applikáció frissítése. Ez a lépés azért meglehetősen aggályos, mert így marad egy sorsára hagyott BKK INFO app, lesz egy BKK FUTÁR BudapestGO app, ami friss és még egynéhány másik alkalmazás, amelyen keresztül többek között menetjegyet vehetünk.
Ha pedig már jegyvásárlás: az első napon rájöttek az utasok, hogy a BKK azért nem igazán lépett utasbarát dolgot: sem a különböző viszonteladók (Simple, VoxPay, stb.), sem pedig az Nemzeti Mobilfizetési Zrt. saját mobiljegyes appjában vásárolt jegyek nem hozhatók át a BudapestGO-ra. A kommentek alapján nem egy éves bérletes utas maradt hoppon, mert az ő utzasái jogosultságukat igazoló „papírt” nem lehet áthozni ebbe az új alkalmazásba, hiába fizettek több tízezer forintot a papírmentes jegyért.
A másik komoly hibája a rendszernek a fizetés: egyetlen lehetőségünk az OTP Simple fizetési felülete jelenleg, ami azonban nem épp nagy barátja a közlekedési jegyeknek, ezt a MÁV applikációja kapcsán is láttuk már: rengeteg nem tervezett leállás, hiba, lassú fizetés keseríti meg a felhasználók életét. Joggal hiányolják az okoseszközök használói a két legnagyobb fizetési platform, a Google Pay és az Apple Pay implementációját, sajnos láthatóan nem sikerült a még így is kapkodva kiadott applikációba belefejleszteni ezeket az alapvető megoldásokat.
Persze az appnak, ahogy elődjének is vannak apróbb hiányosságai is: egyrészt tableteken már jó ideje nem érhető el a fektetett változat, kényszeríti a tableten a függőleges állását a képernyőnek a program. Emellett pedig fájón hiányzik az egyre több helyen elérhető sötét mód, hiszen nem zseblámpát, hanem utazástervezőt szeretne használni az ember.

Van másik?


Van bizony. Akinek nem fontos a mobiljegyek használata (ami hangsúlyozottan nem azonos az e-jegy-rendszerrel!), sokkal jobb és könnyebben használható appot is kaphat. Sőt, igazából az alapszolgáltatások már régen elérhetők voltak a Google Maps felületén vagy éppen a menetrend.app nevű, nagyon sokak által kedvelt alkalmazásban.
Utóbbi számos olyan kényelmi funkciót is kínál, amit maga a régi FUTÁR app sem kínált és a mostani BudapestGO sem ajánl fel: egy helyen látjuk a menetrendi eltérést, a jármű adatait, a teljes menet információit. Könnyebben kereshető és kedvencelhető a megállóhely, a viszonylat és ezek kombinációja is, tehát egy csomópont áttekintéséhez nem kell három-négy megállóhelyet külön elmenteni, egyben is lehet kezelni. Emellett pedig a megjelenített térkép nem a Google térképe, hanem OpenStreetMap-alapokon nyugszik, így a tolakodó reklámok sem zavarnak be a térképes nézetbe, ellentétben a „hivatalos app” alapnézetével.
A menetrend.app járatinformációs felülete informatív, minden részletet egy helyen kapunk meg.

A kedvencek sora is áttekinthető, sőt, több megállót össze is vonhatunk a menetrend.app-ban egy kedvenccé. A BudapestGO ezt nem tudja, egy csomópontban külön-külön kell végignézni a megállókat.

A térképes nézet tiszta, az OpenStreetMap alap mentes a felesleges információktól...

...cserében pedig minden fontos részlet elérhető a járművekről. Egyedül a megállóhelyek nem kattinthatók sajnos.

A mobilos jegybemutatás lehetőségéről pedig csak annyit: e sorok szerzője a mobilos app lassúsága és az utas bizonyítási kényszere miatt váltott vissza papír alapú bérletre. Budapesten az utas olvasson le kódot, mutasson grafikát – miközben Európa boldogabbik felén legfeljebb a telefonon mutat egy kódot az ellenőrzést végző eszköznek vagy személynek. Arról nem is beszélve, hogy jobb helyeken nem kell ennyiféle regisztráció, app és egyebek: egy egyszerű felületről akár a bankkártyával vagy bármilyen meglévő, NFC-s kártyával használhatjuk a tömegközlekedést, ehhez rendelve az utazási jogosultságunkat. A példáért elég csak Prágáig vagy Ostraváig elutazni. Segítsünk vonatjegyet váltani az illetékeseknek?
A fizetési rendszer kapcsán már fentebb is értekeztünk, ezt talán nem is fejtegetnénk hosszasabban.

Összességében: ellentétben a hivatalos kommunikáció dicshimnuszával, az applikáció nem lett jobb vagy éppen rosszabb, mint a korábbi FUTÁR applikáció és az önálló BKK INFO, illetve mobiljegyes app. Minden hibája és működő funkciója ezeknek az appoknak egy helyen érhető el, ennyi az, amit összefoglalólag írhatunk. Hogy megérte-e e hatalmas rongyrázást, az egy héttel korábbi sajtótájékoztatót és az app kiadásának csúszását kísérő kommenteket és azok cenzúrását? Összességében: nem. Ha az erre fordított erőforrásokat és pénzt egy jobb, alapokról újraírt app fejlesztésébe tolják bele, jobban jártunk volna. Igazából most nem történt semmi, csak a funkciókat csoportosították egy helyre.

Mindeközben Budapest városvezetői persze kiálltak, hogy milyen nagy lépés történt, sőt, Balogh Samu, a főpolgármester kabinetvezetője egyenesen ezt írta Facebook-posztjában: „Míg az előző városvezetés 12 milliárdot herdált el a soha meg nem valósuló elektronikus jegyrendszerre, a Budapesti Közlekedési Központ új menedzsmentje kevesebb, mint egy év alatt tett le az asztalra a korábbiak töredékéből megvalósuló és működő rendszert. Ezzel nem csak a papíralapú jegyeket haladjuk meg, de egy csapással a meg nem történt múltba küldjük az elektronikus jegyrendszert is.
Valóban, brilliáns lépés! Visszaküldeni a „meg nem történt múltba az elektronikus jegyrendszert” igazi csoda, az időutazás megvalósítása – csak éppen Balogh Samu ezek szerint nem nézett elég sci-fit, hogy a múltba benyúlni nem túl szerencsés lépés a saját jövőnkre nézve sem. Azon kívül, hogy maga fent idézett a mondat is finoman szólva rogyadozó lábakon áll a tények súlya alatt, visszalépést is jelent értelmi tekintetben: ugyanis ha nincs elektronikus jegyrendszer, akkor van papír alapú. Ez végülis igaz és tényszerű, kár, hogy a valódi elektronikus jegyrendszer felé nem is akar lépni a városvezetés és a BKK mostani menedzsmentje, konzerválja a jó öreg „meggymagozók” és a klasszikus vonaljegy életét. Ez aztán az előrelépés!

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.