2011. 11. 05.

Jön az otthon nyomtatott jegy

November 15-én indul a MÁV-START új szolgáltatása, azaz az interneten megvásárolt jegyet ezentúl az utas nyomtathatja ki – odahaza. A jegy vonathoz kötött és ha bukjuk a csatlakozást, akkor csak a kalauz jóindulatától függ, hogy eljutunk-e legálisan úticélunkhoz.


Egy, magát „átfogó közlekedési portálként” aposztrofáló internetes oldalon „csak úgy mellesleg” jelent meg a hír: november 15-étől változik a MÁV-START internetes jegyértékesítési rendszere. Ekkortól a hírek szerint már otthon is kinyomtathatjuk a menetjegyünket. Az új jegyen egy QR-kód lesz, ami a jegyet és az utast (!) azonosítja. Így  tehát az utas csak saját magának vehet majd jegyet, hiszen ha ellenőrzik a személyazonosságát, tudni fogják, hogy ki vette a jegyet. Ráadásul a jegyek kifejezetten vonathoz kötöttek lesznek az internetes oldal értesülései szerint, ami azt jelenti, hogy a MÁV-csoportnál olyan gyakori csatlakozásmulasztás esetén csak a jegyvizsgáló jóindulatán múlik, hogy a következő vonaton elfogadja-e a jegyet vagy sem?
A német vasútnál kiadott, online vásárolt és otthon nyomtatott jegy. A jobb alsó sarokban lévő kódot a jegyvizsgáló a nála lévő jegykiadógéppel olvassa be és ellenőrzi, nem külön mobiltelefonnal, ami a hálózat kénye-kedve és szolgáltatási színvonala szerint majd valamikor továbbítja és a fogadja az adatokat
(forrás: Wikipedia)

A menetjegyek ellenőrzéséhez, a jegyen lévő QR-kód leolvasásához mintegy másfélezer Motorola okostelefont vesz a MÁV-START. Eme jegyellenőrzési módszer kapcsán a RegionalBahn Blog már hónapokkal ezelőtt felhívta a figyelmet a rendszer gyenge pontjaira.
A MÁV-START-nak több ezer jegyvizsgálói telefont kellene beszereznie, illetve lecserélni, mert szolgálati készülékkel most is rendelkeznek a vonatkísérők. Azt is érdemes megjegyezni: a vasútvonalak mentén sokszor erősen megkérdőjelezhető a mobilszolgáltatás minősége. Nem, nem a világvégi vicinálisokról van szó. Az egykori »kirakatvonal«, a Budapest–Hegyeshalom vonalon több helyen percekig nem lehet telefonálni, adatforgalmazást indítani, mert a területet nem fedi le a szolgáltató. Azért meglehetősen furcsa helyzetet eredményezne, ha az otthon kinyomtatott jeggyel utazó mellett percekig időzne a kalauz, hogy végre ellenőrizhesse, érvényes-e a jegy?
Azt is vegyük figyelembe, hogy egy-egy ilyen műveletnek azért némileg nagyobb az időigénye az okostelefonos megoldás esetén, a megszokott kezelésnél. Egyrészt a telefonoknak megfelelő fényviszonyok között kell »látniuk« a vonalkódot, hiszen a kamerájukon át látják a jelet. Utána még általában nyomkodhatja is a vonatkísérő a telefont, hogy a megfelelő adatokat kézhez kapja.” A témával foglalkozó írásunk ide kattintva olvasható.
A telefonos megoldás kifejezetten fapados. Nyugat-Európában, ahol elterjedt ez a rendszer, a vonatkísérők a náluk lévő kézi számítógéppel olvassák le a vonalkódot vagy a QR-kódot, ami azonosítja a jegyet és így győződnek meg érvényességééről. A magyar vasúton alkalmazott jegykiadó készüléket azonban nem bővítik egy ilyen kódok olvasására alkalmas modullal, inkább még egy kütyüt bíznak a kalauzokra.
Vajon mi a baj a terminálon nyomtatott jegyekkel? Leszámítva persze azt, hogy nagyjából hasonlít egy európai vonatjegyre

Az új rendszer előnye az internetes oldal szerint az, hogy a rendszer összeomlása esetén is átvehetjük a jegyet. Csak azt felejti el az oldal, hogy a közelmúltban történt hasonló esetnél nem a jegynyomtató terminálokkal volt a baj, hanem a rendszert kiszolgáló szerverekkel. Ezek működésképtelensége esetén pedig a jegyvásárlás és a menetjegyek ellenőrzése sem működhet zökkenőmentesen.
Mindamellett már csak egy dologban bízhatunk: a MÁV-START lépése nem jelent a netes jegykiadó terminálok megszüntetését. Szerencsére nem mindenki akar minden dokumentumot egy A4-es lapra kinyomtatni. Nem, a nyomtatás nem lehet az internetes vásárlás újabb lépése. Ez nem jelenti a továbblépést. A továbblépést az jelentené, ha – mondjuk – a vonatjegyet PDF-ként is elmenthetnék telefonunkra vagy éppen számítógépünkre és ennek segítségével lehetne igazolni az utazási jogosultságot. Ettől persze fényévekre van és lesz a MÁV-START, függetlenül attól, hogy vezetők jönnek vagy mennek...
Tehát egyértelmű: a mostani lépés kifejezetten felesleges, pazarló beruházás. És emellett további jegyfajta az otthon nyomtatott variáns... Kérdés, hogy egy nemzetközi jegynél a szlovák vagy a német, netán a román jegyvizságló miképpen ellenőrzi a valódiságot?

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.