2012. 03. 08.

Költözik a 602-es

Nagy útra indult a 602-es pályaszámú mozdony. A Rhätische Bahn Ge 4/4I-ese 65 aktív év után nyugalomba vonult. A mozdony új otthont is talált magának: a luzerni Verkehrshausba, a közlekedési múzeumba kerül.





A Rhätische Bahn 1947-ben és 1953-ban szerzett be összesen tíz Ge 4/4I-es sorozatú villamos mozdonyt. A méteres nyomtávolságú, 12,1 méter hosszú jármű szolgálati tömege 47 tonna, míg engedélyezett legnagyobb sebessége 80 km/h. A 601-610 közötti pályaszámokat viselő mozdonyokat az SLM építette, villamosberendezésüket a BBC szállította. A Bo' Bo' tengyelerendezésű villamnosmozdonyok teljesítménye 1184 kW, ezt úgy méretezték, hogy 35 ezrelékes emelkedőn 185 tonnás, 45 ‰ esetében pedig 135 tonnás vonatokat is biztonságosan továbbíthasson.
A 601-es eredeti állapotában, valamikor az 1980-as években
(forrás: Wikipedia)

A mozdonyok mindegyike a környező hegyek nevét viseli, kivétel ez alól a 607-es és a 610-es, amely két grabündeni település nevét viseli. A járműveket 1986 és 1991 között újították fel, később pedig félpantográf áramszedőt kaptak, így az Arosabahn vonalain is közlekedhettek.
Az RhB 2010-ben kezdte el a sorozatot leállítani. A mozdonyok egy részét már szétvágták, közülük az első a 601-es már 2010 novemberében a lángvágók alá került.
Az egyik, már felújított állapotú kis mozdony Celerina állomásra érkezik 2008-ban. A 609-es egyike a hírek szerint még üzemelő Ge 4/4I-eseknek
(fotó: Magyarics Zoltán)

Az 1947. július 21-én szolgálatba állított 602-es számú gépet biztosan megőrzik, a luzerni Verkehrshaus kiállítási darabja lesz a B 2092-es számú panorámakocsi társaságában.
A 601-est március 7-én rakták trélerre és indították útnak Luzern felé.
Útra készen a 602-es számú mozdony

Készülődik a daru, ami a trélerre emeli a 47 tonnás mozdonyt

Az RhB szakemberei kísérték el utolsó útjára a több mint hat évtizeden át szolgált mozdonyt

A gép oldalán transzparens hirdeti: 65 év aktív szolgálat után irány a múzeum

Komoly odafigyelést igényel a súlyos rakomány megfelelő rögzítése

Irány a luzerni múzeum!

A villamosmozdony nem szomorkodik majd egyedül, társa lesz majd a B 2092-es kilátókocsi is a múzeumba kerül. A jármá teredilet teherkocsi volt, a Kkl 7126-os számot viselte átépítése előtt
(fotók: Bündener Woche)



Az RhB videója az szállításról

Itt jegyezzük meg, hogy még több Ge 4/4I-essel és más rétiai járművel találkozhatnak olvasóink Magyarics Zoltán 2007-es és 2008-as úti beszámolóiban.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.