2013. 01. 14.

A télre felkészültek, a havazásra nem – ingyenes a tömegközlekedés Budapesten

Kis havazás és kis hideg idő bőségesen elég ahhoz, hogy a magyar vasúti közlekedést ellehetetlenítse. A győzelmi jelentésnek is beillő „felkészültünk a télre” jellegű közlemények ezen a télen szerencsére elmaradtak, de a késések továbbra is szaporodnak. Budapesten a BKK január 14-én 24 óráig ingyenessé tette a tömegközlekedést a havazásra való tekintettel. Bécsben is sűrű havazás, az S-Bahn járatok egy része késik, de ott legalább nem kell keresni a hókotrókat, sok helyen még a kisebb utcákba is jut belőlük.


A január 14-ére virradó éjjel leesett néhány, legtöbb helyen 2-10 centiméternyi hó megakasztotta a vasúti közlekedést Budapesten és környékén. A MÁVINFORM ügyeletese, Both Ferenc jelezte: a fehérvári, a pusztaszabolcsi, a ceglédi, az újszászi, a hatvani és a veresegyházi vasútvonalon 20-40 percet késnek a vonatok annak ellenére, hogy a „MÁV Zrt. a frekventáltabb állomásokon megemelt létszámú hó eltakarító személyzettel tisztítja a váltókat. A váltófűtő berendezések a maximumon működnek, de a folyamatos havazás és a vonatok okozta menetszél miatt azonban minden vonat után újra kell tisztítani a váltókat.”

A 81-es trolibusz a Zsálya utcai hurokban, a Fischer István utcai végállomás előtt. Az utat csak a trolik takarították reggel nyolc óráig

A közeli Fogarasi úton sem jobb a helyzet. Befelé ugyan járt valamikor valami hókotró – a nyakig érő latyakból ezt következtethetjük ki – a városból kifelé vezető irányban azonban semmi
(fotók: Halász Péter)

Szűcs Panni, a BVK kommunikációs vezetője a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában azt mondta, hogy fővárosi utakon 82 célgép dolgozik, azonban ahhoz, hogy teljesen eltakarítsák a csapadékot, havazás megszűnését követően még mintegy hat órára van szükségük.

A havazás Budapest belső területein reggel fél kilenc körül elállt, azonban a közlekedés jelentős mértékben lelassult. A közutak nagy része havas, nehezen járható, a tömegközlekedés járatai is a dugóban vesztegelnek.

A budapesti tömegközlekedési hálózaton is fennakadások vannak: a villamosvonalakon váltóállítási nehezmények, a buszok esetében pedig a csúszós útburkolat nehezíti a közlekedést.

A Budapesti Közlekedési Központ a facebookon jelezte: január 14-én 24 óráig ingyenesen lehet igénybe venni a tömegközlekedési eszközöket. Egyben a BKK azt kérte közleményében: aki teheti, egyáltalán ne induljon útnak; ha mégis, akkor lehetőség szerint válasszák a tömegközlekedést és azon belül is a kötött pályás járatokat válasszák. Hangsúlyozták: a főpolgármester engedélyével meghozott intézkedés csak egy napra szól. A BKK továbbá jelezte: a tömegközlekedési járatokról aktuális információt a facebook oldalukon találnak az utasok. Információink szerint az érvényes bérlettel rendelkező utasok egy nappal tovább használhatják majd a jegyüket az ingyenes nap miatt.

A magyaroszági vasútvonalakon jelentősebb, hatvan percet is meghaladó késések a hatvani és a veresegyházi vonalon vannak délelőtt tíz óra körül. Ugyancsak akadozik a fővárosiból Cegléd, Újszász és Székesfehérvár felé vezető vasútvonalakon, itt azonban egy óránál valamivel kevesebbet késnek a vonatok.

Egyes előrejelzések szerint akár egy hétig is tartó havazásra is számítani kell. Az országban a hófúvások és az ónos eső is gondot okozhat.

Bécsben is sűrűn havazik, reggelre 5-8 centiméteres hótakaró fogadta a munkába indulókat. A közúti közlekedés lelassult, de sok a hókotró, és a villamosok is aránylag rendben járnak. Az egyetlen komolyabb fennakadást az 58-as villamos produkálta, végállomási váltóhiba miatt az utolsó három megállót kihagyva Hietzing metróállomásnál visszafordulnak a szerelvények. A 10-es villamoson is torlódás alakult ki, de a szerencsétlen vonalvezetés miatt ez békeidőben sem extrém ritkaság.

Ami a vasúti forgalmat illeti, a városon átvezető gyorsvasúti vonal, a Stammstrecke forgalma kissé felborult, sok késett vonat esik be 15-30 perccel a bécsi szakaszra, de ugyanakkor sok vonat pontos. Kelet felől a pozsonyi vonatok minimális késéssel érkeznek mind Marchegg, mind Kittsee felől. A Südbahn-on Bécsújhely felől néhány elővárosi vonat késik, ezeket útjuk utolsó szakaszára lemondták, hogy a forduló késés csökkenthető legyen. A Südbahn távolsági vonatai rendben járnak. A nyugat felől érkező Westbahn-on is rendben zajlik a forgalom, a legkomolyabb késést, 13 percet eddig a Salzburgból érkező ÖIC 543-as produkálta.

Bécsben is havazik, de ott láthatóan felkészültek az ilyen időjárásra. A 10-es villamost a Kendlerstraße közelében örökítette meg Magyarics Zoltán



RegionalBahn információk

frissítve: 2013. január 14., 10:20

3 megjegyzés:

  1. "A váltófűtő berendezések a maximumon működnek, de a folyamatos havazás és a vonatok okozta menetszél miatt azonban minden vonat után újra kell tisztítani a váltókat.”

    Ez akkora kamu...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát, ez bizony az... Legalábbis ebben a formában.

      Működő váltófűtő berendezést nem kell takarítani, hiszen azért van ott. A bajok akkor vannak, ha már a fűtés sem működik (vagy nincs is).

      Törlés
    2. Nem egészen kamu, mert van egy maximális kapacitása ezeknek a berendezéseknek - ha a szél folyton hordja rá a havat, elképzelhető, hogy az kevés.

      Az már egy másik kérdés, hogy kevesebb helyen van ilyen berendezés, mint kellene. Az is egy másik kérdés, hogy a hálózatos működés miatt elég ha egy állomás meghal, és vége a dalnak az egész vonalon, így a váltófűtés működése könnyen irrelevánssá válhat hálózati szinten, mint azt látni szoktuk. :)

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.