2013. 02. 18.

Megkésett karácsony

Hosszú idő és majd' két hónapos várakozás után megjelentek a Zusi 2-höz készült új kiegészítők. Jelentősen kibővült pálya, új menetrendek és új járművek érkeztek a megszokott hibajavítások mellett. Nézzük hát a megkésett karácsonyi csomagok tartalmát!

Eredetileg karácsonyra tervezték a Zusi 2 új kiegészítőinek kiadását, azonban a minőség-ellenőrzést végző csapat, a ZPA kicsit elúszott a munkával, köszönhetően annak, hogy egyrészt számos újdonság került a kiegészítőcsomagokba, másrészt pedig több fejlesztő csak az utolsó pillanatban jelentette be, hogy elkészült egy-egy újdonsággal. Így hát közel két hónapot csúszott a kiadás, de nyilvánvaló, hogy megérte várni.
A közel száz megabájtnyi újdonságot öt különböző csomagban kapjuk kézhez. Az elsőben újdonságként megtaláljuk az 1962-es, eredeti Rheingold szerelvényt, a hozzá tartozó átmeneti E10.12-es mozdonnyal. A gépeket csak pár hónapig használták, amíg az „igazi” Rheingold-mozdonyok, az első áramvonalas(abb) „Bügelfalte”-gépek meg nem érkeztek. A „dobozos” E10-esekből átalakított E10.12-esek egyikét, az E10 1239-est pedig a wuppertali Lokomotiv-Club 103 e.V. tagjai eredeti állapotában állították helyre. A Zusi 2-es változat Markus Hellwig munkája.
Ugyancsak újdonság a Silberling-vezérlők egyik, talán legismertebb változatának, a gömbölyded „Karlsruher Kopf”-ok új vezetőállása. A korábbi, éjszakai nézettel nem rendelkező és kissé elnagyolt változat helyett immáron a dízelmozdonyos vezetőasztallal rendelkező változatból jól ismert alapokon nyugvó villanygépes verzió is megérkezett. Érdemes tudni, hogy a Deutsche Bundesbahn, a DB e vezérlőkocsikból kétfélét szerzett be: ugyanarra a távvezérlő rendszerre készült el a dízelmozdonyokhoz való változat (15 fokozatú menetkapcsolóval, a dízel üzemhez szükséges visszajelentő lámpákkal ellátott asztallal bíró) és a villamosmozdonyos verzió (fel- és lefelé léptető fokozatkapcsolóval, a villanymotorok visszajelző műszereivel ellátott vezetőasztallal), amelyek ráadásul egymással is könnyedén kicserélhetők. E vezérlőkocsik napjainkra már javarészt kivesztek, néhány példányuk akad még, amely aktívan szolgál a DB Regionál. Későbbi társaik, a „halbivezérlők”, amelyeket nem csak NDK eredetű „Halberstädter” kocsikból, hanem a jó öreg n-Wagenekből is kialakítottak alkalmasak ugyanis az újabb rendszerű, időmultiplexes távvezérlésre is, míg a „Karlsruher Kopf”-ok csak a konvencionális ingavonati rendszerben, a KWS-rendszert használva működnek. A vezérlőkocsik vezetőállását Christian Lehanka jegyzi.

A „Karlsruher Kopf” vezérlőknél végre a villanygépes változat is színvonalas vezetőállást kapott – a műszerezettség persze marad spártai

Új, a megszokott kéktől eltérő, szürke színvilágú vezetőállást kapott a Hessische Landesbahnen, a HLB 648-as sorozatú LINT-motorvonata is Peter Ulrich jóvoltából. Emellett pedig számos apró hibajavítást végeztek a 151-es, 216-os, 217-es, 294-es, 420-as, 641-es, 650-es, 1116-os, 1044-es, 1144-es sorozatú mozdonyokon, valamint az ICE 3-as és az ICE T-motorvonatokon.
A pályás hibajavító csomagban új menetrendet kapunk Markus Hellwig munkája nyomán a 850-es menetrendi mezőszámú vonalra, a Lichtenfels–Neuenmarkt-Wirsberg–Hof vasútvonalra, amely az 1981-es menetrendi időszakot idézi fel. Emellett pedig apróbb változtatásokat végeztek a fejlesztők számos pályán, így például a Netz Düsseldorfon, az Am Seen vagy éppen a Freilassing–Berchtesgaden pályán. Megjegyzendő, hogy a szkriptek több módosítást is végrehajtanak a pályák könyvtárain, a részleteket a kiegészítő pontosan leírja. Egy másik megjegyzés: az Am See pálya frissítésével továbbra is működőképes marad a Magyar Virtuális Vasúttársaság Zusi Üzletága számára készített 24 órás menetrend is, amely ide kattintva tölthető le.

A Lichtenfels–Hof vonalra készült 1981-es menetrendben még a II. Világháború előtti időkből származó járművekkel is találkozhatunk. a vonat végén egy régi paklikocsi kocog Neuenmarkt-Wirsberg felé

A pályák sorát folytatva nem mehetünk el szó nélkül a már eddig is hatalmas F(R)S fantáziahálózat további, impozáns bővítése mellett. A kifejezetten részletgazdag hálózat bár kissé áttekinthetetlen, mégis érdekes utazási lehetőségeket kínál. A Ralf Lorenz jegyezte pálya új modulja Bad Wittenbach pályaudvarával és a kapcsolódó vonalhálózattal bővült. Az új állomás és a város alatt vezető alagút némileg a hamarosan elkészülő lipcsei City-Tunnelre és magára a licspei főpályaudvarra emlékeztet.

Az új fejállomás, Bad Wittenbach egy részlete. A pálya kifejezetten részletes: a válóhajtóművek és a fából készült átjárók is a vasútüzem részei, de a magasperonokra vezető szolgálati lépcső is megvan

A város alatti vasúti alagút és maga az állomás is talán nem véletlenül emlékeztet a lipcsei City Tunnelre és a főpályaudvarra

A lehetőségekhez mérten a környezetet is alaposan kidolgozta a készítő Ralf Lorenz

Ugyancsak újdonság a sokak által ismert, ám eddig csak bétafázisban lévő „Fiktive Hauptbahn”. A Timo Albers készítette fiktív fővonalból ágazik ki egy rövidke, az osztrák-német határon átvezető vasútvonal és egy másik, az S-Bahn-vonatok által használt mellékvonal. A pálya mostani változata lényegében az utolsó bétaváltozat hivatalos kiegészítővé emelését jelenti. A pálya nem csak az apró részletekkel fogja meg a mozdonyvezetőket, hanem komoly kihívás elé állítja a virtuális vasutasokat, hiszen a különféle nem megszokott forgalmi helyzeteket is meg kell oldanunk. Így vágányzárak, sorompó-hibák és még számos akadály nehezíti, illetve teszi változatossá az utazást. Fájdalom, hogy a vonal „sehonnan sehova” vezet, egyik végén sincs egy olyan jelentősebb állomás, ahonnan indulhat a vonatunk. Ennek ellenére érdekes és tartalmas utazáson vehetünk részt.

A Fiktive Hauptbahnon nem minden zajlik a megszokott mederben. A pálya hol egyvágányú...

...olykor építkezés mellett haladunk el...

...de van, hogy a főjelzőket sem ott találjuk, ahol megszoktuk. A forgalmi utasítások előírásait nem árt pontosan ismerni, ha tökéletes eredményre törekszik a mozdonyvezető a menet végén

A pálya könyvtárában egy PDF-fájlban megtaláljuk az aktuális lassújelkimutatást is

Az utolsó csomagban a Luciano Soldati keze munkáját dicsérő svájci hangulató fantáziapálya, az Insubria frissítését kapjuk kézhez. A pálya három régebbi fantáziapálya, az F(R)S egy korai verziója, az Untersmatt–Hochleiten pálya és a Neustadt–Nonnendorf vonalhálózat összefűzéséből és „helvetizálásából” született.
Még egy fontos változás, hogy egy bosszantó, ám ritkán előforduló programhibát is javított a készítő, Carsten Hölschler.
Az új kiegészítők a Zusi hivatalos honlapjáról, a www.zusi.de-ről tölthetők le a 2-es programváltozat teljes verziójához. A kiegészítők az Add-Ons, míg a programváltozat frissítése az Updates menüpont alatt érhető el.
E sorok megjelenésekor még nem kaptuk kézhez a Zusi „hangoskodó” kiegészítőjének, a Zusi Soundthesizernek a legújabb frissítéseit, de már nyilvános bétateszt állapotában van az ÖBB 4020-as motorvonatához készült kiegészítő és hamarosan ugyanezt a státuszt éri el az ICE 3-as motorvonatokhoz készült hangos kiegésztő is. A 4020-as hangos kiegészítője a hivatalos fórumból tölthető le, ahol várják a visszajelzéseket is.

A 4020-as motorvonat meglehetősen szokatlan a Ruhr-vidéki gyorsvasúton, de bécsi pálya híján itt megmutathatja, hogy mit tud. A hangot figyeljék olvasóink!

Ha már bétateszt: nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy a ZusiDisplay kiegészítő új változata is megérkezett. Igaz, kissé még „bugos” a program, de immáron a megszokott diagnosztikai képernyők mellett mozdonyrádiót és új utastájékoztató eszközöket is a monitorunkra varázsolhatunk, hogy valósághűbbé tegyük a virtuális mozdonyvezetést. A ZusiDisplayt a www.zusidisplay.de oldalról tölthetjük le, ahol pontos dokumentáció is rendelkezésre áll. Segítséget pedig a hivatalos fórum megfelelő topikjában kaphat a németet bíró játékos.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.