2013. 11. 22.

Indul a negyedik Vasúti Tour de Hongrie

Ma délelőtt 11 óra 21 perckor, a 37514-es számú személyvonat fedélzetén megkezdték 9 napos körutazásukat a negyedik Vasúti Tour de Hongrie résztvevői. A cél Magyarország vasúton történő körbejárásása, a határokhoz lehető legközelebb. A szervezők ezzel a különleges túrával a regionális vasúti közlekedés javítását szorgalmazzák. Az évek során a túra időigénye egyre nő, ami önmagában is jó fokmérője a hazai regionális vasúti közlekedés állapotának...




A lelkes csapat 2007 óta kétévente megrendezi a híres francia kerékpáros körverseny után „Vasúti Tour de Hongrie” (VTour) névre keresztelt országkerülő „közéleti körutazást”, mellyel a regionális vasúti közlekedés mostoha helyzetére szeretnének rávilágítani. Jellemző, hogy az évek során a vonalbezárások, járatritkítások vagy éppen „alibimenetrendek” miatt egyre több időt kell szánniuk erre a különös vállalkozásra. 2007-ben hat és fél nap, 2009-ben hét nap volt elég a nagy körre, míg 2012-ben már nyolc és fél napra volt szükség az útvonal bejárására - idén pedig további néhány órával meghosszabbodott az utazási idő. Az átszállások száma is beszédes, a teljes körhöz 2007-ben 65, 2009-ben már 74, míg 2012-ben 82 átszállásra volt szükség, idén pedig a tervek szerint 95 alkalmommal kell közlekedési eszközt váltania a kitertó résztvevőknek!
Amint Neumann István, a VTour egyik motorja és szervezője írja: Az évek során csökkent az eljutási lehetőségek gyakorisága, szaporodtak az átszállások. Számos vonalon szünetel a vasúti személyszállítás. Növekedtek a menetidők, továbbra sincs összehangolva busz és vasút. Viszont mind a tavalyi, mind az idei új menetrendben megfigyelhető: helyenként javultak a csatlakozások, itt-ott visszacsöpögtettek néhány vonatot a rendszerbe. Sajnos a magyar döntéshozók nem adtak felhatalmazást olyan érdemi előrelépésre, mint a szlovák kollégáik által 2013. decemberi hatállyal elhatározott 480.000 vonatkilométeres többlet-megrendelés, ami az ottani hálózat gazdaságosabb kiszolgálását teszi lehetővé. Most már egy hét sem elég arra, hogy az adott útvonalon körbe utazzuk Magyarországot. 38 vasútvonalat leállítottak 2007-ben és 2009-ben. A jelenlegi kormányzat előbb 10 vonalon helyreállította a személyközlekedést, majd 2012. áprilisában érvénybe léptették a járatritkítást, 400-nál több vonatot törölve, nem utolsó sorban az újraindított vonalakon is. Szlovákia és Horvátország megszüntette a határon átmenő regionális személyvonatokat. Az egyenleg: bő két nappal meghosszabbodott az út. Busszal sem pótolták módszeresen az elvett járatokat, a szünetelő vonatokat helyettesítő buszjáratokat törölték.

A résztvevők bejárnak minden határok felé mutató zsákvonalat is, vagyis azokat, amelyeken lehetne, de nincs a határon átmenő személyforgalom - ezekből is egyre több adódik. A legutóbbi, 2012-es túra óta új szabály, hogy a szüneteltetett forgalmú vasútvonal mentén a párhuzamos buszokra szállnak a résztvevők. Ezzel újabb tényezőt mér a körutazás időtartama, méghozzá a vonat-busz átszállási kapcsolatok hatékonyságát. A Vtour szervezőinek megfogalmazása szerint: Megnézzük, hogyan működik az átszállás vasút és busz között? Jelenleg hogyan, mennyire pótolja a busz az elvett vonatokat? Ha tehát ilyen jellegű negatív változás állt elő, ettől is meghosszabbodik az utazási idő. Ha megszűnik a forgalom egy határátmenetben, az oda vezető magyar vonalszakaszt is bejárjuk, bár nem feltétlenül a magyar szolgáltatók és döntéshozók tehetnek erről. Viszont a lehetséges utasokat nem nagyon érdekli, melyik társaság szolgáltat vagy melyik kormány dönt, hanem el akarnak jutni A-ról B-re, méghozzá elfogadható színvonalon.

A Vasúti Tour de Hongrie iránt érdeklődők a rendezvény honlapján kaphatnak további tájékoztatást, továbbá a nyitott rendezvényhez potenciálisan csatlakozók és a „szurkolók” számára elérhető az idei expedíció folyamatosan frissülő menetrendje is. A szóhasználat talán indokolt, ugyanis a regionális közlekedés jelenlegi színvonala mellett szinte távoli földrészre indított expedíciónak tűnik ez az ideális esetben annyira nem is nagy kihívás.
Terveink szerint a VTour befejezését követően a RegionalBahn oldalain is olvashatnak majd beszámolót a körutazásról!

Egy lelkes ifjú támogató is jelképesen meneszti a VTour első járatát, a Gyomára tartó 37514-es személyt
(fotó: Neumann István / Vasúti Tour de Hongrie)

RegionalBahn információk

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.