2014. 04. 14.

Az új végállomás: Kelenföld

Április 13-ától új végállomásra járnak egyes nagykátai vonatok: a Keleti pályaudvar helyett a „Százlábú híd” felújítása miatt Kelenföldre járnak az utasok nagy örömére. A MÁV hosszú vonatokat, pontos átszállást ígért.




Ahogy ígértük, szigorú „felügyelet” alatt tartjuk a MÁV-csoportot a „Százlábú híd” felújítási munkálatai miatt bevezetett vágányzári menetrend kapcsán. Ezúttal Kelenföldön jártunk és megpróbáltunk az M4-es metróra irányított utas szemével körbenézni. A siker felemás.
Ráadásul a MÁV-START-nak nem sikerült megegyezni a BKK-val a vasúti jegyek és bérletek elfogadásáról az M4-es metrón, így mondjuk a győri gyorssal érkező utas csak „illegálisan”, a csak leszállás okán megálló vonatokra felszállva juthat el a Keletibe, ha nem akar pluszban pénzt költeni a MÁV-csoport nyilvánvalóan tökéletes, alapos vizsgálatok után kidolgozott vágányzári menetrendje miatt. Információink szerint – amelyeket megerősítettek a vasúttársaságnál a témát jól ismerő forrásaink – a költségtérítés mértékében nem sikerült megállapodni a két közlekedési társaságnak.

A MÁV kijelzőin semmi sem jelzi, hogy egyébként a Keleti pályaudvarnál vágányzár van és jelentősen megváltozott a vasúti menetrend...

Sőt, a Keleti felé csak IC-k és Railjetek járnak, amikre persze felszállni nem szabad hivatalosan. Az utas menjen az M4-es metróval, fizessen a BKK-nak, ha már a MÁV-START-nak nem sikerült megállapodni a fővárosi céggel

Az első és a második vágányt nem használják. Évekig a metróépítésre hivatkozva nem jártak itt a vonatok, most viszont csak úgy, passzióból üresek a sínek

Tágas lépcső és sokba kerülő mozgólépcsők vezetnek innen az aluljáróba. Az M4-es metró átadásakor még mozgó mozgólépcsők már állnak

A Kelenfölrdről Érd felé forduló vonatok a régi aluljáróból is megközelíthető 3-4. vágány közötti peront használják

A Kőbánya-Kispest és Székesfehérvár között közlekedő G43-as viszonylatra viszont legalább jutott hétköznap is FLIRT – a hagyományos kocsik a Keleti környékén kellenek

A MÁV ígérete szerint a 120a vonalon, Budapest és Szolnok között hagyományos ingavonatok is felbukkannak – ez legalább megvalósult. Ám a „csíkos” ingavonatokkal kiállított nagykátai gyorsított vonatok helyett sikerült hagyományos ingavonatot és egyszerű személyvonati szerelvényt is keríteni. A 6-7 kocsis vonatok helyett a kelenföldi vágányokon megbújva a V43 1208 431 208 által továbbított 3+1 kocsis ingavonatot találtunk; kicsit arrébb pedig a V63 151-es 630 151-es pedig egy BDh+3 By összeállítású szerelvény élén pihent – mindkét vonat az ajtókon díszelgő papírlapok szerint nagykátai gyorsított vonat szerelvénye. Az egyébként igencsak terhelt vonatok utasai bizonyára örülnek a rövidebb és még a posta-Bhv-k komfortját sem nyújtó szerelvényeknek...

A tehervonatok mögött, a 151-es Giganttal az élén pihen az egyik nagykátai szerelvény: egy BDh és három By – a 6+1 kocsis ingavonat helyett. Ügyes megoldás!

A végállomás: Nagykáta

Ingavonatnak ingavonat, de mintha rövidebb lenne: a megszokott 6+1 kocsi helyett csak 3 Bhv-t és egy BDt-t tol majd a Szili Nagykáta felé
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter

10 megjegyzés:

  1. Szerintem az ingázók jelentős többségének van BKK bérlete, ezért nem is nagyon erőltették a megállapodást a Start és BKK között.
    Amit viszont nem értek: a FLIRTök helyett elvileg azért lettek ingavonatok, mert azokat be lehet tolni a Keletibe ha a híd alatt elakad a szerelvény, erre most azok is Kelenföldre járnak? Mert akkor ez így duplán szívatás.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A városon belüli ingázóknak van BKK-bérlete, ellenben sok olyan ember van, aki a határon kívülről jár és a munkáltatója pl. nem állja a BKK-bérletet, csak a vasútit, ezt pedig megveszik akkor a célállomásig. Nekem személy szerint is van ilyen ismerősöm, bár ő nem a 120a, hanem a 30a felől jár be Budapestre.

      Motorvonatok: a pályavasút szinte mindent vállalt volna eredetiben, azzal, hogy nem lesz FLIRT/Talent a Keletiben. Szóval ez ilyen "okos" húzás és jópárszor meg fog ismétlődni még a különféle fázisokban.

      Törlés
    2. Azt értem, hogy csak vasúti bérletet kapnak. De azt most tudják használni Kelenföldig gondolom, vagy azt sem?
      Amire én gondoltam, hogy ha valaki a Keletibe ingázik, onnan megy tovább busszal, metróval, trolival vagy villamossal -> oda már mindenképpen kell BKK bérlet, akár Rákosról, akár Hatvanból jár be valaki. Persze, ha sétatávolságban van a célállomás, akkor ez nem így van, de szerintem ők a kisebbség.
      Egyébként mindegy, mert valóban meg kellett volna egyezniük, ha már a Start kitalálta, hogy elviszi a népeket Kelenföld felé (jelen állás szerint tök fölöslegesen).

      Törlés
    3. Nyilván hivatalból kell BKK-bérlet, ha valaki továbbmegy tömegközlekedéssel – induljunk ki ebből és ne abból, hogy potyáznak pont emiatt. :) A 120a-ra kiadott vasúti bérletek érvényesek Kelenföldig, ha a Keleti van ráírva.

      Törlés
    4. Nem értem, hogy ezekre a nagykátai vonatokra miért nem tudtak Flirtet vagy ingát rakni. Kelenföldön csak szívás van vele a körüljáratás miatt. SV-KÖKI-s vonatok eddig is körüljárósak voltak, hát persze, hogy arra raktak Flirtet.

      Törlés
  2. A 7/10-et használják egyébként már?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Elvileg igen. Gyakorlatilag ott nem láttam most vonatot, de papír szerint járnak ott, főleg a Déliből érkező és Győrbe menő vonatok.

      Törlés
    2. Használják. 1-2-t nem használják, mert azért kéne még egy plusz külsős. S mint tudjuk az drága a vasútnak...

      Törlés
    3. Ezek olyan vicces dolgok, mert ugye a peron kiépítése is pénzbe került. Másrészt más vasutakon még olyan is előfordul, hogy - horribile dictu - külsős nélkül is el tud indulni egy vonat. Sőt már nálunk is, tehát csak papírozni kéne egy kicsit. De vajon miért nem...?

      Törlés
  3. A reggeli váci személyeken a 7 kocsis inga is kevés. Jó lesz ott a flirt, főleg, ahová ezek a piros vackok beteszik a lábukat, ott garantáltan elfordul a szóló is, ha úgy alakul...

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.