2014. 06. 15.

Kitárt kapuk a hannoveri villamosok telepén

Nyílt napot rendezett a BKV a Száva-kocsiszínben, amely jelenleg elsősorban a TW6000-esek birodalma. A tavaly száz éves kocsiszínben kicsik- és nagyok is remekül szórakozhattak.


1913-ban adták át a Határ út közelében található Száva kocsiszínt, amely elmúlt évtizede a hannoveri villamosokról szólt, de előtte évtizedekig az UV-k, illeve MUV-k telepe volt. A Hannoverből használtan vásárolt TW6000-es villamosok 2001-ben kezdtek szállingózni a Szávába, ahol még azon év október 3-án az újonnan átadott 3-as villamoson álltak szolgálatba. A kissé koros, ám még így is modernnek számító villamosok a 3-as után az 50-est hódították meg 2002 februárjában, míg az utolsó UV-k 2006 augusztus elsején búcsúztak a kispesti 42-es, illetve a pesterzsébeti 52-es vonalról. Az UV-kat ekkor Ganz csuklósok váltották, míg egy újabb beszerzésnek köszönhetően 2008 július elsején – rövidebb időszakokat leszámítva – már csak hannoveri villamost adott ki Száva. A kocsiszín emellett a villamos járművezető-képzés központja is, ezért a tanulóvillamosok is gyakran megfordulnak a telepen.

Hannoveri villamosok mindenhol. A Száva kocsiszín kiadását jelenleg több vágányzár is megnyirbálta: a 3-as villamos kettéosztva közlekedik, ezért csak a rövidke Ecseri út–Gubacsi út szakaszra kell villamost adni, míg a 42-es villamos teljes vonalán szünetel a közlekedés. Emellett az 50-es, és az 52-es üzemeltetését végzi jelenleg a telep

A nyílt nap a korábban már jól bevált forgatókönyv szerint zajlott: rögtönzött járműkiállítás mellett a kicsiket kézműves foglalkozások várták, míg a látogatók elől elzárt részén szervezett keretek között lehetett körülnézni. A kocsiszín, és a kispesti vasútállomás között emellett két nosztalgiavillamos is közlekedett az érdeklődők legnagyobb örömére.

Érkezik a BKV egyik legújabb büszkesége, az Amszterdamból visszavásárolt 2624-es. Az 1906-ban gyártott G típusú villamost 1959-ben acélvázasította a Füzesi Főműhely. A kocsi jellemzően Újpesten és Rákospalotán szolgált, míg 1981-ben le nem selejtezték. Ekkor a vágánykapcsolatától már megfosztott újpesti kocsiszínben várta sorsát, míg 1986-ban holland közlekedésbarátok meg nem vásárolták. Innen vásárolta vissza a BKV 2004-ben. A villamos hazaszállításáról, és bővebb történetéről a hazaszállításban jelentős részt vállaló Hamster oldalán olvashatnak

A Debrecenből tartós kölcsönben lévő egykori budapesti Bengáli ezúttal csak kiállított jármű volt, de amúgy a nosztalgiavillamosos rendezvények aktív szereplője. A köznyelvben csak Bengálinak hívott FVV csuklós a villamosközlekedés 125. évfordulója alkalmából érkezett vissza szülőhazájába. A villamost 1983-ban selejtezte a BKV, ekkor került Debrecenbe, eredeti pályaszáma 1233 volt

A kocsiszíni rendezvények egyik legkedveltebb pontja, a hőseprőzés ezúttal sem hiányozhatott

Ritkán látott vendégek Szávában: a friss főműhelyes KCSV7-es egy hete közlekedik utasokkal, különlegessége, hogy sorozatában elsőként képes az automatikus ajtóvisszazárásra. Ez a funkció kétségkívül a fűtési szezonban lesz majd fontos és hasznos

A T5C5K pároson főleg a FUTÁR fedélzeti berendezésével is megismerkedhettek az érdeklődők – így adódott a szokatlan kiírás is

Az Y jelzésű nosztalgiaviszonylat másik beosztott járműve az 1914-ben gyártott L típusú favázas kocsi, a 436-os volt
(fotók: Óvári Péter)

A következő hasonló rendezvény június 22-én lesz majd a fogaskerekű városmajori telephelyén.

Óvári Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.