2014. 08. 15.

Terjeszkedik a Eurostar

2015-ben az Eurostar londoni vonataira már nem csak ott szállhatunk fel, ahol eddig, azaz Brüsszelben és Párizsban, hanem közvetlen eljutási lehetőséget kínálnak majd a Földközi-tengerhez is: jönnek a közvetlen London–Marseille vonatok.


Új, közvetlen eljutási lehetőséget kínálva veszi fel a versenyt az Eurostar a repülőgépes szolgáltatókkal. Bár a menetidő önmagában még mindig nem versenyképes, a közvetlen és komplikációmentes utazás annál inkább az. Az SNCF tervei szerint 2015. május 1-jétől a London és Marseille között közlekedő járatok útközben Lyont és Avignont is érintik majd. London és Lyon között öt és fél, Avignonig hat, míg Marseille-ig hat és egynegyed óra szükséges az utazáshoz. Ellenkező irányban a vonatok egy órával többet utaznak, ugyanis Lille pályaudvarán végzik el a britek a határvizsgálatot, ehhez szükséges a plusz egy óra; ugyanis az útközben fekvő állomásokon nem építik ki azt a biztonsági és ellenőrzési rendszert, ami az Eurostar többi állomásain megtalálható, mert napi egy vonatért nem érdemes ezeket telepíteni.

A repülőtársaságok menetidejével nem tud versenyezni az Eurostar a hat órás menetidővel a London–Marseille távon, de szolgáltatások tekintetében viszont igen. A képen a londoni St. Pancras pályaudvar néhány éve, a londoni olimpiára való felkészüés jegyében pazarul felújított csarnoka látható, ahonnan a kontinensre indulnak az Eurostar járatai
(fotók: Magyarics Zoltán)

A mostani járatot egyszer már kipróbálták: 2013 májusában és júniusában Londonból Lyon és Avignon érintésével Aix-en-Provanceba lehetett eljutni és meglehetősen sikeres volt ez az ajánlat.

A menetrend részleteit és a menetdíjakat várhatóan az ősz folyamán már meghirdeti az Eurostar.

ICE-vel Londonba? Majd egyszer, talán...
Egyelőre csúszik és nem tudni, hogy pontosan mikor lehet bármi a DB AG által régóta tervezgetett és 2010-ben már beharangozott londoni vonatából. Az ICE 3-as vonatok egy része elvben átkelhet a Csalagúton, a gyakorlatban azonban jó ideig nem lesz ebből semmi, hiszen nem csak erősen feszes a járműfordulója az ICE 3-asoknak, hanem a helyzetet enyhíteni képes Velaro D-knek nincs se francia, sem pedig brit papírja. Bár 2013-ban még tartotta magát a 2016-os céldátum, 2014 elején nem neveztek meg időpontot, de jelezték a német vasút illetékesei, hogy nem mondtak le a tervükről.
Eközben pedig az is felmerült, hogy az Eurostar vonatok némelyikét hosszabbítanák meg Kölnbe; ám egyelőre itt a járműkérdés mellett gondokat okoz a már említett biztonsági ellenőrzések elvégzése is, hiszen sem Kölnben, sem a német-belga határon, Aachenben nincs lehetőség egyelőre az Eurostar utasainak elkülönítésére. Erre ,űrpedig szükség van: a Csalagúton áthaladó vonatok utasait a légiközlekedési standardoknak megfelelő ellenőrzésnek vetik alá beszállás előtt, mivel a vasúti alagút kiváló célpontot jelenthet terrorcselekmények elkövetői számára.


Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.