2014. 11. 21.

Alul emeletes, felül Railjet – tengelybajok az osztrákoknál

Tizenhárom Railjet-szerelvénynél a kocsik tengelyével vannak gondok, ugyanis nem arra a sebességre engedélyezték őket, amennyivel a vonatok járnak. Most az ÖBB csendben cseréli őket, ám a turpisságra mégis fény derült.


Hosszú hónapokon keresztül tizenhárom Railjet-szerelvény olyan tengelyekkel közlekedett, amelyek papíron nem bírták volna az akár 230 km/h-s sebességet – írja a Die Presse a Kurier cikkére hivatkozva. Az osztrák lapok szerint a vonatok alatt a nagysebességű közlekedés kritériumait nem teljesítő tengelyek voltak és vannak még mindig. Ezek az alkatrészek ugyanis az emeletes kocsik alá valók – ez utóbbiak pedig legfeljebb 160 km/h-val közlekedhetnek, így a tengelyeket is ilyen igénybevételre méretezték.
Az esetet eredetileg szépen csendben szerette volna elintézni az ÖBB, a nyilvánosság tájékoztatása nélkül, ugyanis egy rutinellenőrzés során derültek ki a hiányosságok. A vasúttársaság tájékoztatta az illetékes hatóságokat, az interneten és a szakmai fórumokon ezek után kezdtek terjedni a pletykák az eset kapcsán. Mindazonáltal a vasúttársaság azt mondja: minden megfelel az előírásoknak még most is.

A problémás vonatok a tengelycserékig a Südbahnon járnak, ahol az ÖBB szerint nem okozhatnak gondot a kisebb sebességre, de nehezebb kocsikra méretezett tengelyek
(a képeink illusztrációk, fotók: Magyarics Zoltán)

A hatóság aktivizálta magát és utasította az ÖBB-t a vizsgálatra. Ennek kapcsán az ÖBB-től írásos garanciát kértek a biztonságos közlekedés feltételeinek meglétére, amit meg is adott a hatóságnak az osztrák vasúttársaság. Az ÖBB minden felelősséget vállalt a tengelyek okozta gondok miatt, miközben zajlik a csere a megfelelő kialakítású tengelyekre. A hatóság hozzájárult ezek után az érintett szerelvények 200 km/h-s tempóval való közlekedéséhez.
Az ÖBB tájékoztatása szerint a tengelyek anyagukban gyakorlatilag azonosak az emeletes kocsikéval, sőt, mivel a szerelvények három tonnával kisebbek, ezért kevésbé terhelik azokat a járművek még akkori is, ha magasabb sebességgel járnak a vonatok – magyarázkodik az ÖBB.
A tengelyek cseréjével a héten még végez az osztrák vasút és akkor helyreáll a rend. Addig az érintett vonatok a Südbahnon közlekedtek és közlekednek, ahol nincs szükség a 160 km/h-nál nagyobb tempóra.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.