2014. 12. 01.

Kisvasúti menetrendváltás

Svájc keskeny nyomtávolságú vasútvonalaira mindent lehet mondani, csak azt nem, hogy a magyar „kisvasút” kategóriájába tartoznak. A legtöbb vonal nem csak hosszával vagy éppen sűrűségével, hanem a sebességével és az üzemvitelével is a „nagyvasúti” rendszer része lehet így vagy úgy. Ezeken a vonalakon is új menetrend lép életbe, a legnagyobbakat megnéztük, hogyan is változik a kínálat december 14-étől, a 2014-2015-ös menetrendi évadban.


Ahogy a normál nyomtávolságú hálózaton, úgy a keskeny nyomtávolságú vonalakon is december 14-én lép életbe Svájcban a 2014-2015-ös menetrend. Az új menetrendi évad több változást is hoz a vonalakon, de nem mindegyiken, sőt, a vonalak többségén változatlan lesz a 2014-2015-ös menetrend. Érdemes tudni: jellemzően két éves ciklusokra rendeli meg a kormányzat, illetve a kantonok a vasúti közlekedést (is) a szolgáltatóktól, így 2014. december 14-ével néhány kivételtől eltekintve csak apróbb, néhány perces változtatásokra kell számítani a vasúti közlekedésben. Ennek ellenére két népszerű – és egymással összefüggő – vasúttársaságot érdemes kiemelni és szembeállítani a kínálatukat egymással.

A Zentralbahn vonalain 2013 decemberében volt nagy váltás, legközelebb komolyabb korrekciókra csak 2015-ben kell számítani

Matterhorn-Gotthard-Bahn


Az MGB meglehetősen hosszú, a Gornergrattól egészen Disentis/Mustérig vezető vonalán – amely a korábbi Brig-Visp-Zermatt Bahn és a Furka-Oberalp Bahn fúziójából született – a legnagyobb dobás a decemberi menetrendváltáskor a Fiesch és Zermatt közötti szakaszon az elővárosi forgalomban a fél órás ütem bevezetése. Az MGB közleménye szerint a Lötschberg-bázisalagút megnyitása óta a hálózatukon jelentős mértékben nőtt az utasforglaom: Vispből Zermatt felé 45, míg Brigből Fiesch felé 37,5%-kos emelkedést regisztráltak.
A kifejezetten jelentős fejlődés egyfajta „luxusproblémát” is jelent a vasúttársaságnak, ha azt nézzük, hogy a kényelmes utazáshoz több vonat szükséges, ehhez azonban nem csak járműveket kellett beszerezni, hanem az infrastruktúra kapacitását is bővíteni kellett. Ezek a munkák most befejeződtek és a Zermatt és Fiesch közötti szakaszon 07:30 és 20:00 között gyakorlatilag egész nap biztosítják a harminc perces ütemet. Az MGB azonban jelezte: a teljes ütemességet nem biztosítják napközben: a Brigből 09:48-kor és a Fieschből 10:29-kor induló járatot nem vették fel a menetrendbe, mert ütközik az ugyancsak népszerű Glacier Express menetvonalával.

A Matterhorn-Gotthard-Bahn vonalain jelentősen bővül a kínálat az elővárosi forgalomban, a járművek kevesebbet tétlenkednek majd

Ezen felül általában is növekedik majd a vasúti járatok száma az MGB hálózatán. Fontos tudni, hogy Zermatt városa például autómentes, az oda gépkocsival érkezők távolabb állíthatják le a járművüket és a hatalmas, Täschnél lévő parkolóból a regionális járatokon felül 20 perces ütemben közlekedő vonatokkal juthatnak be az érintettek a településre. Az új menetrendszerkezetnek köszönhetően Zermatt és Täsch között a napi 170 helyett 190; Täsch és Visp között a napi 60 helyett 75; Brig és Fiesch között a napi 40 helyett 65 vonattal kell megküzdenie a forgalomirányításnak.
Az új menetrend miatt jelentősen változik a korábban megszokott ütem az MGB vonalain. A Täsch és Zermatt közötti parkoló-ingák öt perccel korábban közlekednek majd. Átalakul a regionális járatok „pókja” Vispben és Brigben is. Ezen felül pedig a peremidőszakokban, hajnalban és késő eset is javítanak majd a csatlakozási lehetőségeken az új menetrendben, többek között a Bernbe tartó, a Lötschberg-bázisalagutat használó InterCity-járatokhoz és azoktól is kényelmes utazási lehetőséget kínál az MGB.

Az MGB az új menetrendben a peremidőszakokban is jobb eljutási lehetőséget kínál a vasutat választóknak

Az új menetrendhez új járművek is szükségesek: az MGB most veti majd be a még 2011-ben a Stadler Railtől rendelt új KOMET-motorvonatokat. A klimatizált, akadálymentes járművekre szükség is van a többletvonatok közlekedtetéséhez. A motorvonatok a Visp és Zermatt közötti szakaszon járnak majd és szinte minden személyvonatot velük állít majd ki az MGB.
Az egyéni közlekedésről a tömegközlekedésre való átszállást ösztönzi az MGB és a PostAuto akciója is: decemberben és januárban az egyvonalas havi bérletek az ingázók számára a hetijegy áráért érhetők el, ráadásul Visp és Brig között a jegyek az MGB vonatai mellett a PostAuto járataira és az SBB párhuzamos, normál nyomtávolságú vonalán is használhatók. Beszerezni e jegyeket MGB valamennyi és az SBB vispi és brigi pénztáraiban lehet.
A kínálat bővítése üdítő hatással van egy olyan szektorra is, amiről Magyarországon legfeljebb a politikai lózungok szintjén szokás beszélni: a több vonat ugyanis több vonatkísérőt és mozdonyvezetőt igényel, így bővíti a létszámát az MGB. De nem csak a vonatokon, hanem a háttérben, a műhelyekben és az üzemirányításban is több munkahelyet hoztak létre.

Rhätische Bahn


A talán legnagyobbnak számító hálózattal bíró graubündeni hálózat üzemeltetője, a Rhätische Bahn esetében már kicsit más a menetrend kérdése. Graubünden tartomány ugyanis két éves ciklusokra rendeli meg a vasúti közlekedést az operátoroktól, így a 2014-2015-ös menetrend lényegében már 2013. december 13-án életbe lépett és 2015. december 12-ig érdemi változtatások nélkül érvényes. Így most a már érvényben lévő menetrend fontosabb újdonságaira térünk ki.

Az RhB hálózatán a nagy változásokra már sor került 2013 decemberében, utána két év nyugalom jár az utasoknak. A képen a Landquartból Churon át Disentis/Mustér felé tartó regionális járat várja az indulást

A Rhätische Bahn egyik híres járata, a Bernina Express, itt az utasok igényeihez igazítják a menetrendet: a „márkavédjegyes”, klímás panorámakocsival közlekedő járatok közül a Tiranoból 08:34-kor induló járatot törölték, helyette délután indul egy új járat 15:14-kor, amely St. Moritzba 17:30-kor érkezik.

A Bernina Expresst továbbító Allegra-motorvonat St. Moritzban. A reggeli járat helyett délután jön vonat Tiranoból a klimatizált kocsikkal – vajon jobbak ezek, mint a lehúzható ablakos járművek?
(fotók: Halász Péter)

A világ leglassabb gyorsvonataként ismert Glacier Express esetében is változott a menetrend: decembertől évszaktól függően 1-3 távolsági luxusjáratot kínál az RhB és az MGB. A menetrend szerint St. Moritzból minden reggel és délelőtt 08:02-kor, 09:02-kor és 10:02-kor indul majd Zermatt felé vonat, ellenkező irányban pedig 15:58-kor, 16:58-kor és 17:58-kor érkezik. Davos Platz és Filisur között a nem jár már a Glacier Express, ezen a szakaszon regionális járatokkal lehet utazni.
Az RhB különlegességének számít a Vereina-alagúton át közlekedő autószállító járat is. Itt a téli szezonban egy órával bővült a menetrendi kínálat: Klosters Selfrangából 23:50-kor, Saglianisból 00:20-kor indul az utolsó autópályapótló járat.

Halász Péter

1 megjegyzés:

  1. Van Svájcban vegyes nyomtáv? A méteres simán befér a normálba :)
    Esetleg olyasmi, hogy a fontosabb szakaszokat átépítsék normálra? Ekkora plusz forgalomnál érdekes lehet esetleg.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.