2015. 02. 20.

Két vonat ütközött össze Svájcban

Február 20-án, pénteken reggel Svájcban, Rafz közelében két személyszállító vonat ütközött össze. A hatóságok adatai szerint hatan megsérültek, közülük egy ember, az egyik mozdonyvezető súlyosan.


Az eddig ismert adatok szerint pénteken 6:43 körül Rafz közelében egy S-Bahn-szerelvény és egy Schaffhausen felé tartó InterRegio-vonat ütközött össze, az állomás Schaffhausen felőli végén. A vasúti pálya innen egészen Neuhausenig egy vágányú. A balesetben hatan sérültek meg, közülük az egyik az egyik vonat mozdonyvezetője, akit súlyos sérülésekkel szállítottak kórházba. Az ütközés következtében négy kocsi és az IR-vonatot továbbító 460 087-es pályaszámú mozdony is kisiklott. A balesetben érintett szerelvény pont egy kisebb hídon siklott ki, amely ráadásul a szokatlan terhelés miatt most azzal fenyeget, hogy beszakadhat – írja a svájci közszolgálati televízió, az SRF.
A baleset okait egyelőre vizsgálják, de az elsődleges vélemények szerint az egyik vonat meghaladta a továbbhaladást tiltó jelzést adó főjelzőt. A két vonat azonos irányba tartott volna, azaz az IR 2858-as Zürich HB-ról Schaffhausenbe; utána pedig az 514 046-os pályaszámú emeletes Siemens-motorvonatból álló S 18014-es számú személyvonat indult volna.
Rafz állomáson és a vonalon is telepítve van egyébként az ETCS Level 1 szintű vonatbefolyásoló rendszer, ám a rendszer nincs beüzemelve, a vonatok csak az Integra-Signum vonatbefolyásoló rendszerrel és az azt kiegészítő ZUB121-et használva közlekednek ezen a szakaszon is.
Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a térségben tanítási szünet van és pénteki napról lévén szó, meglehetősen kevesen voltak mindkét vonaton.

(fotók: SRF)


Az SRF Tagesschau helyszíni tudósítása

A helyszínelés és a mentés idejére, majd a helyreállításig a Zürich és Schaffhausen közötti gyorsvonatok, valamint a Zürich és Stuttgart közötti InterCity-járatok Winterthur felé kerülnek, a regionális járatokat buszokkal pótolják.

A baleset helyszíne

Az SRF helyszíni felvételei
Az SBB-nél nem ez az első súlyos baleset a közelmúltban: 2013 nyarán például Granges-Marnan (Granges-près-Marnand) közelében ütközött össze két regionális vonat, ott a baleset következtében az egyik mozdonyvezető életét is vesztette. Az SBB-nél rendszeresen történnek kisebb-nagyobb, mindenképpen közfeltűnést keltő balesetek. Érdemes tudni, hogy ezek jellemzően a továbbhaladást tiltó főjelző meghaladása miatt következnek be és a vonatbefolyásoló rendszer nem mindig tud időben beavatkozni – pont ezért forszírozzák azt, hogy az SBB hálózatán mindenhol legyen kiépítve a folyamatos biztosítást jelentő európai vonatbefolyásoló rendszer, az ETCS vagy legalább a meglévő rendszert kiegészítő rendszert, a ZUB122-t telepítsék. Az országszerte alkalmazott alapkivitelű vonatbefolyásolás, a pontszerű Integra-Signum láthatóan nem véd meg az ilyen balesetektől.

Halász Péter
megjelent: 2015. február 20., 11:12
utolsó frissítés: 2015. február 20., 14:25

2 megjegyzés:

  1. A pontszerű vonatbefolyásolónál vannak sokkal jobb megoldások, de Svájcban az utóbbi években feltűnően gyakori az ilyen balesetek száma, ahogy a cikk is írja. Ez felveti a kérdést, hogy nem a mozdonyvezetők képzésével, munkakörülményeivel van-e gond? Érdemes lenne megvizsgálni, nincsenek-e túlhajszolva, nem fáradtak-e? Mennyire stresszeli őket a cég a vonatok pontos közlekedésével? Japánban ebből származott már komoly baleset, mert a vezéreket addig stresszelték a pontossággal, amíg egyikük bement egy 60-as ívbe 120 km/h-val. Máshol a világon is működnek pontszerű vonabefolyásoló rendszerek, mégsem történik ilyen gyakran ütközés. A tilos jelzés ott volt a legtöbb esetben, ahogyaz cikk író is kifejtette, csak a vezérek nem álltak meg. Márpedig minden technika csak másodlagos biztosíték, elsősorban a vezérnek kellene kiküszöbölnie a SPAD-et. Itt már nem elszigetelt esetekről beszélünk, és mivel a legtöbb vezérnek valószínüleg fegyvert kellene fogni a fejéhez azért, hogy szándékosan meghaladjon egy vörös főjelzőt, az okokat a képzés vagy munkakörülmények között kell keresni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azért azt se felejtsük el, hogy vannak olyan helyzetek, ahol megszokják, hogy vörösre indulnak el és "majd megzöldül", mire odaérnek. Svájcban is sokszor van ilyen a repülőkereszteknél. A svájci vezérek meglehetősen túlhajtottak, de nem vészesen azért, bár ott is munkaerő-hiány van, erről írunk is korábban már: http://www.regionalbahn.hu/2014/12/sbb-mozdonyvezetohiany.html

      Szerintem lassan meglesz mindennek a rendszerszintű vizsgálata is, mert valóban túl sok a közfeltűnést keltő eset. Kérdés, hogy mikor és milyen eredménnyel – erre nézvést kétségeim vannak, még Svájcnál is.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.