2015. 05. 27.

Decemberi előzetes Svájcból

Komoly változásokra kell készülni Svájcban: a bő tíz évvel ezelőtti reformok után most vezetik be a legnagyobb változásokat a helvét vasúti hálózaton. A menetrend tervezete pedig már most nyilvános.






December közepén a svájci vasutat választó utasoknak komoly változásokra kell készülni: a zürichi csomópont átszervezése miatt az egész országban átalakul a távolsági vonatok hálózata, míg a regionális közlekedésben Zürich és Genf térségében kell változásokra számítani. Mivel a svájciak nem kezelik atomtitokként a menetrend tervezetét – ellentétben a MÁV-csoport–KTI–NFM trióval –, így már most elkezdhetik az utasok felkészítését a nem is kicsi változásokra.
A legfontosabb változások oka a zürichi fejlesztések beérése: a 2014 nyarán átadott Durchmesserlinie immáron teljes üzemben működik decembertől, hiszen elkészül a nyugati vége az új vonalnak, amelynek köszönhetően a Bern és St. Gallen közötti távolsági vonatok irányváltás nélkül haladhatnak át Zürichen, komoly időnyereséggel. Az új menetrendben a jelenlegi óránkénti kettő helyett három távolsági vonat közlekedik majd Zürich és St: Gallen között. A jelenlegi Genève-Aéroport és St. Gallen közötti InterCity-vonatok ezentúl Winterthur és St. Gallen között gyorsabban, megállás nélkül közlekednek, ami Zürich és St. Gallen között 18 perces menetidő-csökkenést jelent. A változás miatt a Konstanz felől érkező, most még Biel/Bienne felé továbbmenő InterRegio-járatok Zürichben végállomásoznak majd.

A 2014-ben átadott Löwenstraße állomás benépesül, a hosszú peronok mellett nem csak rövidke S-Bahn-vonatok állnak majd meg, hanem rendszeres lesz a távolsági közlekedés is

Kelet-Svájcban fontos változás, hogy a Baselből Zürich főpályaudvarán át a zürichi reptérre közlekedő vonat bővíti majd a kínáaltot a Fricktalban, emiatt viszont kilenc perccel nő a vonatok menetideje. A Basel–Aarau–Zürich közötti InterRegio-járatok Zürich repterének érintésével St. Gallenig járnak majd, megállva Winterthurban, Wilben és Gossauban, pótolva az IC-k elvesző megállásait.

St. Gallenből javulnak a közlekedési lehetőségek, több távolsági vonat jár majd a térség központja, Zürich felé

A zürichi S-Bahn-hálózaton átszervezik a viszonylatokat, amitől azt remélik, hogy a járatok pontosabbak lesznek, illetve a gyakorlati tapasztalatok alapján valamivel lazább menetrend készül a hálózatra, ami némileg hosszabb menetidőt eredményez majd egyes vonalakon.
Svájc nyugati felén, a „Léman 2030” porjekt keretében 2025-ig komoly fejlesztésekre kerül sor Lausanne és Genf között. Emiatt a forgalomkorlátozásokkal is járó munkákhoz igazítják a menetrendet. A Zürich–Neuchâtel–Yverdon-les-Bains közötti ICN-járatok a jövőben félóránként járnak majd, az északnyugati és nyugati területek felé Biel/Bienne és Olten állomásokon lehet átszállni. Neuchâtel és La Chaux-de-Fonds, illetve Buttes között az RER Vaud vonatai járnak majd, Grandsonig hosszabbítva. Ezzel együtt új viszonylatokat is szerveznek majd a regionális hálózaton.
Az autóval utazók számára kedvező változás, hogy a korábbinál sűrűbben, Brig és Iselle között a Simplon-alagúton keresztül 90 perces ütemben közlekednek az autószállító vonatok.
A nemzetközi forgalomban is változások lesznek: a Zürich és Stuttgart közötti távolsági járatok új időpontban indulnak majd és jobb csatlakozásuk lesz Stuttgartban majd a német belföldi vonatokhoz. Svájcon belül egyébként új viszonylatokon kínálja majd az SBB az ICE-járatokat: Churból Bázelen át Frankfurtba és Hamburgba lehet eljutni a német vonatokkal, ezekkel bővül a Bázel és Chur közötti belföldi kínálat is.

Az SBB rövidfilmje a menetrendváltással kapcsolatos tudnivalókról

Az SBB a menetrendi változásokat komolyan veszi: a www.sbb.ch/fahrplanwechsel webcímen interaktív térkép segíti a tájékoztatást, a szövetségi hatóság pedig a www.fahrplanentwurf.ch oldalon publikálta is a menetrend hivatalos tervezetét, amelyet társadalmi egyeztetés keretében véleményezni is lehet.
Érdekes a svájciak hozzáállása, de közel sem egyedülálló. A szlovák menetrend tervezete is nyilvános, még ha az egyeztetési eljárás nem feltétlenül olyan transzparens, mint Svájcban. De mi van Magyarországon? A MÁV-csoport, a megrendelő szerepében tetszelgő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és meglehetősen kétes szerepű Közlekedéstudományi Intézet, illetve annak csatlósai, a Regionális Közlekedésszervezési Irodák féltve őrzik a terveztet. Állítólag ugyan van valami egyeztetés az érintett önkormányzatokkal, ezek azonban szintén titkosak. Arról pedig nem is álmodhatunk, hogy civilek, az utasok vagy akár független szakértők kifejthetnék álláspontjukat a menetrend tervezetéről, a szerelvényfordulókról, a szerelvények összeállításáról. Legfeljebb az ügyfélszolgálatnak írhatnak a MÁV-csoportnál, ám ezek általában nem találnak meghallgatásra, a „barnaköpenyes” „szakemberek” szakmai hiúságát nyilván sérti az, ha valakinek van jobb ötlete, mint az évtizedes megszokásokon alapuló megoldásokkal nem feltétlenül azonos álláspont. Így hát nekünk, magyaroknak maradnak a szóbeszédek, folyosói pletykák, pedig mennyivel jobb lenne, ha érdemi társadalmi egyeztetés, valódi szakértők szólhatnának bele a menetrend tervezésébe és az utasok véleménye is meghallgattatna és nem csak az utasok pénze kellene a vasútnak.

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. "nem csak az utasok pénze kellene a vasútnak"
    Lehet ám, hogy itt van a kutya elesve, hogy a MÁV nem az utasokból él. (De legalábbis jóval kevésbé, mint mondjuk az SBB.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Utasok, adófizetők, teljesen mindegy. Mert, hogy a MÁV nem az üzleti eredményéből él meg, az biztos. Szerintem is jogos elvárás lenne, hogy aki a pénzt adja, tehát a magyar társadalom legalább elmondhassa mit gondol a tervezetről. Társadalmi egyeztetés azonban csak a demokráciában szokás, Magyarországon a nép ma csak akkor szólhat, amikor éljenezni kell a vezírt. Társadalmi egyeztetés semmilyen területen nincsen, miért pont a vasúton lenne. A hatalmon lévő urak és hölgyek nem szeretnek a magukéval nem azonos véleményeket hallani, márpedig egy társadalmi egyeztetés során ilyen előfordulhat, ezért kerülik ezt.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.