2015. 05. 27.

Decemberi előzetes Svájcból

Komoly változásokra kell készülni Svájcban: a bő tíz évvel ezelőtti reformok után most vezetik be a legnagyobb változásokat a helvét vasúti hálózaton. A menetrend tervezete pedig már most nyilvános.






December közepén a svájci vasutat választó utasoknak komoly változásokra kell készülni: a zürichi csomópont átszervezése miatt az egész országban átalakul a távolsági vonatok hálózata, míg a regionális közlekedésben Zürich és Genf térségében kell változásokra számítani. Mivel a svájciak nem kezelik atomtitokként a menetrend tervezetét – ellentétben a MÁV-csoport–KTI–NFM trióval –, így már most elkezdhetik az utasok felkészítését a nem is kicsi változásokra.
A legfontosabb változások oka a zürichi fejlesztések beérése: a 2014 nyarán átadott Durchmesserlinie immáron teljes üzemben működik decembertől, hiszen elkészül a nyugati vége az új vonalnak, amelynek köszönhetően a Bern és St. Gallen közötti távolsági vonatok irányváltás nélkül haladhatnak át Zürichen, komoly időnyereséggel. Az új menetrendben a jelenlegi óránkénti kettő helyett három távolsági vonat közlekedik majd Zürich és St: Gallen között. A jelenlegi Genève-Aéroport és St. Gallen közötti InterCity-vonatok ezentúl Winterthur és St. Gallen között gyorsabban, megállás nélkül közlekednek, ami Zürich és St. Gallen között 18 perces menetidő-csökkenést jelent. A változás miatt a Konstanz felől érkező, most még Biel/Bienne felé továbbmenő InterRegio-járatok Zürichben végállomásoznak majd.

A 2014-ben átadott Löwenstraße állomás benépesül, a hosszú peronok mellett nem csak rövidke S-Bahn-vonatok állnak majd meg, hanem rendszeres lesz a távolsági közlekedés is

Kelet-Svájcban fontos változás, hogy a Baselből Zürich főpályaudvarán át a zürichi reptérre közlekedő vonat bővíti majd a kínáaltot a Fricktalban, emiatt viszont kilenc perccel nő a vonatok menetideje. A Basel–Aarau–Zürich közötti InterRegio-járatok Zürich repterének érintésével St. Gallenig járnak majd, megállva Winterthurban, Wilben és Gossauban, pótolva az IC-k elvesző megállásait.

St. Gallenből javulnak a közlekedési lehetőségek, több távolsági vonat jár majd a térség központja, Zürich felé

A zürichi S-Bahn-hálózaton átszervezik a viszonylatokat, amitől azt remélik, hogy a járatok pontosabbak lesznek, illetve a gyakorlati tapasztalatok alapján valamivel lazább menetrend készül a hálózatra, ami némileg hosszabb menetidőt eredményez majd egyes vonalakon.
Svájc nyugati felén, a „Léman 2030” porjekt keretében 2025-ig komoly fejlesztésekre kerül sor Lausanne és Genf között. Emiatt a forgalomkorlátozásokkal is járó munkákhoz igazítják a menetrendet. A Zürich–Neuchâtel–Yverdon-les-Bains közötti ICN-járatok a jövőben félóránként járnak majd, az északnyugati és nyugati területek felé Biel/Bienne és Olten állomásokon lehet átszállni. Neuchâtel és La Chaux-de-Fonds, illetve Buttes között az RER Vaud vonatai járnak majd, Grandsonig hosszabbítva. Ezzel együtt új viszonylatokat is szerveznek majd a regionális hálózaton.
Az autóval utazók számára kedvező változás, hogy a korábbinál sűrűbben, Brig és Iselle között a Simplon-alagúton keresztül 90 perces ütemben közlekednek az autószállító vonatok.
A nemzetközi forgalomban is változások lesznek: a Zürich és Stuttgart közötti távolsági járatok új időpontban indulnak majd és jobb csatlakozásuk lesz Stuttgartban majd a német belföldi vonatokhoz. Svájcon belül egyébként új viszonylatokon kínálja majd az SBB az ICE-járatokat: Churból Bázelen át Frankfurtba és Hamburgba lehet eljutni a német vonatokkal, ezekkel bővül a Bázel és Chur közötti belföldi kínálat is.

Az SBB rövidfilmje a menetrendváltással kapcsolatos tudnivalókról

Az SBB a menetrendi változásokat komolyan veszi: a www.sbb.ch/fahrplanwechsel webcímen interaktív térkép segíti a tájékoztatást, a szövetségi hatóság pedig a www.fahrplanentwurf.ch oldalon publikálta is a menetrend hivatalos tervezetét, amelyet társadalmi egyeztetés keretében véleményezni is lehet.
Érdekes a svájciak hozzáállása, de közel sem egyedülálló. A szlovák menetrend tervezete is nyilvános, még ha az egyeztetési eljárás nem feltétlenül olyan transzparens, mint Svájcban. De mi van Magyarországon? A MÁV-csoport, a megrendelő szerepében tetszelgő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és meglehetősen kétes szerepű Közlekedéstudományi Intézet, illetve annak csatlósai, a Regionális Közlekedésszervezési Irodák féltve őrzik a terveztet. Állítólag ugyan van valami egyeztetés az érintett önkormányzatokkal, ezek azonban szintén titkosak. Arról pedig nem is álmodhatunk, hogy civilek, az utasok vagy akár független szakértők kifejthetnék álláspontjukat a menetrend tervezetéről, a szerelvényfordulókról, a szerelvények összeállításáról. Legfeljebb az ügyfélszolgálatnak írhatnak a MÁV-csoportnál, ám ezek általában nem találnak meghallgatásra, a „barnaköpenyes” „szakemberek” szakmai hiúságát nyilván sérti az, ha valakinek van jobb ötlete, mint az évtizedes megszokásokon alapuló megoldásokkal nem feltétlenül azonos álláspont. Így hát nekünk, magyaroknak maradnak a szóbeszédek, folyosói pletykák, pedig mennyivel jobb lenne, ha érdemi társadalmi egyeztetés, valódi szakértők szólhatnának bele a menetrend tervezésébe és az utasok véleménye is meghallgattatna és nem csak az utasok pénze kellene a vasútnak.

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. "nem csak az utasok pénze kellene a vasútnak"
    Lehet ám, hogy itt van a kutya elesve, hogy a MÁV nem az utasokból él. (De legalábbis jóval kevésbé, mint mondjuk az SBB.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Utasok, adófizetők, teljesen mindegy. Mert, hogy a MÁV nem az üzleti eredményéből él meg, az biztos. Szerintem is jogos elvárás lenne, hogy aki a pénzt adja, tehát a magyar társadalom legalább elmondhassa mit gondol a tervezetről. Társadalmi egyeztetés azonban csak a demokráciában szokás, Magyarországon a nép ma csak akkor szólhat, amikor éljenezni kell a vezírt. Társadalmi egyeztetés semmilyen területen nincsen, miért pont a vasúton lenne. A hatalmon lévő urak és hölgyek nem szeretnek a magukéval nem azonos véleményeket hallani, márpedig egy társadalmi egyeztetés során ilyen előfordulhat, ezért kerülik ezt.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.