2017. 06. 08.

Ász az IC-n

A magyar mozdonyvezetők típusismereti képzése miatt június második feléig Budapest és Miskolc között ingázik a szlovák személyszállító vasúttársaság, a ZSSK egyik 362-es sorozatú mozdonya. A gépet a tervek szerint négy-öt naponta cseréli a szlovák fél: az első „idegenlégiós” a miskolci vonalon a 362 014-es számú gép, június 7-étől rója a köröket Budapest és Miskolc között.




A szobi határátmenetben közlekedő EuroCity-vonatok élén megszokottnak számítanak a 350-es sorozatú szlovák mozdonyok. A Gorillák azonban már „benne vannak a korban”, ennek ellenére még mindig komoly terheket rónak a gépekre a fordatervezők Pozsonyban. Emiatt pedig előfordulhat, hogy a szlovák fővárostól keletre vezető vasúti pályákon nem feltétlenül a Gorillákat veszik igénybe a vonatok továbbítására, hanem alkalmasint a 362-es sorozatú mozdonyokat is beadhatja a szlovák fél az EC-k élén. Emiatt viszont bővíteni kell a mozdonysorozatra típusismerettel rendelkező mozdonyvezetők körét Magyarországon is, így júniusban, 7-étől várhatóan 20-áig Budapest és Miskolc között zajlik majd a járművezetők gyakorlati képzése.
Amint arról már hírt adtunk a RegionalBahn oldalán, mozdonyvezetők képzésére a ZSSK egy mozdonyt bocsátott a MÁV-START rendelkezésére. A gépet a tervek szerint 4-5 naponta cseréli majd a szlovák fél: az első Magyarországon „turnézó” jármű a pozsonyi fűtőház létszámába tartozó 362 014-es „Pershing” lett.
A mozdony tervezett fordulója:
Miskolc Tiszai 05:34 - 529 - 08:00 Budapest-Keleti 10:30 - IC 512 - 12:27 Miskolc-Tiszai 13:29 - IC 505 - 15:30 Budapest-Keleti 18:00 - 5208 - 20:22 Miskolc-Tiszai

Indulásra készen a Keleti pályaudvaron a 362 014-es pályaszámú gép a június 7-i IC 512-es élén

Rövid pihenő után pedig irány Budapest: az IC 505-ös szerelvényével indulásra készen várakozik a 362 014-es Miskolc-Tiszai első vágányán
(fotók: Halász István)


Június 8-án reggel az 529-es számú vonat után a 362 014-es a fűtőház felé vette az útját – a gép csak az esti 5208-asra állt volna vissza, de végül műszaki hiba miatt ez is elmaradt. Legközelebb talán pénteken futnak neki a projektnek újra a vasutasok az IC 512-esnél
(fotó: Halász Péter)

Halász Péter

3 megjegyzés:

  1. Tudtommal Peshing a 3kV-os , Eso az ász a kétáramnemű(ES499-1xxx), Princess a 25kV -os de javítsatok ki.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A cseh nyelvterületre valóban igaz, amit mondasz. Magyarországon, bár ezt így fura leírni, tehát inkább mondjuk úgy, hogy a MÁV területén úgy alakult, hogy a „Princezna” a 263-asok beceneve, a 362/363-asoké pedig inkább a „Pershing”, semmint az „Eso/Ász”. Ez utóbbit egy itt megnevezni nem kívánt közlekedési bulvármédia próbálja meg elterjeszteni, csak mert a cseh nyelvterületen így van... Maradjunk abban, hogy az „Eso” jelzés éppen úgy igaz lehetne a Gorillákra is (ahogy azokat emlegetik Banán és ritkábban Hugo néven is), lévén a régi sorozatjelzésből, az ES...-ből ered az „Eso” becenév. A magyar nyelvterület jellemzően a pozsonyi fűtőházzal volt és van kapcsolatban Budapest környékén, Pozsonyban pedig egy általam is ismert régi szakmabeli is „Pershing”-ezte a 362/363-as sorozatot. Maradjunk tehát abban, hogy a „Pershing” és az „Eso” mindkettő megfelelő, az „Ász” már kissé erőltetett (főleg mert nem ebből az irányból ered a becenév). a 162/163-as sorozatra a „Pershing” mellett használják Zsolna környékén a „Princezna” becenevet is; a 263-as viszont egyértelműen csak „Princezna”.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.