2019. 06. 22.

Muzeális nyílt nap Zlínben

Csehországban szokás szerint június első szombatja a múzeumok éjszakája, ehhez kapcsolódóan a közlekedési szolgáltatók is nyílt napokat szerveznek. Idén június 8. volt a jeles dátum és ostravai Czech Raildays felé utunkba esett Zlín városa.




Az 1949 és 1989 között a csehszlovák kommunista párt 1953-ban elhunyt vezetőjéről elnevezve Gottwaldov névre hallgatott 75 ezer lakosú morvaországi kerületi székhely közlekedésének gerincét a 15 trolibuszvonal adja, melyek közül az 1-es, 2-es és 6-os jelzésű a 330-as számú Břeclav–Přerov vasútvonalon fekvő szomszédos város, Otrokovice vasútállomásához közlekednek.

A város kifejezetten nehéz terepviszonyai miatt már az 1930-as években is a trolibusz tűnt a közösségi közlekedés legmegfelelőbb formájának, ezért Zlín elöljárói 1934-ben a szintén trolihálózat kiépítését tervező dél-morvaországi Börénvásár városával, a prágai Českomoravská–Kolben–Daněk (ČKD) és a pilzeni Škoda Művekkel vették fel a hivatalos kapcsolatot. A városnak addigra nemzetközi ismertséget kölcsönző Baťa cipőgyár és a máig létező Barum gumigyár voltak a fő munkáltatói. Otrokovice pedig a szintén a Baťa családhoz tartozó Moravan repülőgépgyár miatt lehet ismerős. A hivatalos megnyitóra 1944. január 27-én került sor a svájci Kummler-Mattler és BBC által kiépített áramellátási rendszer, illetve 3 FBW-BBC és 2 FBW-ČKD trolibusszal.

A múzeumi éjszakához kapcsolódóan Zlínben a helyi-helyközi közlekedési társaság, a Dopravní společnost Zlín-Otrokovice, s.r.o. (DSZO) nyílt napot tartott a telephelyén. Ugyan nem terveztük be az aznapi programunkba, mégis kellemes meglepetés ért minket a bejáratnál és beljebb is találtunk érdekességeket.

A bejárathoz közeli szektorokban trolibuszokat és autóbuszokat lehetett megtekinteni. Előtérben a 2018 nyarán 9 évesen Chomutovból vásárolt 400-as pályaszámú Irisbus Citelis 18 karosszériás Škoda 25Tr látható.

Némileg hátrébb a 459-es pályaszámú Solaris Trollino 18 Škoda 27Tr volt megtekinthető. A széria érdekessége a kétrészes szélvédő, aminek a fenntartása kisebb sérülések esetén elvileg olcsóbb.

A szomsédos szektorban a 218-as Irisbus Citelis 12 Škoda 24Tr és a 259-es Solaris Trollino 12 Škoda 26Tr várta az érdeklődőket.

A buszos sorban szóló és csuklós buszok is ki voltak állítva, innét a 2017-es évjáratú 682-es számú Iveco Urbanway 12M-et választottuk. Dízelbuszból csak a Renault Agora valamelyik mutációja található meg a városban.

Ha már emltettük a dízelbuszokat, akkor a trolis csarnok mögött a szabadtéri emelőn a 660-as 12 méteres, mellette pedig a járműmosót negyed óránként belülről bemutató 18 méteres 824-es volt fotózható.

Agorából soha nem lehet elég, ezért a nyílt napi ráhordójáratra egy ördögi jó buszt adtak ki. A 666-os 2001-ben 60-as gyári számmal gördült le a Vysoké Mýto városában lévő volt Karosa-gyár szalagjáról.

A trolis csarnok a napi üzemnek megfelelően volt berendezve, minden aknán állt egy busz. Megmozdítani ugyan nem lehetett egyiket se, de mindegyik nyitva volt és a céghez tartozó dolgozóból sem láttunk túl sokat.

A csarnok kapoja mellett egy csehszlovák Scania márkaklub állított ki. Felhívnánk a figyelmet a jobb oldali Škoda Xena vontatóra, ami a '90-es évek közepének fejlesztése.

Az L alakú buszos csarnok közepén még a fedett részen is található kapu, így gondoskodnak a kellemes klímáról még rossz időben is.

A csarnok másik oldalában két 30 méter hosszú aknás sor található, ebből az egyiken egy Citybus 12M és egy Citelis 12M állt...

...a másikon pedig buszok motorjai és váltói voltak szétpakolva.

A sebességmérők és kisebb alkatrészek a munkapadra kerültek

A Technické muzeum v Brně (Brnoi Műszaki Múzeum) gyűjteményébe tartozó Karos ŠM11-es éppen felújítás alatt áll, a fényezést Zlínben végzik

A zlíni 81-es számú Karosa ŠM11 is itt újult meg, ez a DSZO tulajdona, a TMB busza is ilyen lesz majd

Muzeális buszért persze nem kell messzire menni, a Škoda 706 RTO és a hozzá tartozó Karos B 40 pótkocsi egészen 1959-ig repítette vissza az utasokat, akiknek jegyet sem kellett váltaniuk

Az 1-es pályaszámú – korábban Máriafürdőben szolgált – Škoda 9Tr és a Jelcz PO-1E pótkocsi 2017 óta tartozik egymáshoz

Zlín egyetlen megmaradt Škoda 14Tr típusú trolibusza is lecsápolva várta a trolis csarnok mellett a délutáni egyetlen körét

Az utolsó klasszikus Karosa B732 május közepe úta várja a telep közepén a sorsát.

A brnoi múzeummal fennálló jó kapcsolatot az 1947-es évjáratú, korábban jihlavai Škoda 706 RO és a ČSAD Telnice flottájából származó Karosa B40 szerelvénye is öregbítette

Szintén a városok közötti együttműködés keretében látogatott Zlínbe az 1989 és 2001 között a DPMB-nél szolgált Ikarus 280.08-as. Idén már az életkora miatt megkaphatta a 02V 1531 karaktersorú rendszámot, amiből egyértelmű, hogy hivatalosan is muzeális jármű lett.

A diszpécseri iroda előtt a forgalmi zavarelhárítás autója hívogatta az érdeklődőket, az irodába egy-két óránként indultak csoportok

A troliüzemhez szükséges felsővezeték-szerelő járműveket is kiállították, de ezek a folyamatos készenlét miatt zárva voltak.

A rendezvényen eltöltött három óra tökéletesen elég volt, hogy vissza akarjunk térni a városba egy mélyrehatóbb kirándulás keretében.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.