2020. 05. 27.

Amíg Magyarország leépíti, Ausztria 300 millió euróval fejleszti a mellékvonalakat

Az amúgy is tervezett fejlesztéseket a koronavírus okozta gazdasági nehézségek miatt előrehozzák, az eddigi 4,5 milliárd eurós összeget megtoldják még néhány százmillióval. Látványos ellepontja ez a magyarországi fejleményeknek a mellékvonalak szinte teljes leállításával.



A válságkezelő csomagok második szakaszában az osztrák kormány komoly befektetéseket is tervez, így jut még 300 millió euró a regionális vasúti közlekedés fejlesztésére és további 250 millió állomásfelújításokra. A Zöldpárthoz tartozó, Leonore Gewessler által vezetett természetvédelemért, környezetért, energiáért, mobilitásért, fejlesztésért és technológiáért felelős minisztérium (a hosszú nevet nem mi találtuk ki - a szerk.) vezetője által bejelentett csomag keretében 150 milliót terveznek költeni a mellékvonalak felújítására és ugyanennyit a menetrendi kínálat fejlesztésére. További 250 millióval támogatják majd a vasútállomások fejlesztését, modernizálását, amelybe beletartozik majd például villanyautó-töltőkkel felszerelt P+R parkolók és kerékpártárolók építése is.

Bőven van mit fejleszteni az osztrák mellékvonalakon is. Akad itt is példa az egyvonatos alibi-menetrendre, ahol érdemes elgondolkodni a vonal és a szolgáltatás jövőjén. Az osztrák kormány most azonban a fejlesztés mellett tette le a voksát.
(fotók: Berky Dénes)

Gewessler elmondása szerint ezzel nem csak a közösségi közlekedést szeretnék attraktívabbá tenni, hanem a válsághelyzet kezelésére is gondolnak. Az eddigi tapasztalatok szerint ugyanis a vasúti beruházások esetén a kivitelezők 80%-a osztrák tulajdonú vállalat szokott lenni, amivel a minisztérium számításai szerint 53000 munkahelyet tudnak megvédeni a koronavírus okozta megszűnés elől.

Nem mehetünk el szó nélkül a magyar vonatkozás mellett sem, hiszen Magyarország kormánya a KTI-n keresztül a koronavírus járványra hivatkozva nemhogy fejlesztené a regionális közlekedést, de azt gyakorlatilag teljesen leállítja. Mint arról az elmúlt héten részletesen írtunk, a kormány rengeteg vasútvonalon tervezi szinte teljesen leállítani a közlekedést, amivel nem csak a máshogy utazni kényszerülőknek lesz nehezebb az élete, de különösen vidéken sok munkahely is függhet ettől. Örvendetes lenne látni, hogy Magyarországon is inkább a fenntartható közösségi közlekedés fejlesztéséért dolgoznának a kormányban, mintsem annak teljes leépítésén.


Berky Dénes

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.