2020. 10. 21.

Portugál, mégis svájci

Környezetvédelmi támogatásból vásárol elektromos midibuszokat Zürich a kisebb forgalmú vonalakra.






Újabb elektromos meghajtású járművek érkeznek a Verkehrsbetriebe Zürich (VBZ) flottájába egy év múlva: ezúttal buszokat vesznek Svájc közepén. A lépés összhangban van a Zürcher Verkehrsverbund (ZVV) és Zürich városának klímavédelmi stratégiáival, ezért 5 és 1,7 millió frankkal járulnak hozzá a VBZ legújabb járműveihez.

Az Európa más részein sem igazán ismert – bár az MAN-nel jó kapcsolatot ápoló – portugál Caetano saját jogon is gyárt autóbuszokat főleg az ibériai piacra. A 2018-ban bemutatott e.City Gold modell 10,7 méter hosszú változatából vásárolt 8 darabot a VBZ, de nem közvetlenül a gyártótól, hanem a svájci importőr Carosserie HESS AG-től.

Oldalról az új Lion's City vonalai sejlenek föl, mégis egyedi a megjelenése

Az autóbuszok 349 kWh kapacitású NMC (LiNiMnCoO2) akkumulátorokkal érkeznek és az idén átadott Hardau garázsban az éjszakai üzemszünetben töltik majd őket. 2016 és 2018 között a VBZ egy 172 kWh-s akkukapacitású SOR EBN 8 és 2018-ban egy normál méretű, de csak 150 kWh-s akkupakkal felszerelt, HESS CO-BOLT-technológiájú karosszériával készült Caetano e.City Gold buszt tesztelt. A tesztsorozatról kiadott összefoglaló jelentés alapján az elektromos buszok beváltották a reményeket a városban, a szokásos érvek (alacsonyabb zajszint, kevesebb rezgés, könnyebb és olcsőbb karbantartás) a meglévő és folyamatosan fejlesztett trolibuszhálózat mellett könnyen integrálhatóak az üzemvitelbe. Szintén ebből a jelentésből olvasható ki, hogy 6-8 dB-lel halkabbak az elektromos buszok a hagyományos dízelmotorosoknál, amit az emberek többsége jelentősen halkabbnak érzékel.

Hátul is az MAN 12C vonásait látjuk, de nem annyira markáns a lámpatest

A buszok meghajtásáról a Siemens által szállított 180 kW teljesítményű, állandómágneses szinkronmotor gondoskodik majd, ami egy hagyományos ZF AV 133-as portáltengelyhez kapcsolódik. A töltés CCS 2 csatlakozóval megoldott, gyakorlatilag csak egy 400 V-os csatlakozót igényel a buszgarázsban.

A beltérben nincsenek furcsaságok, akár hagyományos busz is lehetne

A 8 elektromos busz beszerzése és üzemeltetése évi 150 ezer liter gázolaj és 400 tonna CO2 megtakarítását jelenti majd, a hagyományos és önjárásra kpes trolibuszokkal is foglalkozó, a belváros szélén elhelyezkedő garázsban így még kevesebb káros anyag kibocsátását kell semlegesíteni. A buszokat a kisebb körzeteket kiszolgáló 35-ös, 38-as, 39-es és 73-as vonalakon vetik majd be.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.