2011. 10. 20.

Itt az új menetrend!

A MÁV-START-nál még csak a tervezet sincs meg – máshonnan érhetjük el a nem végleges változatot – az ÖBB pedig már közzé is tette a jövő évi adatokat. Igaz, még csak az utazástervezőben érjük el a jövő évi menetrendet, de legalább már van.

Az ÖBB közleményben tette közhírré: elérhető a jövő évi vasúti menetrend a keresőrendszerükben. A magyar vasúttal ellentétben az osztrákok már a végleges adatokat teszik közzé a www.oebb.at oldalon.
Az egyik legfontosabb kérdés, hogy vajon mi lesz a Daciával? Nos, az ÖBB keresőjében a „Verkehrstage: fährt 11. Dez 2011 bis 8. Dez 2012” kitétel szerepelt, azaz a MÁV-START tervezetében lévő, meglehetősen idióta korlátozás megszűnik. Így az első vonat Budapestről Bécsbe 05:10-kor indul egész évben – visszafelé az utolsó járat ellenben maradt a RJ 165-ös a menetrendi kereső adatai szerint, 18:54-es indulással. Így tehát a Budapest és Bécs közötti kapcsolat kérdése továbbra is nyitott marad. Illetve a MÁV-START szerint nem, lévén őket nem is érdekli a dolog. Hiszen az utassal csak a baj van… A témával foglalkozó írásunk ide kattintva olvasható.
Bécsből Villachba közlekedő ÖIC vonat érkezik Bruck an der Mur állomására. Hamarosan búcsút inthetünk az impozáns szerelvényektől, jönnek erre is a Railjetek!

De nézzük az osztrák belföldi változásokat. A WESTbahn színrelépésének köszönhetően három vonatpárt megszüntet az állami társaság Bécs és Salzburg között. Ezt a lépést azzal is indokolják, hogy így értékes menetvonalakat adhattak át az elővárosi forgalom számára.
Három salzburgi IC „beáldozásával” attraktívabbá teszi az elővárosi forgalmat a Westbahnon az ÖBB

A másik fontos változás lesz jövőre, hogy a Railjet-vonatok a Westbahn mellett dél felé is megjelennek: folyamatosan tűnnek majd el a hagyományos IC-vonatok a palettáról, hogy a végleges rend szerint órás ütemben járjanak a nagysebességű ingavonatok. A Bécs és Graz, illetve Villach felé. A teljes „railjetesítés” 2012 júliusára zárul majd le.
Új vonatpár indul majd Bécsből Grazon át Ljubljanába és Zágrábba, ezzel egy időben megszűnik a Graz és Maribor közötti távolsági forgalom – az utasoknak a regionális közlekedést javasolja az ÖBB.
Graz és Maribor között a távolsági vonatok helyett a regionális járatokra terelik az utasokat, hiszen előbbiek a menetrendváltással megszűnnek
(a szerző felvételei)

A Graz és Salzburg közötti vonatok kérdése még nyitott – hangsúlyozza az ÖBB. Jelenleg 4-7 további vonat megrendelése van terítéken, ami a regionális és a távolsági utasoknak egyformán megfelelő menetvonalat kaphat. A kerek 700 ezer vonatkilométer/év sorsáról december 11-ig biztosan döntenek – ígérik a sógorok.
Tirolban indulnak a pályafelújítások. A München felé vezető pályán, Innsbruck és Mittenwald között május 6. és június 10. között lesz teljes vágányzár, míg a Brenner-hágóra vezető vonalon augusztus 6. és szeptember 10. között nem járnak majd a vonatok.
A Brenner-hágón át közlekedő vonatok kocsijai is megújulnak az ÖBB közlése szerint. A járművekben több kerékpárt lehet majd elhelyezni és az utazóközönség igényeihez alkalmazva áprilistól októberig egy vonat útvonalát Veronától Velencéig hosszabbítják Olaszországban.
Még egy fontos változás, hogy Vorarlbergben új S-Bahn-hálózat indul, Karintiában pedig bővítik a meglévő vonalhálózatot. Salzburg környékén pedig a Salzach-parti város és Attnang-Puchhem között gyorsítják a vonatokat, köszönhetően a nemrég befejezett pályafelújításoknak.
Az ÖBB 2012-es menetrendje a www.oebb.at oldal menetrendi keresőjében érhető el, azonban nem árt megjegyezni, hogy december 11-éig még sok minden változhat, illetve a nemzetközi vonatok adatai még nem véglegesek minden esetben, mert a partnervasutak nem szolgáltattak időben adatokat a közlekedő járatokról.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.