2011. 11. 21.

Gaskó célhoz ért

Összesen ötmilliárd forintot csoportosít át a kormány a vasutasok „pénzügyi ösztönzésére”. Bárány Balázs Péter, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) alelnöke szerint ez azt jelenti, hogy kifizetik azt a pénzt, amit a VDSZSZ korábban sztrájksorozattal követelt a MÁV teherfuvarozó cégénének eladása után keletkezett privatizációs bevételéből.


Hosszú idő után célhoz érhetett Gaskó István. Olvasóink talán még emlékeznek: a 2007 őszén kezdődött sztrájkhullám egyik követelése az volt: minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintnyi részesedést a MÁV Cargo eladásából befolyt bevételből. A vasút vezetése és a kormány akkor azt mondta: nem jogos ez az igény, hiszen ha eladja a tulajdonos a céget, akkor a takarítónőnek nem fizetnek részesedést, mert egy hasonló nevű, másik szervezetnél dolgozik, aminek ugyanaz a tulajdonosa. Teljesen logikus, nem?
Üres táblák, bizonytalan vonatközlekedés jellemezte a VDSZSZ munkabeszüntetéseit. No meg az utasok, akik hoppon maradtak, mert nem jött a vonat...

A VDSZSZ-nél nem így látták és a mai napig nem így látják. Nekik jár a pénz és kész. Sztrájkoltak eleget, aminek megflett az eredménye: egyre kevesebb utas választja a vasutat; egyre kevesebb fuvaroztató választja a magyar vasutat és bohócot csináltak saját kollégáikból. Emlékezzünk csak arra a sztrájkra, amikor a hat órakor meghirdetett munkabeszüntetés kilencre lényegében kifulladt, támogatottság híján jártak a vonatok.
Egyedül az utasok jegyezték meg Gaskó István arcát, amikor álszent mosollyal közölte a sztrájkok előtt pár órával, hogy ők nem az utasokat szivatják, istenuccse, sőt az utasok érdekében teszik mindazt, amit tesznek.
A munkabeszüntetésbe persze a politika is beleszólt: Orbán Viktor miniszterelnök még ellenzéki pártelnökként azt mondta: jogos a VDSZSZ követelése. Gaskóék persze jó kis vesszőparipát kaptak ezzel.
Üres vonatok, elpártoló fuvarozók. Megvan a VDSZSZ „gördülőnek” nevezett sztrájksorozatának eredménye

Az [origo]-nak nyilatkozva Bárány Balázs Péter, a VDSZSZ alelnöke most azt mondta: „Orbán Viktor már ellenzéki politikusként is jogosnak tartotta követelésünket, hogy a MÁV-Cargo privatizációja után minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot. Ez most valósul meg.” A Magyar Közlönyben megjelentek szerint ugyanis idén egy, jövőre és 2013-ban pedig négymilliárd forintot csoportosítanak át a MÁV-START, a MÁV-GÉPÉSZET és a MÁV-TRAKCIÓ Zrt-k dolgozóinak „pénzügyi ösztönzésére”.
Találó felirat az egyik, sztrájk miatt napok óta veszteglő vonat ablakán. Nem a VDSZSZ-el szimpatizáló utasok tették ki. Vajon a munkát megtagadó vasutasok is tartják a markukat a teljes összegért?
(a szerző felvételei)

Az [origo] kérdésére, hogy a kormány döntése után a VDSZSZ kimarad-e majd az esetleges vasúti munkabeszüntetésekből, a szakszervezeti vezető, Gaskó István közeli munkatársa kijelentette: a sztrájkkal nem is érdemes próbálkozni Magyarországon, mert az új jogszabály értelmében ez kivitelezhetetlen. Hozzátette ugyanakkor, hogy adott esetben a Munka törvénykönyve elleni tiltakozásokban, például útlezárásokban részt vesznek.
És hogy honnan lesz minderre pénz? Nos, a Magyar Közlöny november 18-i, 135. számában jelent meg a következő rendelet.

A Kormány 1390/2011. (XI. 18.) Korm. határozata
a MÁV vasúti dolgozóinak pénzügyi ösztönzéséről
A Kormány
  1. az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 38. § (1) bekezdésében biztosított jogkörében a MÁV Zrt., a MÁV-START Zrt., a MÁV-GÉPÉSZET Zrt., valamint a MÁV- TRAKCIÓ Zrt. minden jelenlegi vasúti dolgozójának pénzügyi ösztönzésére (járulékaival, közterheivel együtt számítva) 1000,0 millió forint 1. melléklet szerinti átcsoportosítását rendeli el – elszámolási kötelezettséggel – a Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetéséről szóló 2010. évi CLXIX. törvény 1. melléklet XI. Miniszterelnökség fejezet 3. Rendkívüli kormányzati intézkedések cím terhére a XLIII. Az állami vagyonnal kapcsolatos bevételek és kiadások fejezet 2. Az állami vagyonnal kapcsolatos kiadások cím 2. Hasznosítással kapcsolatos folyó kiadások alcím 4. Állami tulajdonú társaságok támogatása jogcímcsoport 1. Az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlásával kapcsolatos kifizetések jogcímre;
    Felelős: nemzetgazdasági miniszter
    Határidő: azonnal
  2. felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. útján az 1. pont szerinti forrást a MÁV Zrt. részére a vasúti dolgozók pénzügyi ösztönzése céljából támogatásként biztosítsa;
    Felelős: nemzeti fejlesztési miniszter
    Határidő: azonnal
  3. felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy 2012–2013. évben járulékaival, közterheivel együtt számítva összesen 4000,0 millió forint összeghatárig tegyen javaslatot a MÁV Zrt., a MÁV-START Zrt., a MÁV-GÉPÉSZET Zrt., valamint a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. minden jelenlegi vasúti dolgozójának pénzügyi ösztönzésére, beleértve annak forrásának megjelölését is.
    Felelős: nemzeti fejlesztési miniszter
    Határidő: 2012. február 29.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök

1. melléklet az 1390/2011. (XI. 18.) Korm. határozathoz
XI. Miniszterelnökség
XLIII. Az állami vagyonnal kapcsolatos bevételek és kiadások
ADATLAP A KÖLTSÉGVETÉSI ELÕIRÁNYZATOK MÓDOSÍTÁSÁRA*
a Kormány hatáskörében
Költségvetési év: 2011.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.