2011. 12. 21.

A vasutasok karácsonyig megkapják a MÁV Cargo privatizációja után járó összeg első részletét

Még karácsony előtt megkapják a MÁV átszervezésében 2005 és 2007 között részt vevő és jelenleg is a MÁV-nál dolgozó vasutasok a MÁV Cargo privatizációja után őket megillető bevétel első részletét, összesen egymilliárd forintot.


Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke november végén írt alá Orbán Viktor miniszterelnökkel közös nyilatkozatot arról, hogy a kormány kifizeti a MÁV Cargo eladásából a vasutasoknak járó privatizációs bevételt, összesen 5 milliárd forintot.
Hegmanné Nemes Sára, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) vagyonpolitikáért felelős államtitkára szerdán Gaskó Istvánnal tartott közös sajtótájékoztatóján hangsúlyozta: az ötmilliárd forint első részletének, egymilliárd forintnak a kifizetése elindult, a több mint 30.000 érintett vasutas legkésőbb péntekig megkapja a neki járó, átlagosan bruttó 20.500 forintot. Hozzáfűzte: a megállapodás alapján a vezetők nem részesülnek kifizetésben.
Gaskó István elmondta: az egymilliárd forintból 200 milliót azok munkabérének kompenzálására szánják, akik a sztrájk alatt nem kaptak fizetést, a maradék 800 milliót pedig elosztják az érintettek között.
Hegmanné Nemes Sára megerősítette, hogy a kormány tartja magát a novemberi megállapodáshoz, s a fennmaradó 4 milliárd forintot 2-2 milliárdos felosztásban 2012-ben és 2013-ban kifizetik a vasutasoknak. Gaskó István ehhez hozzátette, hogy a 4 milliárd forintot – miután a munkabérpótlás még idén megtörténik – felosztják az érintett munkavállalók között.
A szakszervezet elnöke a sajtótájékoztatón örvendetesnek nevezte, hogy egy olyan konfliktust sikerült rendezni, amely az előző kormány idején „robbant ki”, s az előző kormány által „letagadott” megállapodást a jelenlegi kabinet teljesítette.
A VDSZSZ elnöke emlékeztetett arra, hogy az előző kormánnyal 2005 májusában úgy állapodtak meg, hogy a MÁV sikeres átalakítása után minden vasutast megjutalmaznak, ezt a megállapodást „az akkori kormány nemes egyszerűséggel letagadta”.
Kifejtette,hogy ezért 2008-2009-ben 8 alkalommal tartottak gördülő sztrájkot összesen, 341 órás időtartamban több mint 6.000 vasutas részvételével.
Gaskó István kiemelte, hogy az Orbán Viktorral aláírt november 30-i megállapodás tükrözi a mostani miniszterelnök korábban, még ellenzékben tett nyilatkozatát, miszerint jogosnak és reálisnak ismeri el követelésüket, ami a „politikusoknál elég ritka következetességre utal”.
A mostani juttatások kapcsán példaként említette, hogy a legmagasabb bérkompenzáció 112.000 forint lesz. Ez, a további 20.500 forinttal együtt egy méltányos kompenzáció – vélekedett Gaskó István. Hozzátette, hogy átlagosan 50.000 forint a sztrájkokban részt vevő vasutasok bérvisszatérítése, összességében tehát a sztrájkolók átlagosan 70.000 forintot kapnak ebből az egymilliárd forintból.
Kiemelte, hogy a megállapodás a munkabékét szolgálja, és így jelenleg semmilyen konfliktus sincs  a MÁV és a VDSZSZ között, és tiszta lappal indulnak a következő időszakban. Gaskó István egyben köszönetét fejezte ki a kormánynak a megállapodás létrejöttéért.

MTI

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.