2012. 01. 13.

Késett szilveszter

Bár eredetileg arról volt szó, hogy karácsonyra, majd később pedig szilveszterig nyilvánossá válnak a Zusi új kiegészítői, néhány apró probléma miatt mostanáig kellett várni a Linke Rheinstrecke 1992-es és a Braunschweig–Kreiensen vonal 1985-ös menetrendjét is tartalmazó csomagra.


Magyar vonatkozásokat is találunk a január 13., péntek óta a www.zusi.de oldalon elérhető új kiegészítőcsomagban. Ez a magyar vonatkozás pedig nem más, mint a a „Ceauşescu utolsó átka” becenévvel is illetett 219-es sorozatú dízelmozdonyok hangja, amelyek – a készítők szerint – meglehetősen hasonlítanak a magyar Csörgőére. Így hát ennek a hangját vették át. Akit a magyar pályák és járművek érdekelnek, látogasson el a Magyar Virtuális Vasúttársaság Zusi Üzletágának lapjára, ahonnan az eddig fejlesztéseket elérheti.
De maradjunk a most megjelent kétszer tíz megabájtnyi kiegészítőnél. A mozdonyokat tartalmazó csomagban a már említett, „U-Boot” („Tengeralattjáró”) néven is ismert mozdonyok hangja mellett megújult a 216-osok vezetőállása is. A gépek még a Zusi kezdeteiből származó, azóta számtalanszor felújított vezetőállás cserélték korszerűbbre, ami a típuscsalád többi tagjához illeszkedő nézőponttal rendelkezik.
A 216-osok új vezetőállása. A mozdonyokkal a Braunschweig–Kreiensen vonalon is találkozhatunk

A vezetőállások között újdonság a Németországba is átjáró svájci FLIRT-ek és GTW 2/6-osok új vezetőfülkéje. A német FLIRT-ek hasonló részén alapuló grafikai megoldásnak köszönhetően ezek a járművek is a kor színvonalának megfelelő vezetési lehetőséget kaptak.
A menetrendek közül két nagy fejlesztést érdemes kiemelni. Markus Egger a Linke Rheinstrecke Köln–Koblenz–(Bacharach) szakaszára a nagyon is hiányzó 1992-es menetrendet készítette el. Az egy pénteki napot 4 és 9 óra között bemutató csomag azért is hiányzott, mert amíg a Kölnben kapcsolódó Netz Düsseldorfhoz ez már elérhető volt, a két Németország egyesülése utáni időket idéző menetrend a forgalmas rajnai vonalra eddig nem készült el. Pedig ennek is vannak magyar vonatkozásai: Köln főpályaudvaráról 7:54-kor Budapestre indul az azóta megboldogult 25-ös számú „Franz Liszt” EuroCity. A vonatban magyar kocsit ne keressünk, ebben az évben még a Deutsche Bundesbahn állította ki a Dortmund Hbf. és Budapest-Keleti között közlekedő vonatot.
Köln főpályaudvara a hajnalai derengésben. Balra az 1992-ben „divatos” színterv szerint festett IC-kocsit láthatunk

Köln-Deutz állomáson halad a Budapestre tartó EC 25-ös

A menetrendben az infrastruktúra adottságai miatt a kölni S-Bahn vonatok közlekedésétől eltekintettek, hiszen a pálya az 1987-es állapotokat mutatja, amikor a harmadik hídszerkezet még csak épült a Rajna felett Kölnben és ugyancsak még csak épült az S-Bahn-pálya többi része is. Aki gyorsvasúti szolgálatba szeretne jelentkezni, annak a Netz Düsseldorf hálózatot javasoljuk.
A másik nagy fejlesztés a Braunschweig–Kreiensen vonal 1985-ös menetrendje. Az akkori időket idéző kiegészítőben a mainál jóval látványosabb vonatok közlekednek a dízeles vonalon – így többek között még postaszállítással közlekedő vonatot is továbbíthatunk. A vasúti postaszállítás Németországban 1997-ben szűnt meg.
Postaszállítással közlekedő sebesvonat Salzgitter-Ringelheim állmomáson

A kiegészítők a www.zusi.de oldalról tölthetők le a Zusi 2 teljes verziójához.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.