2012. 01. 10.

Svájci villamos megy Londonba

Hat Variobahn típusú villamost szállít a Stadler a London melletti croydoni villamoshálózat üzemeltetője, a Tramlink számára. Ha tetszik a jármű, további nyolcat is rendelhetnek az angolok.


Ez év tavaszán áll forgalomba az a hat Stadler Variobahn, amit még tavaly rendelt a Tramlink. A croydoni villamoshálózat üzemeltetője hat és opcionálisan további nyolc villamost rendelt, amit a svájci illetőségű járműgyártó Berlin-Pankowban lévő telephelyén gyártottak.
A teljes egészében alacsonypadlós, 32 méter hosszú, 2,65 méter széles villamosokban 72 ülő és 134 álló utas foglalhat helyet. A jármű teljes belső terét, így a vezetőfülkét és az utasteret is ellátták klímaberendezéssel és a legszigorúbb tűzvédelmi előírásoknak is megfelelő belső teret kapott a szerelvény.
(fotó: Paul Burkitt-Gray / flickr.com)

A hat villamost tavaszig leszállítják, az első próbameneteket pedig különös módon nem a berlini hálózaton, hanem a chemnitzi CVAG vágányain teljesíti a londoni Variobahn. Ennek oka, hogy a berlini hálózaton csak keskenyebb, 2,3 méteres kocsik közlekedhetnek, a 2,65 méter széles kocsi legközelebb Chemnitz utcáin fért el. Nem mellesleg a chemnitzieknek van már tapasztalata a Variobahnokkal, üzemeltetnek is ilyen – régebbi, még nem Stadler-féle – kocsikat, így kézenfekvő volt a választás a szászországi város esetében.
Próbafutáson a 2554-es számot viselő, Londonnak szánt kocsi
(fotó: Ronny Harbich / Stadler Rail)

Itt jegyezzük meg, hogy London mellett többek között Potsdam, Graz és München is ilyen villamosokat vásárolt. A bajor fővárosban hosszú idő után nemrégiben kapták meg a típusengedélyt a villamosok; Grazban pedig közlekednek ugyan, de a zajosságuk miatt folyamatosan figyelemmel követik a járművek működését a gyártó szakemberei. Brandenburg tartomány székhelyén, Potsdamban pedig az utasok megelégedésére közlekednek az újonnan beszerzett szerelvények – vegyesen a korábbi típusokkal.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.