2012. 04. 20.

Közművek Hosszú Éjszakája – Bécsben

Negyedik alkalommal rendezik meg a hatalmas népszerűségnek örvendő Lange Nacht der Wiener Stadtwerke nevű rendezvényt, amelyen a bécsi közműcégeket lehet meglátogatni. A rendezvénynek számos közlekedési állomása is lesz, ismerjék meg miért érdekes május első szombaján Bécsbe látogatni.




Három esztendeje, 2009-ben rendezték meg először a közművek hosszú éjszakáját, amelynek évről évre egyre több látogatója van. A számos közműcégek (elektromos művek, köztemető, gázművek) mellett a bécsi közlekedési társaság, a Wiener Linien is jelentősen kiveszi a részét a programsorozatból.
Hatalmas sor volt a távfűtő művek rendezvényén 2012-ben
(fotó: Müller Péter)

Idén 2012. május 5-én rendezik meg, a program lényege, hogy az említett cégek nyílt nap jelleggel bemutatják munkájukat, a telephelyeken különböző programok közül választhatunk. Ezeknek egyetlen hátránya, hogy a legtöbb létszámkorlátos, így hosszú sorokra kell számítani. Érdemes ezért megtervezni, hogy hova szeretnénk menni.
A programok általában 18 órától hajnali 1 óráig tartanak, a rendezvény napján 12.30-ról másnap hajnali 4 óráig a bécsi 100-as zónán (vagyis a város határain belül) ingyenes közösségi közlekedés várja a látogatókat, ezt a jegypénztárakban ingyenesen beszerezhető jegyekkel lehet igénybe venni. A látogatókat négy különjárat is segíti ezen a napon, amelyek az U2-es metró Rathaus állomásáról indulnak.
A buszok és a segítségükkel elérhető rendezvények, helyszínek térképe
(grafika: Wiener Stadtwerke)

Nézzük tehát, hogy a Wiener Linien, illetve a társcég Wiener Lokalbahnen mivel készül idén. A programsorozat egyik fő helyszíne idén is az egykori erdbergi kocsiszín, a mai közlekedési múzeum lesz. A számos kiállított jármű mellett innen indul a főműhelybe egy nosztalgiavillamos, de a telep körül is kőrözni fognak az idős járművek. A múzeumban egy villamosszimulátort is kipróbálhatunk. Ezeken kívül koncertek és egy közlekedési biztonsági bemutató is várja az érdeklődőket.
A tavalyi rendezvény egyik nosztalgia-körjárata a 4033-as M típusú villamos volt

A műzeum kisebbik csarnoka általában zárva szokott lenni a látogatók elől, tavaly itt találtuk meg az U6-os metróról néhány éve búcsúzott E6-os motorkocsi és a c6-os pótkocsi alkotta szerelvényt
(fotó: Müller Péter)

A Wiener Linien másik rendezvénye a simmeringi főműhelyben lesz, amit ahogy említettük nosztalgia villamossal, vagy a múzeum előtt megálló L1-es különjárattal is megközelíthetünk. Fontos tudni, hogy a villamos csak a főműhely bejáratáig közlekedik, onnan busszal tudják a rendezvények helyszínét megközelíteni. A főműhelyben a Wiener Linien járműveit lehet megtekinteni, valamint egy ULF-on bemutatják a forgóváz cseréjét is. A főműhelyben a járművek mellett egy fizikai bemutatóval készülnek, megtudhatjuk többek között, hogy miért esik a lekváros kenyér a lekváros felére.
A badeni HÉV-nél is készülnek a rendezvényre, 14:30 és 17 óra között, valamint 18 óra és hajnali 1 óra között egy TW 400-as sorozatú alacsonypadlós HÉV-motorvonat fog közlekedni a Ringen a Kärntner Ring Oper és a Weihburggasse között.  A Bécs és a Baden között járó HÉV ritkán szokott a villamoshálózat általa nem járt részére merészkedni, utasszállítással meg mégritkábban, ezért különösen érdemes lesz ezt a ritka alkalmat kihasználni.
Idén kicsi szűkebbre sikerült a közlekedéshez kapcsolódó programsorozat, az eddigi információk szerint kimarad a minden évben sok embert vonzó utazás az utasforgalomban nem használt metróalagúton a simmeringi kocsiszín és az U2 Stadion állomása között, illetve az erre ráhordó nosztalgiabuszokat sem találjuk.
A Gräf & Steyr LU200-asát 2009-ben vonták ki, azóta már csak nosztalgia járatként tűnnek fel, így volt ez az elmúlt év Lange nacht der Wiener Stadtwerke rendezvényein is. A képen látható busz 2007. március 13-án közlekedett utoljára a 28A buszon

 A korábbi rendezvényeken ezzel az igazi oldtimerrel, az 1949-ben gyártott Gräf & Stift OGW-120-assal is lehetett utazni. Képünkön a simmeringi metrótelep oldalsó bejáratánál várakozik, ahol a már említett metróra lehetett átszállni

 2011-ben a Wiener Linien főműhelyében a pályafenntartási szolgálat mutatkozott be, a képen síndarabolást láthatunk. A szerencsések haza is vihettek belőle – mármint a levágott sínből
(fotó: Müller Péter)


A Lange Nacht der Wiener Stadtwerke rendezvénynek ezeken kívül számos egyéb állomása is lesz, így a köztemetőben festhetünk koporsót, még a próbafekvést is kipróbálhatjuk. Megtehetünk egy kört az éjszakai temetőben is. Utóbbiak igen morbidnak tűnnek, de tapasztalatunk szerint ez az egyik legnépszerűbb állomás az éjszakának...
A buszok végállomása a bécsi városházánál

A gázműveknél vezethetünk elektromos, illetve földgázzal működő autót, és gokartot. Halkan jegyezzük meg: a Wiener Linien saját autóbuszai kivétel nélkül földgázzal működnek, így a városnak bőséges tapasztalatai vannak a gázmotoros járművek tekintetében.
A gázművek területén földgázhajtású sportautót is kipróbálhattak az érdeklődők egy tapasztalt versenyző mellett ülve
(a másként nem jelzett képek Óvári Péter felvételei)

Ez csak rövid és szubjektív válogatás volt a széles kínálatból. A pontos programokról a rendezvény honlapján olvashatnak. Egy biztos: valamennyi helyszín ingyenesen látogatható.

Óvári Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.