2012. 05. 16.

iPhone a jegyvizsgálóknak? Amerikában igen!

Az USA távolsági személyszállító vasútja, az Amtrak saját fejlesztésű jegykiadó gép helyett a kereskedelemben elérhető megoldást választott – idén őszig minden jegyvizsgálót ellátnak iPhone-al.





Az Amtrak tavaly ősszel indította útjára kísérleti programját, melynek során a Boston–Portland (Maine állam) között közlekedő „Downeaster”, valamint Kaliforniában, a San Jose–Sacramento járatokon a jegyvizsgálók hagyományos lyukasztó helyett iPhone-al ellenőrizték a jegyeket. A kísérlet sikeres volt, így idén őszig a cég 1700 jegvizsgálóját szereli fel okostelefonnal.

Az új rendszerben az utasok otthon is kinyomtathatják menetjegyüket, sőt, még erre sem lesz feltétlenül szükség, mivel okostelefonra küldött négyszögkód képében is felmutathatják a jegyet. Hasonló módszert alkalmaznak európai vasutak is, de általában a speciális, hordozható jegykiadó gép végzi a jegyek leolvasását. A MÁV-Start ebben az Amtrak-re hasonlít, mivel nálunk is mobiltelefont használnak erre a célra.

A New York Times vonatkozó cikke megjegyzi, hogy a vasúti személyszállító cég némileg lemaradt a digitális átállásban, mivel a légitársaságok már évek óta használják az otthon nyomtatható beszállókártyák előnyeit. A vasút védelmében azonban azt is megjegyzik, hogy míg a repülőtéren az utasok áramlása jól körülírható útvonalat követ (azonos beszállókapu, kiinduló és végpont egy adott járat utasainak, szűk időtartományban), addig egy távolsági vonat esetében az utasok száma pedig folyamatosan változik, illetve a jegyek ellenőrzése is térben és időben tág határok között mozog.

Forgalmas állomásokon (mint a képen látható Penn Station is New Yorkban) felszálló utasoknak igen hasznos újítás a foglalások mobiltelefonról történő módosítása

A digitalizálás előnyei a vasúti személyszállításban is nyilvánvalóak. Az Amtrak jegyvizsgálói telefonjukon valós időben ellenőrizhetik, hogy egy adott ülőhelyre jelentkezett-e az utas, vagy üresen maradt a hely és felhasználható. Azt is nyilván tudják tartani, hogy hány utas tartózkodik az adott pillanatban a vonaton, egy-egy állomáson hány leszálló vagy felszálló utas lesz, illetve hogy melyik kocsikban ülnek ezek az utasok. A magasperonok hiánya miatt ez a vonatszemélyzet számára sok helyen fontos információ lehet, különösen mozgáskorlátozott utasok esetén. Ugyancsak hasznos, hogy az esetleges műszaki hibák jelentése és dokumentációja (pl. fényképpel) is egyszerűsödik. A rendelkezésre állás növelésére a jegyvizsgálók „ellátmányában” egy tartalék akkumulátor is helyet kapott.

A cég szempontjából előnyös a valós idejű statisztika lehetősége. Korábban a jegyvizsgálók által begyűjtött jegyek központi feldolgozásával nyertek ki adatok az utasszámról, ám ez több héttel késlelteti az adatok beérkezését. (A feldolgozó központ egyébként Philadelphiában van.) Az Amtrak reményei szerint sokkal rugalmasabban tud majd reagálni az utasszám-változásokra a késleltetés nélküli adatgyűjtésnek köszönhetően.

Modern vonat, klasszikus megoldások: a nagysebességű Acela-járatok jegyvizsgálói is lyukasztókkal kezelik a jegyeket, majd az út végén begyűjtött jegyeket a philadelphiai központba küldik számolásra

A rendszer fontos eleme az utasoldali kliensprogram, melynek segítségével jelentősen egyszerűsödik a foglalások módosítása. Az Apple okostelefonjaira írt szoftver már tavaly november óta elérhető, idén pedig a teljes hálózaton használhatóvá teszik. Az Android-felhasználók sem keseredhetnek el, idén várható a nyíltabb platformra is az Amtrak alkalmazása.
A rendszer kiépítése 7,5 millió dollárt emésztett fel, ebből 5,5 millió a szoftverek fejlesztése, míg 2 millió dollár a készülékek beszerzése volt. Kérdés persze, hogy egy teljesen testre szabott készülék esetében ezek a költségek hogyan alakultak volna - elképzelhető, hogy mindent egybevetve olcsóbb megoldás egy meglévő készülékre saját szoftvert készíttetni, különösen ha a fejlesztői környezet is adott.

Magyarics Zoltán

9 megjegyzés:

  1. " Azt is nyilván tudják tartani, hogy hány utas tartózkodik az adott pillanatban a vonaton, egy-egy állomáson hány leszálló vagy felszálló utas lesz, illetve hogy melyik kocsikban ülnek ezek az utasok."
    Azt a MÁV-Start is simán kiírhatná az Elvira rendszerében, hogy hozzávetőleg hány utas van éppen a vonaton, azokon a vonalakon, ahol szinte csak gépesített pénztár van, elég útmutató infó lenne.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ilyet nem tudsz csinálni, csak a helyköteles vonatokon, illetve a HPT-vel, mert az az, ami vonathoz kötődik és belföldi ajánlat (a nemzetközieket most ne keverjük ide).

      Törlés
    2. Az Amtrak esetében egészen más a helyzet, ott a távolsági vonatok mind helyjegyesek, ezért lehet ilyesmiről egyáltalán beszélni.

      A H-START esetében a technikai nehézségek (ld. HP hozzászólása) mellett az is gátló tényező lenne, hogy az ilyen jellegű adatok is jó eséllyel hipertitkosak, ahogy a késési statisztikák is.

      Törlés
    3. Annyira titkosak az adatok, hogy a START inkább meg sem vette azt a programmodult, amivel lehetne legalább a helyjegy-statisztikát összegezni. :)

      Törlés
    4. Egy klasszikussal élve: "nem... igen... az ellen nem véd..."

      Tulajdonképpen a téveszmerendszerükbe helyezkedve ez egy tökéletesen logikus lépés! Mert ugye minek is vezetjük be a viszonylatos jegykiadást, ha egy csomó mellékvonali állomáson még mindig különféle papírfecnikkel lehet felszállni?

      Ehhez képest egy rossz vicc, hogy ha veszel egy HPT-t a neten, megadod a címedet (2 napba telik, míg le is ellenőrzik, csak tudnám hogyan) és a gatyaméreted, akkor kapsz egy vonathoz kötött jegyet azonos áron, amivel kezdődik a bürokrácia, ha a vasút hibájából elbukod a csatlakozást. (Hopp, el is felejtettem, a vasút hibájából nincs késés, elvégre milyen dolog az, hogy télen esik a hó.)

      Egy lépést előre, kettőt oldalra, egyet hátra, aztán H-START. :)

      Törlés
    5. A HPT-ről csak annyit, hogy van rajta ugye a QR-kód, amit minden jólnevelt okostelefon olvas és értelmez. Ehhez képest inkább bepötyögik a kütyübe a számát. A szituáció az nagyjából, hogy van egy iPad-ünk és szalonnát vágunk rajta.

      Törlés
    6. Az nem úgy van a Startnál, hogy előbb leolvassa a QR-kódot, majd még külön a számát is be kell ütniük? Nálam egyszer úgy volt, leolvasta, elment, majd jött vissza a kalauz, hogy kellene a jegyem, mert amíg a számot nem írja be, addig nem engedi kilépni a rendszer.
      Végig gondolva az eredeti javaslatomat, tényleg csak helyköteles/pótjegyes vonatnál működik, de ott elvileg teljesen, mert ha jól tudom, a hagyományos pénztárban kiadott űrjegyes pótjegyhez telefonál a pénztáros, gondolom, hogy a rendszerben foglalják a kiadott jegyet.
      Egyébként pedig az egy jó kérdés, hogy a HPT miért nem olcsóbb, amikor én fizetem a nyomás költségét?

      Törlés
    7. Nem. A QR-kód a jegy minden adatát tartalmazza, offline is ki tudja forgatni a telefon. A sorszámmal csak online tudsz bármit kideríteni. Ha sérült a QR-kód, elvileg sorszám alapján visszakereshető még a jegy.

      Törlés
    8. @Aachen blog: Nem is a nyomtatási költség átvállalása miatt kellene olcsóbbnak lennie a jegynek, az azért önmagában nem komoly tétel (valami 2x forint, a regisztráció jegy bevezetése kapcsán ennyi rémlik - nyilván a pénztárosok is költség, de az úgyis kell, amíg nem 100% a HPT aránya).

      Ami miatt olcsóbb lehetne a HPT, az a vonathoz kötöttség. Elvileg ezzel segítek a vasútnak, mert tudja, melyik járatra ülök fel - megfelelő HPT-penetráció esetén ez komoly előny a fordaszervezésnél, ezt a nyereséget lehet "megosztani" az utassal.

      Nyilván messzire vezet ez, mert ugye 1) piaci alapú és árú jegyeknél van ennek igazán értelme, 2) elmozdulást jelent a kereslet-kínálat alapú árazás felé, például lehetne kedvezményt adni a kisebb kihasználtságú járatokra.

      A jelenlegi, klasszikus km-alapú és tengernyi kedvezménnyel bonyolított rendszerben megítélésem szerint a HPT mint jegyfajta vonathoz korlátozása, mint nagyban "rendszeridegen" elem (más belföldi menetjegytípusnál ilyen nincs) értelme nulla. Valószínűleg hamisítás miatti túlzott félelem, vagy ilyesmi lehet a háttérben, észérvekkel nehezen alátámasztható. Pont olyan, mint a regisztrációt követő 2 napos címellenőrzés.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.