2012. 09. 21.

Magyar útra magyar buszt?

A magyar buszgyártók csak nem tudnak megnyugodni. A budapesti autóbusz-üzemeltetési modell első, új buszokra vonatkozó tenderében a szolgáltatók Európában, sőt, a világon is népszerű és bevált típust választottak a referencia nélküli, csak prototípusként létező járművek helyett. És ez szerintük baj. Valóban az?



Ma Magyarországon három cég foglalkozik érdemi mennyiségű autóbusz-gyártással. Az egyik a Kravtex, aki a Credo buszokkal szerzett hírnevet magának. A másik a Műszertechnika-féle Ikarus, amely az ARC autóbuszok licenszét viszi tovább. A harmadik pedig az alapvetően nem hazai piacokra termelő NABI.
Magyar úton magyar busz. Az Ikarus 200-as család bizony a magyar rögvalóság...

A magyar buszgyártók azt hangoztatják, hogy a Budapesti Közlekedési Központ tenderén ők nem indulhattak… Ebben ki akadályozta meg őket? Ja, hogy nem csak arról volt szó, hogy idedobunk 150 roncsot és kész? Mert itt üzemeltetésről volt szó. Ezt a magyar buszgyártók nem tudták vagy éppen nem akarták teljesíteni. Akkor vajon a buszgyártók miért nem tudtak megállapodni a szolgáltatókkal és a szolgáltatóknak hitelező pénzintézetekkel? Ez igen egyszerű: józan ésszel senki sem nyújt hitelt egy olyan típusra, amiből gyakorlatilag nem létezik sorozat, az egyetlen példány pedig finoman szólva sem felel meg a pályázat követelményeinek? Józan üzemeltető csak olyan típust választ (és ez különösen itt, Kelet-Európában igaz), amelyik már kipróbált, megbízhatóan működik, nem lesz gond a javításával. Vajon a Kravtex a Credo Citadell buszokhoz (amiből még csak a prototípusok léteznek…) mennyiért és mikor tud olyan szolgáltatást nyújtani, mint amit mondjuk a Mercedes-Benz a Citarókhoz? Vagy mi a garancia arra, hogy 5, 10, 20 év múlva is megfelelő lesz az alkatrész-ellátás és létezik még a Kravtex vagy valamelyik utódja? És vajon, ha a szolgáltató nem tudja fizetni a részleteket és a bank visszaveszi a kocsikat, hova tudná eladni a teljesen ismeretlen kocsikat?
Credo Citadell 19. Vajon van olyan kiforrott típus, mint egy Mercedes-Benz Citaro?
(fotó: Kravtex, forrás: www.bkv.hu)

Szóval a drága magyar buszgyártók a hőzöngés helyett jobban tennék, ha magukba néznének. Először is megfelelő autóbuszt kellene gyártani és ha valóban olyan frankó gyerekek, mint ahogy magukról állítják, akkor már sorban állnának a környező országok üzemeltetői is mondjuk a győri gyárkapuban. Miért is nem teszik? Mert még ha jó kocsit is gyártanak (és miért ne gyártanának jók kocsikat?), akkor azokat képtelenek eladni. És itt a baj. Lehet, hogy a pozsonyi DPMB vagy éppen az érsekújvári Arriva szívesebben venne közelben gyártott, jó minőségű új kocsit? Ugyancsak potenciális vevők lehetnek Erdélyben, ahol vesznek új buszokat: török és egyéb keleti gyártóktól – mert a magyarok meg sem próbálnak ott érvényesülni, ahol még a nemzetiségük okán az üzemeltetők talán „szeretnék” is őket? Akkor miért nem környékezi meg őket a Kravtex? Miért csak a budapesti (egyébként meglehetősen kicsi) piacból akar mindenáron részesedni? Bizony, a Kravtex és a többi magyar gyártó csak a budapesti tenderre vár, mást – leszámítva a néha adódó Volán-tendereket – nem sikerült elérniük. Például Debrecenben is legfeljebb csak köze volt az azóta megszűnt Alfabusznak a szóló kocsikhoz – a flotta másik felét, a csuklós buszokat Lengyelországban gyártotta a Volvo.
Vajon a környező országokban miért nem tud labdába rúgni a Credo Citadell 19, ha valóban olyan jó kis autó, mint azt állítják a magyar buszgyártók?
(fotó: Kravtex, forrás: www.bkv.hu)

És ha neadjisten végül sikerülne mégis egy kis részt kiszakítani a budapesti koncból, akkor vajon mire alapozza a megrendelések teljesítését a Kravtex? Oké, felvesz X embert, mert kell. Lefut a meló és kirúgja őket? Vagy ülnek a szakik a gyárban és nézik a falat?
Az összes „új” Ikarus, ami a budapesti igényekre lett szabva. Nem sok...

...pedig már az újabb Ikarus 400-asok cseréje is igen időszerű lenne. Csak megfelelő magyar buszt nem tudtak eddig felvonultatni a gyártók
(a másképpen nem jelzett képeket Halász Péter készítette)

Azt gondolom, hogy én örülnék a legjobban, ha a magyar buszgyártók állnának olyan színvonalon, hogy pariban legyenek a Mercedes-Benzzel, az MAN-nel vagy éppen a lengyel kisvállalkozásból óriáscéggé fejlődött Solarissal. De nincsenek ezekkel egy súlycsoportban. És a hőzöngésen kívül más nem is megy nekik igazán. Sajnos. Pedig lehetne jövője a hazai buszgyártásnak.

Kádár Bence
– A szerző újságíró, vasútbarát –

12 megjegyzés:

  1. ez azért így elég erős egy magyartól! :( Az állam ha már munkahelyeket ígért, támogathatta volna ezeket a gyárakat! Még ha drágábban is dolgoznak, akkor is az ÁFA meg a nyereség itt marad!

    VálaszTörlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  3. Az állam törvényi szinten is támogathatja a gyárakat, például a minimálisan szükséges magyar beszállítói hányad törvényi szintű előírásával a nagyobb beszerzések esetén. Most akkor vitatkozhatunk arról, hogy egy ilyen koncepcióban melyik bank és mit finanszírozna, de akkor hol vannak a magyar érdekeltségű bankok? Tehát ez egy politikai kérdés is, nem csak szűken véve üzemeltetői döntés kérdése.

    VálaszTörlés
  4. Először is még jó, hogy budapesten akarnak nyerni mert innen tudnak majd utána kitörni. És persze, hogy hözöngenek ha a BKK megváltoztat egy két paramétert, hogy ne tudjanak elindulni. Meg aztán nem csoda hogy nem tudnak fejleszteni ha egyszerűen nem kapnak állami támogatást, mert ha kapnának és a társaságok magyar buszokat vennének más lenne a helyzet. Összegezve, nem a magyar buszgyártókkal van a probléma hanem a hazaáruló kormánnyal.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A "hazaáruló kormány" egy érdekes felvetés akkor, amikor a Rábát visszavásárolja az állam, illetve az IC+-projekt egyik hajtóereje is az, hogy a külföldi (rész)tulajdonú Dunakeszi üzem helyett a teljesen hazai kézben lévő MÁV-Gépészet építsen kocsit.

      Szerintem sokkal inkább arról van szó, hogy a buszprojekt valahogy-valamiért nem került az illetékesek látóterébe - ennek része lehet a buszgyártók potenciálisan nem hatékony lobbistratégiája, de sok más is.

      A végeredmény az, hogy ha az üzemeltető záros időn belül buszt akar, némi garanciával a jövőbeni háttérrel kapcsolatban és reális finanszírozási lehetőséggel, akkor nem tud a magyar gyártókra támaszkodni. Ez részben politikai kérdés, részben pedig szakmai-gazdaságfejlesztési. Nehéz igaszságot tenni, a cikk egy véleményt fogalmazott meg a témában, amiben sok igazság lehet.

      Törlés
    2. Azért arra kíváncsi lennék, hogy mit is változtatott meg a BKK? Ja, hogy olyan előírásokat támasztott, amelyek színvonalas járművet igényeltek? Hát... Akkor mi kérünk elnézést, ha ez baj. De azért az elkerülte sokak figyelmét, hogy a BKK _nem írt elő_ sem olyan referenciát, amit a magyarok ne tudtak volna teljesíteni, sem pedig semmi olyan mást, ami miatt kiestek volna a magyarok. Amin megbuktak: túl nagy volt az arcuk és ehhez képest a nagy arccal nem volt arányban az általuk kínált cumó "tudása". Naná, hogy a finanszírozó bankok (és _NEM_ a BKK!) olyan típusra adtak hitelt, amellyel adott esetben ők is tudnak valamit kezdeni.

      Törlés
    3. Ami azt illeti nem csak ilyen szempontból vagyok olyan véleménnyel a kormányról amilyen. Ami meg a színvonalas buszokat illeti, a felmérések alapján az utasoknak tetszettek a magyar buszok mégis ellehetetlenítik a magyar gyártókat.

      Törlés
    4. Az utasoknak tetszés sajnos tényleg annyira kis szelete egy ilyen beszerzésnek (mondhatni lényegtelen), hogy ezzel nem sokra mennek a hazai gyártók.

      A patrióta gazdaságpolitikai intézkedések nem feltétlenül vegytisztán pártpolitikai, hanem gazdasági jellegűek is lehetnek, lehetnének. Franciaországban hiába van pl. kormány- és színváltás a politikában, nehezen képzelhető el, hogy az SNCF faképnél hagyja az Alstomot járműbeszerzések terén. Ez tényleg pártokon átívelő ügy lenne, és inkább csak az a furcsa, hogy a Fidesz-kormány _sem_ túl tett eddig túl sokat az ügyben. Vagy talán lesz Rába Contact/Premier újratöltve? :)

      Törlés
  5. Viktor megmondta anno, hogy Mercedes buszokat fogunk venni.
    És "persze" valahogy viszonoznunk kell, hogy gyárat építettek Kecsón, igaz jelenleg csak alkatrészeket fogunk venni a használt Mercedes buszokhoz. :-)

    Meg kellene nézni, hogy ki finanszírozná az új buszok beszerzését, ha külföldi bankról van szó, akkor nem kell csodálkozni, hogy ők sem támogatják a hazai buszokat, most visszaszívatnak minket....


    "A "hazaáruló kormány" egy érdekes felvetés akkor, amikor a Rábát visszavásárolja az állam"

    Az államosítás még semmit sem jelent, ettől még az is megtörténhet, hogy ezt is hazavágják, ahogy a többi nagy gyárunkat is, persze az lenne a jó, ha nem így lenne.

    VálaszTörlés
  6. http://iho.hu/hir/uj-tavolsagi-buszt-fejlesztett-a-kravtex-120921


    Ezek szerint nyertek pénzt fejlesztésre, igaz azt még jócskán kipótolták.

    Nem tudom, mit kellene még a Credonak letennie az asztalra, szerintem egyesek szerint aranyat kellene kaksizniuk, talán úgy elégedettek lennének velük.

    VálaszTörlés
  7. Azért legalább egy kis sorozatot rendelhettek volna... A buszkérdés nem pár hónapja probléma, hanem évek óta! És csak súlyosbodik! Számomra ez a döntés vérlázító! A RÁBA visszavásárlással meg várjunk még, ott van a Malév példája... Ilyen barátok mellett már nincs is szükség ellenségekre!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A kis sorozat megint egy zűrös ügy, mert adott esetben nem érdemes szétaprózni a flottát. Busznál ez annyira nem kritikus, mint vonatnál, de itt is vannak előnyei az egységes flottának.

      Ami még megfontolásra érdekes: a szerző csak a BKK-t említi, és a kommentekben is a BKK kapja a hideget-meleget. Viszont ez csak egy kiemelt ügy. Miért kerültek Volvo-buszok Debrecenbe? (Az Alfabusz-részt most hagyjuk, az csak bérmunka volt.) Továbbá az elmúlt években-évtizedben a Volánok is szép számmal vettek buszokat - Credo mellett megannyi más típust, és itt most nem is elsősorban a távolsági (King Long, TEMSA, stb.) beszerzésekre gondolok, hanem azokra, ahol a Credo is labdába rúghatott volna. Elég vegyes ebben a szegmensben a kép, a többség - úgy tippelem - külföldi gyártású, (Volvo, MAN, Mercedes, stb.) és mutatóban akad hazai is.

      Ha pedig a banki finanszírozás kérdése kerül elő, lássuk a magyar bankokat, akik kifejezetten magyar buszt finanszíroznának meg! Ha kormányzati akarat van, ez nem lenne ördöngősség. Amíg viszont csak ködös elképzelésünk van arról, hogy mégis hogyan kellene helyzetbe hozni a hazai gyártókat, ne csodálkozzunk, hogy Mercedes Citaro-k hullanak az ölünkbe.

      Összefoglalva: a magyar buszgyártóknak valahogy mintha nem jönne össze a központi lobbitevékenység a törvényi háttér és gazdaságpolitikai elkötelezettség területén, és ezt a port nem egészen jogos pont a BKK-n elverni, amire mostanában kísérleteket látunk.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.