2012. 10. 18.

Mesél a Bécsi Erdő

A decemberi menetrendváltás, mint láthattuk, idehaza leginkább csak a meglévő menetrend reszelgetését jelenti. Igazán nagy durranásra nem számítunk a magyar vasúton – nem úgy eggyel nyugatabbra: a bécsi új főpályaudvar részleges üzembe helyezése fenekestül felforgatja az ÖBB menetrendi struktúráját.




Az eddigi, fejpályaudvarokra optimalizált Bécs-környéki menetrendi struktúrát gyökeresen megváltoztatja az ÖBB a decemberi menetrendváltástól. Új, átmenő viszonylatokat szerveznek a regionális viszonylatokra, a távolsági vonatokat pedig új pályára terelik. Nézzük hát, mivel készül az osztrák vasút december 9-ére!
Végleg eltűnő állomásnév – az egykori bécsi Südbahnhof maradéka is bezár idén decemberben
(fotó: Óvári Péter)

Az új bécsi főpályaudvar részleges üzembe helyezéséhez kapcsolódóan elbúcsúzhatunk a Südbahnhof és az Ostbahnhof (azaz Südbahnhof Ostseite avagy Südbahnhof Bahnsteig 1-9.) utolsó maradékától is: december 8-án este a Südbahnhof (Ostbahn) nevű létesítmény bezárja kapuit. Mivel az új főpályaudvaron még csak két peron, azaz négy átmenő vágány áll rendelkezésre, így az itt végállomásozó viszonylatokból a városon átmenő viszonylatokat szervez az ÖBB.
A Südbahnhof utolsó maradéka, a Südbahnhof (Ostbahn) nevű létesítmény bezárja kapuit december 8-án
(fotó: Óvári Péter)

Az eddig Wien Südbahnhof (Ostbahn)–Bratislava-Petržalka (Pozsonyligetfalu) közötti REX-eket összevonják a Wien Meidling–Ebenfurth–Sopron–Deutschkreutz vonatokkal. Előbbieken hétköznap emeletes ingavonatok közlekednek, így valószínűsíthető, hogy decembertől visszatérnek Sopronba ezek a járművek. A vonatok hétköznap óránként, hétvégén kétóránként ingáznak majd Sopronkeresztúr és Pozsonyligetfalu között.
Visszatérhetnek Sopronba az emeletes ingavonatok – igaz, a Sisi helyett Taurus lesz a szerelvények élén

A jelenlegi Bécs - Bruck an der Leitha (Királyhida) közötti S60-as gyorsvasúti viszonylat bécsi végállomása decembertől átkerül Hütteldorfba, sőt, a reggeli csúcsidőben pedig akár Rekawinkel és Bruck an der Leitha között is utazhatunk az S60-as vonal szerelvényeivel. Amennyiben a Hütteldorfból a Stammstreckén át közlekedő S2/S15 viszonylat is marad, a tömegközlekedési szempontból kissé eldugott Speising városrész ezzel a változással óránként 2 helyett 4 pár vonatot kaphat.
Az S60-as viszonylatok végállomása a régi Südbahnhof utolsó maradékáról átkerül majd Hütteldorfba, a csúcsidőszakokban pedig Rekawinkelbe

Az eddig szigorúan a város határain belül maradó S80-as viszonylat szerelvényei decembertől nagy utat tehetnek meg: a mai nyúlfakrnyi Südbahnhof (Ostbahn)–Erzherzog-Karl-Straße viszonylaton közlekedő járat déli végállomása Bécsújhelyre kerül. Az S80-as viszonylat járatai Wien Meidling és Wiener Neustadt között a Pottendorfer Linién járnak majd.
Ezzel összefüggésben változik a Stammstrecke viszonylat-kiosztása is. A Hollabrunn/Stockerau felől érkező Schnellbahn-szerelvények a Pottendorfer Linie (azaz Ebenfurth) helyett a Südbahnon mennek tovább Bécsújhely felé, míg a Wolkersdorf felől érkező, eddig Ebenfurthon át Bécsújhelybe közlekedő vonatok Wien Meidlingben fordulnak vissza. Utóbbiakat váltja le a meghosszabbított S80-as viszonylat.
Az S80-as viszonylat szerelvényei egészen Bécsújhelyig járnak majd, így a rövidke vonal igazán jelentős mértékben bővül majd decembertől
(fotó: Magyarics Zoltán)

Ez a helyzet várhatóan 2015-ig marad meg, ekkortól ugyanis az S60-as és S80-as viszonylatok végállomást cserélnek. A Hauptbahnhof teljes üzembe helyezését követően ugyanis lesz majd egy S8-as viszonylat (Rekawinkel–) Hütteldorf–Erzherzog-Karl-Straße között; míg az S6-os vonalon a vonatok Wiener Neustadt és Bruck an der Leitha között ingáznak majd.

Ha már Bruckban járunk, felmerül a kérdés, hogy mi lesz az egykor szebb napokat megélt győri (sőt valamikor tatabányai!) Euregio-vonatokkal. A MÁV-START menetrendtervezetében ugyan szerepel egy-két Győr–Bruck an der Leitha viszonylatú vonat, de az ÖBB adatai szerint már nem lesznek ilyenek, mert az itteni hírek szerint a vonatokat visszavágják Hegyeshalomig. Információink szerint a vonatok mozdonyos szerelvények lesznek és nem ingavonati üzemben közlekednek majd, mivel az ÖBB számos „Lange Schlieren” vezérlőkocsitól szabadult meg az utóbbi időben – gondoljunk csak a GYSEV vezérlőkocsi-bevásárlására. Érdekes hírek ezek, így kifejezetten izgalmas lesz a végleges verziót látni. Az ügy egyik pikantériája, hogy bár Győr felé az Euregio-kínálat évek óta szűkül, az ÖBB még mindig egészen Tatáig reklámozza az EURegio-vonatjegyeket. A kérdés lassan már csak az lesz, hogy ugyan milyen vonatra lesznek jók ezek a jegyek?

A megmaradó járatok bécsi végállomása Wien Meidling állomás lesz, azonban itt esélytelen körüljárásra kapacitást találni, így a hírek szerint a vonatok szerelvénymenetként továbbközlekednek majd Lieseingbe és az ottani rendezőben jár majd körül a gép. Ez a technológiai nehézmény (a Südbahnon sem állnak halmokban az üres menetvonalak) még inkább érthetetlenné teszi ezt az átszervezést...
Hegyeshalom, végállomás? A hírek szerint a továbbiakban nem Talentekkel járnak majd a nemzetközi személyvonatok...

A ma Wien Südbahnhof (Ostbahn) és Bratislava Hlavná Stanica, azaz a pozsonyi főpályaudvar között közlekedő dízeles ingavonatokat viszont meghosszabbítják, illetve összevonják: Bécsen és Bécsújhelyen át Fehringig járnak majd, az Aspangbahn vonatait kiváltva. A szerelvényösszeállítás is változik: az eddigi egy helyett három szlovák betétkocsi kerül a vonatokba; ezek alapján úgy tűnik, hogy az ÖBB csak a gépet (Herkules) és a vezérlőkocsit adja majd.
A Pozsony és Bécs közötti, Marcheggen át közlekedő REX-ek ugyancsak jelentős mértékben hosszabbodnak: Fehringbe átszállás nélkül juthatunk el Pozsonyból a decemberi menetrendváltás után
(a másképpen nem jelzett képeket Halász Péter készítette)

A Bécs–Marchegg és a Bécs–Neusiedl am See (Nezsider)–Fertőszentmiklós/Eisenstadt (Kismarton) viszonylatú REX-ek végállomása ugyancsak átkerül Wien Meidlingbe. Mivel ezek ingaszerelvények, illetve motorvonatok, a fordítás Meidlingben is megoldható, szemben a hegyeshalmi viszonylatra tervezett mozdonyos nem-ingavonatokkal.

A másik nagy fejlesztés a Westbahn Bécsi Erdő alatt húzódó alagútjának (Wienerwaldtunnel) és a hozzá kapcsolódó új építésű szakasznak az üzembe helyezése lesz majd. A távolsági vonatok az új pályán járnak majd, elkerülve ezzel a St. Pölten és Bécs közötti kanyargós hegyi pályát. Az új menetrend életbe lépésével helyezik üzembe Tullnerfeld állomást is, melynek kiszolgálása meglehetősen érdekes lesz: az ÖIC-k csak Salzburg felé; a Westbahn pedig csak Bécs irányában szolgálja majd ki az állomást. Az indoklás szerint túl sokba kerül kétszázas tempóról lefékezni, majd újra felgyorsítani a vonatokat.
A Westbahn már megjelentette az új menetrendjét
(grafika: Westbahn)

A távolsági vonatok és a Tullnerfelder Bahn vonatai mellett az új vonalon közlekedő öt pár csúcsidei sűrítő REX is kiszolgálja majd az új tullnderfeldi állomást. A csak munkanapokon közlekedő szerelvények vélhetően IC-kocsikból állnak majd: reggel Bécs felé; délután pedig St. Valentin, illetve Amstetten felé szállítanak utasokat. Tullnerfeld állomás így lényegében egy keresletinek nevezhető menetrendet kap. Érdekesség, hogy a környékbeli ingatlanügynökségek már a „15 perc alatt a Praterbe” szlogennel reklámozzák az újonnan parcellázott építési telkeket – a nyilvánvaló túlzás mellé csak azt felejtik el közölni, hogy a járatok száma erősen behatárolt lesz. Igaz, ezt valószínűleg maga az ÖBB is szívesen eldugná az apró betűs részbe...

A régi Westbahnon a tervek szerint csak a regionális vonatok maradnak és mindössze egy-két távolsági vonat ablakából láthatjuk a szép tájat. Ám erre alighanem csak nyáron lesz lehetőségünk: a hírek szerint csak az éjszakai vonatok maradnak a régi pályán. Érdekes kérdés, hogy a néhány éve a Westbahnról Tulln felé terelt Bécs–Passau viszonylatú kerékpáros élményvonatot (RadExpress Dounau) vajon visszahozzák-e a Westbahnra, melynek hegyi szakasza nyüzsgő fővonal helyett igazi „szebb napokat megélt” látványosság lesz.
A távolsági vonatok búcsúznak december 8-án a Westbahntól: az új menetrendben már nem fotózhatunk például ÖEC-t sem Tullnerbach-Pressbaumban, hacsak valami havária miatt nem terelik őket a régi vonalra
(fotó: Magyarics Zoltán)

A felszabaduló kapacitás előnye, hogy a regionális vonatok kedvezőbb menetvonalakhoz juthatnak, kimaradnak a távolsági vonatok elengedésére beiktatott rövidke pihenők. Hétköznap óránként, hétvégén kétóránként járnak majd a Regionalzugok, azaz a „bokorugró” személyvonatok Bécs és St. Pölten között, egy kicsit gyorsítva. Mivel megszabadulnak az Schnellbahn-pótló funkciótól a „belső” szakaszon, várhatóan csak Penzing, Hütteldorf, Purkersdorf Zentrum és Tullnerbach-Pressbaum állomásokon állnak meg, a további megállókban áthaladnak. A külső szakaszon továbbra is minden állomást és megállóhelyet kiszolgálnak majd. A belső szakaszon elővárosi funkciójukat a korábban említett S60-as viszonylat járatai veszik majd át, Rekawinkel fordulóállomással.
A régi Westbahn új menetrendi struktúrája. Felül a reggeli csúcsidőszak, középen a napközbeni időszak, alul a délutáni csúcsidőszak viszonylati rendszere
(grafika: VOR)

Az óránként közlekedő Wien Westbahnhof–Amstetten REX-járatok maradnak az új menetrendben is, lényegében változatlan megállási renddel, de néhány percet gyorsulnak majd a távolsági vonatok miatti kényszerpihenők kiesése miatt. Ez arra elegendő, hogy St. Pöltenben mintegy tíz percet tartózkodva csatlakoznak az IC-khez és a Railjet-vonatokhoz. Ugyancsak kap egy „pókot” Amstetten: itt a bécsi REX-ek a Waidhofen felé közlekedő vonatokhoz csatlakoznak majd.

A Schnellbahn-vonatok kapcsán változás, hogy a már említett új S60-as viszonylat vonatai a csúcsidőszakban óránként kétszer közlekednek. Az egyik pont felezi 15 percre az S50-esek (Wien Westbahnhof–Rekawinkel) fél órás követését; a másik viszont nem, itt 10-20 perc lesz a követési idő két vonat között. Érdemes megjegyezni, hogy az S50-es viszonylat vonatai csak a reggeli csúcsban mennek el Rekawinkelig, egyébként Tullnerbach-Pressbaumban fordulnak majd. Az esti órákban sem lesz érdemi javulás a mostani rendhez képest, holott a Westbahn-környéki települések ezt szorgalmazzák már jóideje, és most már menetvonal is lenne a bővítéshez.
Rekawinkel, végállomás. Reggel két, délután pedig egy Schnellbahn-viszonylat szolgálja ki a régi Westbahn állomását az óránkénti személyvonatok mellett
(fotó: Magyarics Zoltán)

A főpályaudvarhoz kapcsolódik, hogy az állomást továbbra is érintik azok a vonatok, amelyek most is áthaladnak rajta (budapesti Railjet-ek, prágai EC-k), megállni azonban nem fognak: erre majd csak a főpályaudvar teljes üzembe helyezésekor, 2015-ben kerülhet sor. Akkor talán már a ČD Railjet-vonatai is megállhatnak az új pályaudvaron. Hogy a MÁV-START IC+-kocsikkal fog-e erre járni – mondjuk Dacia-pótló gyorsvonatként –, az szintén a jövő zenéje.

Halász Péter, Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.