2012. 10. 08.

Debütált a csatolt KCSV

Folytatódott a 125 éves a HÉV-és villamosközlekedés ünnepléséére szervezett programsorozat. Ezúttal inkább a közlekedésbarátok „kemény magját” hívták és várták a szervezők egy egész napos villamosozásra. A kiránduláson egy premiernek lehettünk szemtanúi.

A BKV egyik legismertebb villamosát az ipari csuklósok (ICS) sorozatjárműveit 1967 és 1976 között gyártotta a Ganz Mávag. A villamosok elsősorban a Nagykörúton lettek ismertek, de először a 2-es vonalon álltak forgalomba 1967 október 11-én. A villamosok korszerűsítése a kilencvenes évek elején kezdőtött el, ekkor az 1984-ben beleset szenvedett 1303-as villamost 1991 és 1994 között a Ganz-Ansaldo és a Ganz Hunslet helyreállította.
A járműbe ekkor egy egyenáramú szagattót építettek, amely fékezéskor visszatáplált a felsővezetékbe. A KCSV5-ösnek nevezett villamos egyedisége miatt sokat állt, végül 2009 július elsején vonták ki a forgalomból. A villamos azonban próbajárműnek tökéletes volt, 1996 és 1999 között 30 ipari csuklóst korszerűsített a Ganz-Ansaldo, az első KCSV7-es a 1347-es 1997. június 10-én állt szolgálatba a 2A járaton.
A villamosok szekrényváza teljes átalakításon esett át, a forgóvázakat és a motorokat is felújították. Az új hajtásrendszert a Ganz-Ansaldo készítette, a GTO-szaggató Olaszországból érkezett. A meghajtás mellett teljesen felújították az utasteret is, ahová elhúzható ajtókat tettek (ehhez hasonló megoldáson azóta az ipari csuklósok nagy része is átesett). Teljesen új ajtóvezérlést kaptak a villamosok, amelyek egyéni ajtónyitót kaptak, de átépítették a vezetőállást, valamint fűthető utasteret is kaptak a villamosok. Az elektronikai hiányosságok folyamatosan jöttek elő, és az átépítés is igen vontatottan haladt, gondok voltak a motorokkal, és az olasz gyártmányú szaggatókkal is. Utóbbiakat néhány villamoson kicseréltek a magyar Ganz-Transelektro IGBT (tranzisztoros) berendezésére, ezek a járművek megbízhatóbban üzemelnek. A villamosok a kezdetektől fogva alkalmasak voltak a csatolt üzemre, de azokat sose használták utasforgalomban, ennek a premierjére került sor a BKV és a MAVITE, azaz a  Magyar Villamosvasút-történeti Egyesület közös rendezvényén.
A rendezvényre külön táblát gyártottak a szervezők

A KCSV7-esek FOK-GYEM kijelzőket kaptak még az átépítés során. Ezek a különmenet során a villamos és a HÉV-közlekedés 125 éves évfordulójára emlékeztették az utasokat

Utunk során számos fotómegállást tartottunk, amely a segítőknek, és a rutinos fotósoknak hála gördülékenyen zajlott. Itt éppen az 1-es villamos Rákóczi hídi végállomása előtt pihen a csatolt KCSV7-es szerelvény

Az 1-es villamos vonalán nem ritka a KCSV7-es, de csatolva csak műszaki hibás villamost szoktak vontatni

A Puskás Ferenc Stadion következik

A program elsődleges célja az volt, hogy olyan helyekre is eljusson a KCSV, ahol még sosem járt. Ilyen a 12-es és a 14-es villamos újpesti és rákospalotai szakasza

Falusias kertvárosi környezet, hatalmas villamos: a rákospalotai Fő utcánál járunk

A rákospalotai Kossuth utca a Tátrák birodalma

A Görgey utcánál fordulunk

Az újpesti városháza minden különmenetnél remek fotótémát jelent – nincs ez másképpen most sem

Angyalföld kocsiszín, előttünk a 12-es villamos fordítóvágánya

Irány Óbuda! Az 1-es villamos pályafelújítása a hírek szerint jövőre kezdődhet

Nem ismeretlen és nem szokatlan a jármű: a 17-es villamos már a KCSV-k otthona

A Kolosy térnél járunk, a 17-es vonalán

A 17-esről a Török utcai üzemi összekötő vágányon jutottunk ki a Nagykörútra. A Török utcai szakasz a budai fonódó villamos létrejöttekor ismét komoly szerephez juthat

A Széll Kálmán téren rövid ebédszünetet tartottunk – a szerelvény addig a körúti Combinók fordítóvágánya mellett, a „rozsdáson” pihent

Ebéd után irány a János kórház. Ez a forduló a kevés megmaradt hurokvégállomások egyike

A Széll Kálmán tér ismételt érintésével irány a 18-as vonala. A Déli pályaudvar „rendezőjénél” járunk

Az Erzsébet hídon még megfordultak az akkor fiatal ipari csuklósok. Ma már csak alatta járnak a 2011-ben felújított vágányokon...

A 18-asról Kelenföld felé vettünk az irányt

„Miből lett a KCSV?” Kortársak találkozása a kelenföldi kocsiszínnél

A Szent Gellért templom utáni ívben is remekül mutat a villamos

A 2011-ben átadott kiskörúti pályán robog a Deák Ferenc tér felé a KCSV-páros

A Szabadság híd is remek fotótéma, legyen szó akár a menetrend szerinti ICS-kről, vagy éppen a különmenetként közlekedő KCSV-kről

A Móricz Zsigmond körtéri üzemi összekötőn a KCSV-páros

 A BAH-csomópontnál is tartottunk egy fotómegállást

A Nagykörút összeforrt a csatolt villamosokkal. Igaz, az ICS volt, nem pedig a korszerűsített szerelvény. A 61-esről harmadjára is visszatértünk a Széll Kálmán térről, ahonnan a Nagykörút felé vettünk az irányt. A Margitszigetnél járunk

Villamosunk visszafogott az Oktogonnál, így a Nyugati pályaudvaron jobb napállásban lehetett fotózni

A nyolc órás program végül a ferencvárosi kocsiszínnél végződött
(a szerző felvételei)

Az ilyen és ehhez hasonló különmeneteket csak ajánlani tudjuk az erre fogékony olvasóinknak. Olvasóink és az utazás résztvevőinek nevében is köszönjük a BKV és a MAVITE szakembereinek hozzáértő szervezését.
A 125 éves évfordulóra szervezett programsorozat pedig hamarosan folytatódik...

Óvári Péter

1 megjegyzés:

  1. Hétfő éjjel ennek a próbamenete miatt kellett begyalogolnom a Mester utcán, mert elfoglalta a kikanyarodó vágányt, így a 6-os végül operatívan a Blaha felé ment aludni...:(

    Igazán örültem neki az aznapi Bázelből hazautazás után...:(

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.