2012. 12. 31.

Elbúcsúztak a ZiU-k

Utolsó útjukra indultak a budapesti trolibuszhálózaton évtizedeken át meghatározó szerepet játszó ZiU 9-es szóló trolibuszok. Szilveszter napjának délelőttjén a 74-es és a 74A vonalak Csáktornya parki végállomásától indult az öt kocsis menet és a 74-es vonalon tett tiszteletkör után tértek vissza immáron örökre a kőbányai trolibuszgarázsba.



2012. december 31-én szállítottak utolsó alkalommal utasokat a budapesti trolibuszközlekedésben évtizedeken át meghatározó szerepet játszó ZiU 9-es trolibuszok. A menet a ZiU-k utolsó fellegvárának számító 74-es vonalcsoport külső végállomásától, a zuglói Csáktornya parktól indult délelőtt tíz órakor. A 74-es belső végállomásán, a Dohány utcánál (hivatalos nevén: Astoria M [Károly körút]) megforduló kocsik ezután a kőbányai trolibuszgarázsba mentek. A garázsba az érdeklődő közlekedésbarátok is a kocsikkal tarthattak, ahol meglepetésként egy házi járműbemutatót rendeztek, ahol felvonultatták az összes jelenleg még a hálózaton közlekedő trolibusz-típust.
A búcsúmenetet a legutolsó forgalomban maradt tanulókocsi, a 840-es vezette fel
(fotó: Óvári Péter)

A kocsik külsejét és belsejét a búcsút hirdető plakátok díszítették. A 46 évnyi szolgálat nem csak a ZiU 9-esekre, hanem a szovjet gyár termékeire vonatkozik. A most búcsúzó típus elődje, a ZiU 5-ös trolik 1966 és 1982 között szolgáltak Budapesten; a ZiU 9-esek első példányai pedig 1975-ben álltak forgalomba
(fotó: Óvári Péter)

A búcsúmenet első kocsija megérkezett a trolibuszok otthonába

A szervezők azt mondták: annyi kocsi indul a Csáktornya parkból, amennyit az érdeklődők száma indokolttá tesz. Végül öt kocsi indult a zuglói végállomásról. A képen a menet többi résztvevője látszik

A menet utolsó járműve a 920-as pályaszámú kocsi volt...
(fotó: Óvári Péter)

...amelynek oldalán felirat hirdette: ő az utolsó utasszállító kocsi Budapesten
(fotó: Óvári Péter)


A szervezők a számtalan érdeklődő számára bemutatták a Budapesten szolgáló valamennyi trolibusztípust

A sorban helyet kapott a most búcsúzó ZiU 9-es is. A házi járműkiállításon a 909-es képviselte a szovjet járműveket


A ZiU 9-es trolik utastere az évek során sokat változott: számos alkatrészt „magyarosítottak”, az itthon könnyebben beszerezhető elemekkel pótolták az eredeti szovjet darabokat
(fotó: Óvári Péter)

Bár nem éppen a legkorszerűbb a vezető munkahelye, sok járművezető kifejezetten szerette ezt a típust vezetni
(fotó: Óvári Péter)

A nagy érdeklődésre való tekintettel egy utolsó utáni kocsi is indult: a 934-es pályaszámú trolibusz gördül a garázskapu elé a Salgótarjáni úton
(a másképpen nem jelzett képeket Halász Péter készítette)

Halász Péter, Óvári Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.