2013. 02. 15.

Új villamosok jöhetnek Budapestre

Harminchét új villamosra vonatkozó ajánlatokat vár a Budapesti Közlekedési Központ. A járműbeszerzés mellett megújulhat a Hungária, a Száva és a Budafok kocsiszín is a következő évek során.

Összesen 37 darab villamos vásárlására vonatkozó tenderkiírás jelent meg az uniós közbeszerzési értesítőben. A BKK a „Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem” projekt keretében 0,67%-os önerővel, 99,33%-os uniós támogatással, összesen 43 milliárd forint értékben vásárol villamosokat. Az erre vonatkozó támogatási szerződést még 2012 decemberében kötötték meg.
A most beszerzendő villamosok közül 25 darab 32-36 méter hosszú kocsi lesz, míg 12 szerelvény hosszát 52-56 méterben jelölte meg a BKK. Összehasonlításul: a Nagykörúton közlekedő Combino Supra Budapest NF12 típusú kocsik 53,99 méter hosszúak. A beszerzendő villamosok 2,4 méter szélesek lesznek.

A Bombardier Flexity villamosa Berlinben. A képen a típus egyirányú, nyolctengelyes változata érkezik a Hackescher Markt végállomáshoz. A járművek beszerzésével eltűnhetnek az utcáról a csehszlovák eredetű, igaz, alaposan felújított, magaspadlós KT4Dm-ek

Az új villamosok várhatóan az ugyancsak uniós projekt keretében megújuló 1-es és 3-as vonalon, valamint a 19-es és a 61-es villamos vonalán váltják fel a mostani szerelvényeket. Az új villamosok beszerzésével jelentős mértékben kiterjesztheti a BKK az akadálymentes közlekedési lehetőséget a budapesti villamoshálózaton.

A 19-es villamos vonaláról is búcsúzhatnak az ipari csuklósok, ha megérkeznek az új villamosok

A típuscserében érintett vonalak vonalak az 1-es és 3-as villamosok fejlesztése, valamint a budai fonódó villamoshálózat keretében újulnak meg, amelynek keretében akadálymenteséghez szükséges 26 centiméter magas peronokat is kapnak a megállók. Átépülnek azok a peronok is, amelyek az infrastruktúra projektnek nem részei, így többek között az Alkotás úti villamospálya megállói is megújulnak.

A Siemens Düsseldorf számára készített, Combino-alapokon nyugvó NF8U típusú villamosa

A tender kiírása során szempont volt, hogy a járműgyártók nyílt versenyében olyan nemzetközi referenciákkal rendelkező szállító kerüljön kiválasztásra, aki bizonyítottan képes megbízható, a budapesti elvárásoknak megfelelő villamost szállítani, egyben képesek megfelelni a budapesti hálózat sajátosságaiból adódó elvárásoknak. A kiírás biztosítja, hogy valamennyi nagy járműgyártó képes a tenderen való elindulásra – írja közleményében a BKK.
A leendő járműszállító kiválasztása során az összességében legelőnyösebb ajánlat dönt. A megajánlott vételáron túl műszaki és ergonómiai szempontok is fontos szerepet játszanak az értékelésnél, így többek között előnyben részesül a kedvező energiafogyasztás, a jármű folyosójának minél nagyobb szélessége, valamint az ülőhelyek minél magasabb aránya is.

Potsdam legújabb járműtípusa, a sok gyermekbetegséggel küzdő Stadler-féle Variobahn kanyarodik a potsdami főpályaudvar előtt

A járműgyártók az ajánlataikat április 3-áig tehetik meg, a szerződést a nyertessel várhatóan a nyár közepén kötheti meg a BKK. Az új villamosok várhatóan 2014-től állhatnak forgalomba.
A villamosok beszerzéshez kapcsolódóan sor kerül a Hungária, Száva és Budafok kocsiszín felújítására, aminek a keretében az új járművek karbantartásához szükséges berendezéseket is beszerzik és telepítik.

A Škoda 26T típusból Miskolc 31 darabot rendelt. A járműből az első modellt a 2012-es InnoTranson láthattuk, de 2014-re ezek is forgalomba állnak a borsodi megyeszékhelyen.
A 2012-es InnoTrans városi közlekedési újdonságairól bővebben ide kattintva olvashatnak látogatóink
(fotók: Halász Péter)

A projekt keretében további 24 – 14 darab szóló és tíz csuklós – energiahatékony, alacsonypadlós trolibusz beszerzését tervezi a BKK. A tender kiírása itt tavaszra várható a BKK szerint.
A BKK összesen 96 darab villamos, valamint 93 darab trolibuszt szerezne be több ütemben. A mostani tenderkiírás az első ütemre vonatkozik.

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. Örülök, hogy a megállókat is átépítik. Az egyetlen amit nem értek az az, hogy nem sokkal a nagykörúti "magasperonok" átadása után a kiskörutat érintő villamosvonalak megállói a teljeskörű átépítés után is alacsonyak maradtak. Miért? A 2-es, 47-es, 49-es vonalak mind érintettek. Sőt mindezt akkor, amikor a pár hónappal később átadott budai rakparti villamosvonal megállói szintén megmagasodtak... A kiskörúti és a pesti rakparti vonalakra is éveken belül várható alacsonypadlós járművek esetében tehát hogy oldják majd meg az akadálymentes beszállást? A Fővám tér alatti aluljáróban helyet kapott megállókat annak jellege miatt nem lesz egyszerű (és olcsó) átépíteni. Persze a többit sem...
    Volt erre valami szakmai magyarázat?
    Köszönöm a választ!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szakmai válasz aligha van. Viszont az biztos, hogy annak idején nem volt semmilyen átgondolt, akár csak több vonalra kiterjedő fejlesztési koncepció – még akkora sem, mint ami most kapcsolódik a járműbeszerzéshez. Csak pontszerű (vonalszerű :)) megoldásokban gondolkodtak a szakemberek.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.