2013. 07. 23.

Intermodális központ Debrecenben - újabb lépés a hosszú úton

A debreceni Nagyállomás és a buszpályaudvar közötti távolság már ősidők óta problémát jelent és ingerli a közlekedés fejlesztésében érdekeltek fantáziáját. Látványtervekben sohasem volt hiány, az utóbbi években viszont kézzel fogható dolgok körvonalazódnak a cívisvárosban. A város tavaly Európai Uniós forrásból 767 millió forintot nyert el az előkészítő és tervezési munkákra, és idén áprilisban tervpályázatot írt ki az intermodális központra. A pályázatra számos pályamű érkezett a múlt heti határidőig, a bírálóbizottság pedig tegnap kezdte meg a pályamávek értékelését.



Debrecen Önkormányzata a Közlekedési Operatív Program keretében nyújtott be pályázatot az intermodális közlekedési központ létrehozásának előkészítésére, KÖZOP-5.5.0-09-11-2012-0002 azonosítószámon. A pályázat kedvező elbírálása révén 2012. áprilisában 767 millió forint vissza nem térítendő, 100%-ban európai uniós támogatást nyert el a cívisváros, a Kormány pedig nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházássá nyilvánította a projektet. A támogatási szerződés egyben a projekt menetrendjét is megszabta, ugyanis 2014. december 31-ig kell elkészíteni az engedélyes terveket, a tendertervet és a kivitelezéshez a forrástámogatási pályázatot, kérelmet. (A részletekért érdeklődőknek ajánljuk a Dehir oldalán elérhető interjút.) Ez azt is jelenti, hogy ezúttal tényleg megmozdult az apparátus, és ha minden jól megy, a sok-sok álmodozást követően valóban lehet korszerű, a vasúti és közúti távolsági közlekedést, valamint a városi tömegközlekedést összekapcsoló "fordítókorongja" a városnak.
Amelyre, tegyük hozzá, a cívisváros jócskán rászolgált. A buszpályaudvar és a vasútállomás közötti távolság miatt a vonat-busz átszállásokat csak helyi tömegközlekedéssel érdemes tervezni, ennek pedig ára van, (milyen jó is lenne egy regionális közlekedési szövetség...), nem is beszélve az időszükségletről. A kilencvenes évek óta rendszeresen előkerült ez a téma, ám eddig mindig látványtervek szintjén rekedt meg az ügy. Sőt, a projekt kapcsán a hazai közlekedéspolitikát ismerve egészen bizarr ötletként egyfajta "tram-train" (pl. a 2-es villamos és a tiszalöki vasútvonal összekötése) avagy "debreceni S-Bahn" rendszer ötlete is újra meg újra felmerül. Reméljük, ezúttal túljutunk a holtponton, és egyúttal kíváncsian várjuk szeptember másodikát, amikorra döntenie kell a bírálóbizottságnak. Munkájuk bőven lesz, ugyanis a Dehír tegnapi híre szerint 37 pályamű érkezett.

Egy korábbi látványterv a projektről - mire az intermodális központ elkészül, akár futhatnak is nálunk az addigra talán már ócskavasárban beszrezhető, mostanában 30 éves korai TGV-szerelvények, ahogyan a képen látható (forrás: dehir.hu)

Az alábbiakban a projekt kommunikációjával megbízott Debrecen Televízió által kiadott sajtóközleményt olvashatják.

Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata 2013 áprilisának végén megjelentette az intermodális központ tervpályázatát, amivel a megfogalmazott feladat megvalósítására kívánja megkeresni, illetve kiválasztani a legjobb tervjavaslatot és az alkalmas tervezőt. A pályázatok postára adásának határideje 2013. július 15. volt.
A felhívásra számos pályamű érkezett, melyeket bírálóbizottság értékel majd. A törvényi szabályozásnak megfelelően a bírálóbizottság teljes titoktartás mellett, minden sajtónyilvánosságot kizárva végzi majd a munkáját. A 11 tagból és 16 szakértőből álló bizottság plenáris ülése 2013. július 22-én (hétfőn) kezdődött. A tagok és szakértők egyenként minden egyes beérkezett pályaművet írásban értékelnek. A bírálóbizottság elnöke Kósa Lajos, Debrecen város polgármestere, társelnöke Nagy Ervin országos főépítész. A bizottság tagjai között van Kováts Ákos, Debrecen város főépítésze, valamint számos más elismert építész, és szakáganként
kiválasztott szakértő. A bizottság korábban a tervpályázat ajánlati felhívásának előkészítésében vett részt. Legfőbb feladata azonban a beérkezett tervek bírálata, a legjobb terv, tervek kiválasztása.
A tervpályázatra mind magyar, mind pedig külföldi tervezők pályázhattak. A pályaművek díjazására és megvásárlására bruttó 170 000 000 Ft áll rendelkezésre. A pályázók bruttó 10 000 000 Ft és 20 000 000 Ft közötti díjazásban részesülhetnek. A tervek megvásárlására előirányzott vételár pályaművenként minimum bruttó 3 000 000 Ft. A díjazottakról, illetve a megvásárolandó pályázatok számáról a bírálóbizottság dönt majd.
A bizottságnak legkésőbb 2013. szeptember 2-ig eredményt kell hirdetnie. A nyertes terv, illetve tervek birtokában – egy meghívásos közbeszerzési eljárás lefolytatását követően – szerződést köthet az önkormányzat az engedélyes és a kiviteli terv elkészítésére.
A bírálóbizottság döntése és eredményhirdetése után a pályaműveket (látványterveket és maketteket) a lakosság egy kiállítás keretében ismerheti meg.
2013. július 17.

A debreceni Nagyállomás előtti terén jelenleg is intenzíven zajlanak a 2-es villamos fogadásához szükséges átépítések. Ha megvalósul az intermodális központ, vajon ismét át kell építeni a teret?


RegionalBahn információk / Magyarics Zoltán

2 megjegyzés:

  1. A tervvel három súlyos probléma van:

    Egyrészt, hogy valójában a tram-trainnel (villamos-vasút összekötés) nem számolnak a tervekben! Aki szerint igen az vagy nem ismeri a kiírást, vagy hazudik.

    A másik: Tényleg jogos hogy közel legyen a buszvégállomás és a vasút, azonban a buszok tárolására, végállomásoztatására hatalmas területeket terveznek. Ahelyett, hogy átmenő buszos vonalakkal oldanák meg. Érkezik a busz Mikepércs felől, megáll az állomásnál, esetleg tartózkodik ott 5 percet, majd haladhatna tovább a város más részei, vagy akár más város, pl. Hajdúböszörmény felé. Miért van szükség értékes belvárosi ingatlanokon buszokat tárolni? Nem is beszélve arról, hogy az utasoknak is jobb, hiszen így kevesebb lenne az átszállás. Annyira szeretni való az átszállás?

    Harmadik dolog, meg hogy nem egy nagy, hanem sok kisebb ilyen csomópontra lenne szükség. Miért jó az, ha a Nyíregyháza felől érkező utas bemegy a Nagyállomásra és utána vissza az Egyetem, Klinikák felé? Nem lenne jobb a Köztemető déli kapujánál létesíteni egy vasúti megállót, ahonnan rövid úton el lehet jutni az Egyetem felé?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tram-train: az intermodális csomópont tervében valóban nem, viszont időnként előkerül pl. a most épülő 2-es villamos és a 109-es vonal összekötése, Józsa és Hajdúböszörmény kiszolgálására egyfajta tram-train rendszerben. (Amiben lenne is fantázia, elviekben legalábbis.) Az ötletbörzékben a másik elem az S-Bahn álom, miszerint összekötik pl. a 109-es és 106-os vonalakat, de a pontos számokra már nem emlékszem. Ebben is van fantázia, pl. a 108-110 összekötés már létezik - más kérdés, hogy a jelenlegi feltételrendszerben a MÁV képtelen menetrendszerűséget produkálni ezen a viszonylaton.

      Ezek végül is függetlenek a vonat-busz összekötést célzó intermodális központtól, inkább csak kitekintésként írtam be a cikkbe.

      Amit a buszok végállomásoztatása kapcsán írsz, az teljesen jogos. Jelenleg viszont a magyar közlekedéspolitikai kultúra nagyon messze van attól, hogy pl. a mikepércsi busz a városi hálózatba legyen szervezve, pedig miért is ne?

      Debrecen esetében például a Klinikák megközelíthetősége sok környező település felől nehézkes - amit Te is írtál a a 100-as vonal szemszögéből. Az MGM helyett viszont a csapókerti megállót épp a másik irányba, a Fényesudvarhoz akarják (akarják még vajon?) áttelepíteni, ami kb. öngól, mert egy sarokra van a Nagyállomástól. Pedig a városi közlekedési kapcsolat pont az MGM-nl lenne adott. De amíg pl. az utasok életét nagyban könnyítő regionális tarifaszövetségek létrehozására képtelenek vagyunk, addig minden ilyen több szereplős együttműködés jórészt utópia. Főleg akkor, ha a közlekedéspolitika egyik fő vonulata a MÁV-Volán lobbiharc, a helyi közlekedési cégek pedig csak tovább bonyolítják a témát (lásd még BKSZ, BKK-BKV-Volán csata az elővárosi viszonylatokért, stb.)

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.