2013. 08. 26.

Új forgalmi rend a Mariahilfer Straßén

Egyre kevesebben vannak azok, akik még emlékeznek arra, amikor a bécsi Mariahilfer Straße forgalmas főútvonal volt: az autók és a buszok között villamosok kocogtak a Ring felé. Mára ez már a múlt, sőt, az autók egy részét is kitiltották a neves bevásárlóutcából augusztus közepén.

A bécsi városvezetés egy sok vitát kiváltó intézkedést valósított meg augusztus közepén. A forgalmas bevásárlóutca, a Mariahilfer Straße belső szakasza, a Westbahnhof, illetve a Gürtel és a Zweirlinie között forgalomcsillapított övezetté vált. Az átmenő forgalom számára nem megfelelő már az útvonal, hiszen a Neubaugasse és a Kirchengasse közötti szakaszra csak a buszok hajthatnak be a kerékpárosok mellett. A többi részen, a Gürtel és az Andreasgasse, valamint a Kirchengasse és a Zweirlinie közötti szakaszon sebességkorlátozás lépett érvénybe. A gépkocsiforgalom által használható szakasz érdekessége, hogy gyalogoszónává minősítették át a területet, így minden közlekedésben részt vevő egyenrangúan használhatja az útpályát. A motorizált forgalom 20 km/h-s sebességgel haladhat.

A Mariahilfer Straße új forgalmi rendje
(grafika: APA)

A Gürtel és az Andreasgassse közötti rész mindkét irányban járható. Az Andreasgasse és a Kirchengasse közötti részen, a Neubaugasse és a Kirchengasse között csak a keresztező forgalom haladhat, no meg az autóbuszok és a kerékpárok. a buszok számára külön sávot jelöltek ki, ezt vörös burkolattal jelölték meg.

A Skodagasse felé tartó 13A buszok az új útburkolaton közlekednek a csak a buszok számára megnyitott útszakaszon

A buszok számára kijelölt útszakaszt figyelemfelhívó piros burkolat jelzi

Mindazonáltal nem fogadták egységesen örömmel a bécsiek az új megoldást. A zöldpárti közlekedési tanácsos, Maria Vassilakou jelezte: nem szeretné, ha a 13A jelzésű buszjárat a jövőben a Mariahilfer Straßén keresztül járna – többek között buszvezetők tiltakoztak a megoldás ellen, hogy a busz a gyalogoszónában járjon. Most úgy tűnik, az a megoldás fog győzni, hogy az egyébként rendkívül forgalmas buszjárat – amely korábban villamos volt és sokszor felmerül, hogy ismét az legyen – mindkét irányban a forgalomcsillapított Neubaugassén keresztül járjon.

A lámpát lekapcsolták, de a kísérlet miatt még nem szerelték le. Taxik, buszok, mozgássérültek hajthatnak át a legszigorúbban védett területen

A Kirchengasse csomópontnál a buszok balra fordulnak. A kerékpárosoktól jól elválasztották a közúti forgalmat

A buszvezetők indoklása szerint ugyanis a gyalogoszónában veszélyes a nagy buszokkal manőverezni. Ennek azonban ellentmond az, hogy a belvárosi három járat, az 1A, a 2A és a 3A szintén hasonló övezetekben mászkál, ahol szintén nem kevés gyalogos jön-megy. Amikor magunk is a helyszínen jártunk, nem tapasztaltunk semmilyen veszélyes jelenséget. A buszok, a gyalogosok és a kerékpárosok is kiválóan megfértek egymás mellett: az útburkolaton és a járdákon jutott hely mindenkinek.

A Kirchengasséra fordul be a 13A-n közlekedő szóló busz

A Neubaugasse-i üzletek tulajdonosai viszont nem szeretnék, ha a forgalomcsillapított utcában a kétirányú buszforgalom jelenne meg. Attól félnek, hogy a nagyobb buszforgalom miatt csökken a gyalogosok számára biztosított felület, így pedig az üzletek és vendéglők előtti kitelepüléseket, teraszokat meg kell szüntetni, illetve méretüket csökkenteni kell. Ez pedig a forgalmuk csökkenéséhez vezet – nyilatkozták egybehangzóan az üzlettulajdonosok a Der Standard számára.
A kerület vezetése egyelőre csak annyit közölt: a városvezetés és a Wiener Linien bevonásával értékelik a Mariahilfer Straße érintett szakaszán szerzett tapasztalatokat és ennek fényében döntenek a buszjárat útvonalának módosításáról.

A gyalogosok, kerékpárosok és a buszok is békésen megférnek egymás mellett – kár volt aggódni a buszvezetőknek?

A zöldpártiak kétirányúsítanák a Neubaugasét, ahol most a Hauptbahnhof felé mennek a buszok. Az üzletek tulajdonosai nem támogatják az ötletet
(fotók: Halász Péter)
Háztömbkerülő buszjárat
A Mariahilfer Straße forgalmi rendjének átalakításával megváltozott a 2B jelzésű, a Kirchengasse és a Dr.-Karl-Renner-Ring között járó busz útvonala is. A járat tiszta körjárattá változott, az óramutató járásával megegyező irányban járja be a Ring–Mariahilfer Straße–Kirchengasse–Burggasse–Ring útvonalat. A járaton alapesetben a Wiener Linien még szolgálatban maradt Volkswagen-Kustenits mikrobuszai közlekednek, ha azonban ezek meghibásodnak, akkor jellemzően MAN Lion's City szóló buszokkal pótolják őket – ahogy ez ottjártunkkor is megesett. A járat a távot a menetrend szerint 18 perc alatt teljesíti, így a negyedórás követés biztosításához két autóbusz szükséges.
A 2B vonalán többet vannak kint a nagy buszok, mint a Volkswagen-Kustenits kocsik
A Mariahilfer Straße forgalmi rendjének változása miatt módosult a 2B útvonala is
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter

5 megjegyzés:

  1. Az ÖAMTC is kifejezte nemtetszését. http://www.oeamtc.at/?id=2500%2C1356505%2C%2C

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ÖAMTC-tagként is úgy tűnik nekem, hogy ők helyenként csak azért is mert ők "autósok", elég szemellenzősek és azonnal verik az asztalt, ha egy kicsit is próbálják nyomni a közösségi közlekedés használatát. A parkolási övezetek kiterjesztése kapcsán sem voltak túl kreatívak tavaly.

      Törlés
    2. Nem csak Neked tűnik úgy. ;-)

      Törlés
  2. Én két nagybuszt láttam a 2B-n, vezetőt is kettőt és utast is összesen kettőt, tehát teljes az egyensúly. :-)
    Ennek a 2B-nek semmi értelme...
    A 13A vonalvezetésében viszont semmi balesetveszélyest nem látok, sokkal jobban kell figyelni a belvárosi járatokon pláne úgy, hogy kettőn elektromos "hangtalan" buszok járnak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez a 2B valóban egy agyrém, de hogy minek "nagy" busszal csinálni, az főleg. Valami kerületi nyugdíjasklub zsarolhatta a Wiener Linien-t a háttérben, vagy valami ilyesmi. :)

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.