2013. 09. 30.

Villamosnap – ötödször

Ötödik alkalommal rendezték meg Budapesten a Villamosnapot. A kamaraerdei vonalon felvett vágányzár miatt is új helyszínen, a budafoki kocsiszínben várták a közlekedés iránt érdeklődőket a szervezők. Újbuda-központból nosztalgiavillamosok hozták a látogatókat, de egy meglepetés, igazi nosztalgia is került a vágányzár miatt elterelt 41-es vonalára: egy hármas UV-szerelvény rótta a köröket a Batthyány tér és Budafok, Városház tér között, amolyan 9-es villamos emlékjáratként.



A budafoki kocsiszínben megrendezett Villamosnap tulajdonképpen jóval a 10 órás megnyitó előtt elkezdődött már. A nosztalgiavillamosok a város különböző pontjain lévő kocsiszínekből – Zuglóból, Ferencvárosból és a Barossból – érkeztek, így már a vasárnap reggel folyamán számos helyen várták a kocsikat a fotós villamosrajongók. A szerelvények többsége a Széll Kálmán tér érintésével jutott el Budafokra, ahol vagy elfoglalták a helyüket a járműkiállításon, vagy egyből be is álltak a nosztalgiajáratok sorába.
A kocsiszín területén – ahol jellemzően Ganz-csuklósok és Tátrák töltik a napokat – ma ezek mellett megjelent egy KCSV 7-es, egy Combino, egy iker UV és egy TW6000-es is, valamint a FUTÁR-ral felszerelt T5C5K-szerelvény is. A villamosokat bárki kipróbálhatta, kívül belül megismerkedhetett a járművekkel.

A járműkiállítás egyik ékessége a nemrégiben Nagy-Britanniából a MAVITE áldozatkész tagjainak köszönhetően hazatért BVVV F típusú, 2576+2577 pályaszámú ikerkocsi volt. A most még meglehetősen viseletes külsőt mutató jármű alapos felújítás után remélhetőleg hamarosan már a budapesti utcákat róhatja majd

A kocsi belső tere őrzi a régi idők nyomait – alapos felújítás vár a járművekre
(fotó: Óvári Péter)


A villamosok nem csak kívülről, hanem belülről is alaposan tanulmányozhatók voltak. Ezzel sokan éltek is. Számos ifjú látogató pedig talán itt köteleződött el a villamosok iránt? Hiszen megannyiszor szólalt meg a pályacsengő, csukódtak az ajtók... egyszóval kipróbálhatta mindenki, milyen villamosvezetőnek lenni

A csarnokban kikötött Tátra-forgóvázak...
(fotó: Óvári Péter)

...és a 4054-es pályaszámú Tátra, a forgóvázak feltehető „tulajdonosa” pihent
(fotó: Óvári Péter)

A csarnokban terepasztal és BKV-s emléktárgyak árudája várta a látogatókat, a kocsiszín előterében pedig gyerekfoglalkozó nyílt. Az egyik hátsó vágányon pedig ki lehetett próbálni a hóseprő villamost is, amelyek jobbára csak télen róják szorgosan a budapesti villamospályákat.

A kocsiszín egyik vágányán ki lehetett próbálni, hogy milyen a hóseprő villamossal utazni

A „hómuki” szorgosan jött-ment fel s alá a számára kijelölt vágányon

A „ráhordó járat” Újbuda-központ és a kocsiszín között ingázott, itt a 611-es barna favázas villamos mellett a 2624-es acélvázas kocsi, a 492-es Bengáli és a ritkán kimerészkedő 1074-es szállította az utasokat.

A 2624-es a kocsiszín melletti deltában, amely évekig, 1972 és 1993 között a 41-es vonal belső végállomása is volt. A csonkavágány végénél egyébként Albertfalva vasúti megállóhely és a 7-es busz déli végállomása található

A debreceni Bengáli Budapestre érkezése óta népszerű résztvevője a különféle villamosos rendezvényeknek

Az 1000-es család képviselője, a vasvázasból favázassá visszaépített 1074-es ritkán merészkedik ki a forgalomba

Az 1074-es „mellőzöttségét” a számos forgalmi korlátozás jelenti. A Budapesten hosszú évtizedeken át szinten mindenhol megfordult villamosnak manapság azt vetik a szemére, hogy túl nagy a (merev) tengelytávolsága és ez nem tesz jót a pályának


A 1074-es a deltában, a 41-es villamos korábbi végállomásán. A kocsi egy kicsivel régebbi 41-esre van táblázva
(fotó: Óvári Péter)

Kicsivel később a debreceni Bengáli állt már a peron mellett
(fotó: Óvári Péter)

A 611-es motorkocsi csikorog be a deltába
(fotó: Óvári Péter)

Nosztalgia-végállomás a budafoki deltában. Balra a 611-es, a következő induló várja a sorát – jobbra hátul az éppen befutott 1074-esről szállhatnak le az utasok
(fotó: Óvári Péter)

A ritkán mutatkozó 1074-es eleganciájával nem lehet betelni
(fotó: Óvári Péter)


A 2624-es érkezik Budafokra, mögötte egy forgalmi 41-es lopakodik

Csuklós villamosok egymás mellett – az egykori HÉV-felvételi épület előtt

A deltában fordultak meg a „ráhordó járat” kocsijai. A 2624-es indul vissza Újbuda-központ felé

A 41-es villamos vonalán a Budafoki elágazás és Kamaraerdő között nem jártak szerelvények, mert a Hosszúréti-patak medrének megerősítése miatt szükséges vágányzár nyomait tüntették el. Emiatt a 41-es a 47-es végállomására, Budafok, Városház térre járt. Az egyik forgalmi kocsi pedig egy pótkocsis UV-szerelvény volt, amely afféle 9-es villamos emlékjárat is volt. A 9-es járt ugyanis – egészen 1986. november 1-jéig – a Batthyány tér és Budafok között, pontosan ezen az útvonalon.

Érkezik a hosszúra nyúlt kocsiszíni menet keretében Zuglóból a 3873+5869+3898 összeállítású UV-szerelvény, amely a 41-esen tett három kört a nap folyamán

Egykoron HÉV-ek is jártak itt. A budafoki Mária Terézia utca melletti vágányokon érkezik a 41-esen közlekedő UV-szerelvény

Budafok, Városház térre gördül be a szerelvény. Ilyen összeállítású vonatok 2007. augusztus 20-áig, az UV-szerelvények búcsújáig rendszeres vendégek voltak ezen a vonalon, igaz, akkor 47-esként jártak itt
(a másképpen nem jelzett képeket Halász Péter készítette)


Valaha pedig a Batthyány térről érkezve a 9-esen is megfordultak az UV-k, így kényszerűségből ide terelt 41-es amolyan 9-es emlékjárat is lett
(fotó: Óvári Péter)


A látványos és a korábbiaktól eltérő program szervezőit, a lebonyolításban résztvevő, szakmáját láthatóan szerető és becsülő szakembereket külön köszönet illeti a színes programért, amely igazi „élménynap” volt minden látogató számára.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.