2013. 10. 10.

A jövő metrója

Íme a jövő metrója – a Siemens megmutatta a londoniaknak, hogy hogyan fest majd az új „Tube-szerelvény.” A vonat valóban kissé futurisztikusra sikerült.


Három hónapig tartó kiállításon mutatja be a The Crystalban a Siemens azt, hogy hogyan képzeli a londoni metró jövőjét. Maga a kelet-londoni épület is „Siemens-közeli”: a fenntartható fejlődés jegyében épült az építmény.
Az elképzelések szerint a jövő londoni metróját alapvetően az IT-fejlesztések határozzák majd meg: szinten mindenhol komoly szerepet kap – ha eddig nem kapott – az információs technológia: a jegykezeléstől az utastájékoztatáson át a járművek vezérléséig mindenhol. Az ilyen megoldásokat felvonultató kiállítás mellett a legnagyobb szenzáció a Siemens tanulmánya az új londoni metróra.

A Siemens londoni metróterve látványterv formájában...

...és makettként a 2012-es InnoTranson
(fotó: Magyarics Zoltán)

Mint ismert, a London Underground a következő években több milliárd fontot fordít a mély(ebb)en vezetett „Tube” vonalak járműparkjának cseréjére. A tervek szerint a London Underground először a Piccadilly Line járműveit cserélné le, majd következne a Bakerloo Line és végül a Central, valamint a Waterloo&City. A Northern és a Jubilee járműparkja meglehetősen modernnek tekinthető, ezek cseréje még nem időszerű. Összesen mintegy 2500 metrókocsit tervez beszerezni a London Underground.
Ezen a tenderen szeretne indulni a Siemens is és erre készítette azt a formatervet, amelyet a 2012-es InnoTranson egy maketten már láthattunk. Most életnagyságú maketten mutatják be az új, valóban „csőformájú” járművet.

A metrókocsi életnagyságú makettje a Siemens kiállításán

Az új londoni metrószerelvény a Siemens Inspiro platformra épül. Ezen az alapon nyugszik többek között az új varsói metrószerelvény is. Az új vonat a tervek szerint 30 százalékkal kevesebb energiát fogyaszt majd el és 20 százalékkal könnyebb lesz a jelenlegi modern londoni vonatoknál. Az utasteret is a lehető legnagyobbra hagyták: ehhez segítséget nyújt a helytakarékos, LED-es belső világítás. Az utastéri hirdetőtáblák nem csak állóképek, hanem filmek megjelenítésére is alkalmasak.

A szűkös keretek ellenére szellős és magas utasteret ígér a Siemens a LED-es világítótesteknek köszönhetően
(a képek forrása: Siemens)

A járművezérlés automatizálása kapcsán Graeme Clark, a Siemens üzletfejlesztési vezetője úgy fogalmazott: a vonatok teljes manuális és teljesen automata üzemre is alkalmasak – erről a megrendelő dönt. Megoldható az is, hogy a vonatokon ne legyen vezetőfülke sem, ilyenkor a szükséges vezérlőeszközöket, hasonlóan a DLR vonataihoz, az ülések alatt és mellett helyeznék el.

Halász Péter

4 megjegyzés:

  1. Úgy néz ki, mint egy kakiban lakmározó élősködő...

    VálaszTörlés
  2. Rovidebb szekciok Jacobs forgovazon, azaz kisebb 'gap' a peron es a kocsi kozott, valamint alacsonyabb padlo (most kb 20 cm kell fellepni a kocsiba),30 tonnaval konnyebb a jelenlegi kocsiknal, 17% kevesebb fogyasztas, tehat kevesebb ho-leadas, pedig meg legkondi is lesz rajtuk...

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.