2014. 03. 06.

Megújulnak az EW IV-esek

Folytatódik a svájci vasút kocsifelújítási programja. A Bpm 51-esek után most az EW IV-es flottából 211 járművet újít fel az SBB.


Zöld-fehér színvilág, pottyantós WC – hamarosan ez a múlt lesz Svájcban az EW IV-es kocsik esetén. Az SNCF Corail-kocsijaira hasonlító járművek közül az első negyvenet 1981-ben állította forgalomba  svájci vasút. A kocsitípusból készült első- és másodosztályú termes valamint étkezőkocsi változat is. Az SBB számára összesen 496 kocsi épült, míg a BLS 12 első- és 20 másodosztályú kocsit vásárolt 1985 és 1991 között. A Bodensee-Toggenburg Bahn pedig 1990-1991 során 2 első- és 6 másodosztályú kocsit; a Schweizerische Südostbahn pedig 1 első- és 3 másodosztályú kocsit állított szolgálatba. Időközben valamennyi járművet eladták a magánvasutak az SBB-nek. Az eredetileg összesen 540 darabot számláló flottából jelenleg 508 kocsi van még a svájci vasút állagában: 289 másodosztályú, 184 elsőosztályú és 35 „Business-kocsi” színesíti a járműparkot.

Az EW IV-esek régi festése hamarosan a múlté lesz

A 2000-es években 297 kocsit már felújítottak, a fehér alapszínű járművek pedig azóta is az SBB InterCity-forgalmának alapját jelentik. Most úgy döntöttek, hogy a további 211, még fel nem újított kocsit is modernizálja majd a svájci vasút. A mostani felújítás során megújuló járművek azonosak lesznek a korábban felújított kocsikkal. A felújításon túl a teljes, 508 darabos flotta kap fedélzeti mobiltelefon-jelerősítőt és ahol még nincs, konnektorokat helyeznek el az utastérben, illetve a személykocsik WC-jét zárt rendszerűvé alakítják át.

Felújított EW IV-esekből és egy Eurofima-kocsiból általakított vezérlőkocsiból álló InterCity-ingavonat
(a képek forrása: Wikipedia)

A felújítás során a járműveket igyekeznek energiahatékonyabbá tenni, környezetbarát anyagokat építenek a járművekbe, emellett pedig kisebb energiafelhasználású gépészeti berendezésekkel látják majd el a kocsikat.
A mostani, összesen 56 millió frankba kerülő programnak köszönhetően az SBB teljes, egyszintű kocsikból álló flottája azonos szolgáltatási színvonalat mutat majd, hiszen jelenleg is zajlik 60 Bpm 51-es felújítása és befejeződött 232 EuroCity-kocsi rekonstrukciója is.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.