2014. 09. 03.

Winsenburg – a sosemvolt város

Eleddig ritkán látott, igazán összetett, és fantáziadús pálya jelent meg az OMSI 2-höz. A Winsenburg nevű pályán az azonos nevű fiktív német nagyváros életébe pillanthatunk be. Külön öröm, hogy a belváros mellett a külvárosokban, és az agglomerációban is vezethetünk. Tartsanak velünk!



A teljes ismeretlenségből lépett elő a kész pályával az OMSI hivatalos fórumán a davidm2412 néven futó fiatalember. A Winsenburg névre keresztelt hálózat nem szerepelt a „Showroom” topikjaiban korábban, ahol a készülő műveiket mutogathatják a fejlesztők. Ez a lépés elsősorban azért is jó, mert így teljes nyugalomban és alapossággal készülhetett el a vonalhálózat. Sajnos ugyanis nem csak Magyarországra jellemző az a jellemzően tizenéves emberekből álló csoport, akik folyamatosan sürgetik, nem éppen építő módon kritizálják a fejlesztőket, a német fórum pont így tele van velük. És pont emiatt nem egy ígéretesnek tűnő pálya, vagy busz fejlesztése szakadt félbe. Szerencsére azonban ezúttal erről nincs szó.

Winsenburg buszhálózata. A metro-járatok kiválóan lefedik a város nagyobb részeit, ahonnan további járatokkal utazhatunk tovább

Winsenburg egy 450 ezer lakosú nagyváros, Alsó-Szászországban, Hannover közelében. A közösségi közlekedés fő mozgatórugója a várost is feltáró nagyvasúti- és metróhálózat. A vasúti kapcsolaton kívül öt metróbusz tárja fel a várost, amelyek mindegyike a belvárosban található Hauptbahnhoftól indul a külső területek felé. A metróbuszok hétfőtől szombatig általában reggel fél 6-tól 22 óráig tíz percenként indulnak, míg vasárnap ez húsz percre módosul.

Winsenburg, a sosemvolt város

Winsenburg a fiktív pálya kerettörténete szerint egy 450 ezer lakosú város Alsó-Szászorszgában, Hannovertől északra mintegy ötven kilométerre. A környező települések összevonásával 1861-ben alapították a többek között számos kiállításnak is otthont adó települést. A Messe területét mi magunk is érinthetjük buszunkkal, hiszen az M1-es és a 115-ös vonal is betér a kiállítási terület északi bejáratához. De vissza a történelemhez: a gyorsan fejlődő városhoz 1927-ben csatlakozott a szomszédos Kattenberg település és végül 1957-ben létrehozták a winsenburgi járást is (Landkreis Winsenburg). A közeli Bréma, Hamburg és Hannover jótékony hatással volt a város iparára a kezdetektől fogva: immáron 80 éve, hogy megtelepedett a Mercedes-Benz egyik gyára város szélén, Zündorf kerületben – mára a térség legnagyobb munkaadójává vált. A város északi részén 2004-ben nyílt meg a Nordstadt fórum, a térség legnagyobb bevásárlóközpontja.
A városon átfolyó Winse nevű folyón és a Mittellandkanalon keresztül a belvízi hajózás is fontos szerepet játszik a térség logisztikájában, de a vasút is jelentős szereplő a piacon. Közúti kapcsolatát az észak-déli irányban vezető A7-es szövetségi autópálya, míg Bréma felé az A28-as áll a közlekedők rendelkezésére. A városon belüli forgalmat az A348-as és az A375-ös autópályák segítik.
Az ipar mellett az oktatás is fontos szerepet játszik a város életében, ahol mintegy az Universität Winsenburg campusán 35 ezer egyetemi hallgató tölti napjait. De jelentős oktatási intézmény a Hochschule für Verwaltung des Landes Niedersachsens, itt 850-en, míg a Hochschule Richard Strauß művészeti egyetem falain belül 1400 hallgató okosodik nap mint nap – ez utóbbi intézmény Németország legrégebbi és legnevesebb művészeti képzőhelyeinek egyike.
A képen egy M5-ös busz látható, amely a felhagyott villamos pályáján, és annak megállóiban áll meg ezen a szakaszon. A kiírás ne zavarjon meg senkit, egyelőre az M5 viszonylatjelzést csak trükkösen tudja előállítani az OMSI

A metróbusz itthon egy kevésbé ismert fogalom, és természetesen semmi köze a földalatti vasutakhoz. Jellemzően nagy kapacitással rendelkező vonalakról van szó, esetünkben is csuklós buszok járnak a nap legnagyobb részében 10 percenként, tömve utasokkal – ezek a vonalak Winsenburg városában részben villamost is pótolnak. A buszvonalakat ahol tudták, igyekeztek mentesíteni a közúti forgalom zavaró hatásaitól, így különválasztott buszsávokban, saját autópálya szakaszon haladhatnak a külvárosok felé.

Az M4-es vonal Opphofer Straße megállójánál járunk, ahol két megálló hosszan az autópályán haladnak az autóbuszok, de egy külön útpályán. Ez a vonal különösen jól sikerült, de szerte a hálózatban látni fogunk olyan bravúrokat, amit eddig még egyik OMSI-pályán se láttunk

Az M5-ös vonal Im Kronenfeld megállója egy az épületek alatt húzódó alagútban helyezkedik el

A metróbuszokhoz és/vagy a nagyvasúthoz a város különböző pontjain csatlakozik további 14 autóbuszvonal, amelyek kisebb kapacitással, ritkában lakott területeken járnak. Hétköznap 20-30 percenként, míg vasárnap félóránként-óránként indulnak. Főleg helyi szerepük van, de némelyik a közeli falusi részt is feltárja. Aki nem szereti a nagyvárosi nyüzsgést, itt biztosan megtalálja számításait.

A winsenburgi villamos

A városban közlekedve számos helyen találkozhatunk még meglévő, látható „elveszett vágányokkal”. Sőt, több egészen úgy néz ki, mintha csak akár ideiglenesen szünetelne rajta a forgalom. Pedig ez nem így van: a 2000-es évek elején szűnt meg a környéken a villamosközlekedés, miután a hat vonalból álló hálózaton gazdaságtalannak bizonyult a forgalom fenntartása. A városvezetés gazdaságosabbnak és rugalmasabbnak találta a sokszor külön útpályán vezetett autóbusz-közlekedést, így az utolsó villamosszerelvény is elment 2005-ben.
Az M5-ös buszvonal egy szakaszon a felhagyott villamosvágányokat használja
A pálya még sok helyen megvan, valahol csak ideiglenes korlátokkal van elzárva, láthatóan azért nem tettek le végleg egyes vonalak újranyitásáról. Sok helyen – például az M5-ös busz vonalán – az autóbuszok sávját is a villamosvágányokon jelölték ki.
A városban egy központi garázs, és három tárolóhely található. A fordák mindegyike valamelyik garázsban kezd és végez. A főpályaudvarról, és a Südbahnhofról induló járatokat a központi telephely adja, míg a többi a helyi tárolóhelyekről áll forgalomba

Egy nagyvárosban természetesen éjszaka sem áll le az élet, ekkor jönnek képbe az éjszakai járatok, amelyek este 10-től reggel 5-ig szállítják az utasokat. Összesen 8 vonal, három vonalcsoportban segíti a közlekedést. Jellemzően a metróbuszok, illetve a fontosabb buszvonal útvonalait látják el.
Ezek mellett a városban található Mercedes-Benz gyárnak is van egy saját buszjárata, amely a hét minden napján félóránként jár.

A nappali járatok üzemszünetében az éjszakai buszok veszik át a szerepet, és ezekkel is szinte minden elérhető a városban

A változatosan kidolgozott pálya mellé egy profin megszerkesztett menetrendet is kapunk. A menetrendi koncepció lényege, hogy az egy területet ellátó járatok folyamatosan átszerelnek a másikba, így egyszerre több járaton is vezethetünk, nem csak egy vonalon kell unatkoznunk. A metróbuszok esetén például úgy néz ki a forda, hogy az M1-en kezdünk, és minden kör után a főpályaudvarnál átszerelünk a soron következő járatra, ebben az esetben az M2-re, és így tovább. Hasonlóan van megoldva a ráhordójáratoknál, és az éjszakai buszoknál is.

Burgdorf autóbuszállomás. Középen érkezik a csuklós M5-ös, míg a szélén a 140-es, és a 141-es buszok várakoznak. A két helyi busz különböző útirányon Alstede városrészt kötik össze a várossal

A Winsenburg a kidolgozottsága ellenére is remekül fut, az OMSI 2 optimalizálatlan motorja egyedül a főpályaudvar közelében szokott megreccsenni. Érdemes kikapcsolni a Hauptbahnhof vonatközlekedését, az sokat fog javítani a futáson.

Indulás a főpályaudvarról. A számítógép által vezetett buszoknak a jobb futás miatt érdemes az alap MAN buszokat használni. A Mercedes-Benz Citarók meglehetősen sok erőforrást igényelnek

A Hauptbahnhof az egyik legszebben kidolgozott autóbusz-állomás az OMSI története során, de a hatalmas autóbuszforgalomnak, és a vasúti közlekedésnek ára is van: ezért is javasoltuk, hogy az Editorban érdemes leállítani a vonatokat. A képen látható az egyik jellemző hiba is, az MAN NG272-es csuklósok pótkocsiján hibás az átfestés, mi egyelőre nem találtunk másik fényezést a buszhoz, de ennél nagyobb baj sose legyen egy pályával

Végre egy pálya, ahol nem a spandaui templomot látjuk viszont. A külvárosi részek is remekül ki lettek dolgozva

S-Bahn-szerelvény érkezik Südstadt felé. Apró baki, hogy a viszonylatok között metróként szerepel és annak ellenére jár rajta S-Bahn, hogy van metrójármű az OMSI-ban

Vidéki nyugalom a Südbahnhoftól induló 110-es buszon, amely talán az egyik leghangulatosabb vonal az egész hálózaton

A 110-es vonalon csak szóló autóbuszok közlekednek, a gyér forgalmú térségben ez bőven elég

Néhány szót érdemes szólni a telepítésről is. A pálya telepítése igen egyszerű: a fórumban olvasható linken elérhető letöltés és a letöltött fájl kicsomagolása után a Readme-ben megtaláljuk a szükséges bővítményeket, de azok igen nagy eséllyel már egy korábbi pálya miatt egyébként is fel van telepítve a gépünkre. Fontos tudnivaló, hogy a Winsenburg csak OMSI2 alatt működik. Ha már működésre bírtuk a pályát, akkor is érdemes a német fórumot figyelni, mert a készítő folyamatosan javítja a beérkezett hibákat. Nagy hibák persze nincsenek, főleg forgalomtechnikai dolgokat javítgat a fiatalember.
Összességében csak ajánlani tudjuk ezt az igen remekül kidolgozott vonalhálózatot. A nagyvárosi nyüzsgés mellett a vidéki nyugalom ugyanúgy megtalálható, az összesen 28 vonalat tartalmazó pályán mindenki megtalálja a számítását.

Halász Péter, Óvári Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.