2014. 09. 09.

Az ÖBB jobban teljesített

Az elmúlt évet összegző jelentésekből kitűnik: nyugati szomszédunknál töretlen a vasúti közlekedés fejlődése. Ugyan valamivel kevesebb árut fuvaroztak, mint 2012-ben, de többen is választották utazásukhoz az osztrák vasutat.


Az osztrák szakmai felügyelet, a Schienen-Control által végzett vizsgálatok szerint az osztrák vasutak jobban teljesítettek 2013-ban, mint egy évvel korábban. A közelmúltban nyilvánosságra hozott jelentés szerint az elmúlt évben összesen 111 millió tonna árut szállítottak a vasúti pályákon, ami enyhe csökkenést jelent 2012-höz képest, ám ez betudható a gazdasági körülmények változásának. Ráadásul 2013 második felében az előző év hasonló időszakához képest emelkedett a vasúton fuvarozott árumennyiség. Összességében egyébként a 2009-es adatokhoz képest mindenképpen 4,5 millió tonnával többet szállítottak 2013-ban – jegyzi meg a jelentéskészítő.

Összességében enyhén csökkent a gazdasági körülmények hatására vasúton fuvarozott árumennyiség, ám 2013 második felében már fellendülni látszott a piac

Az átlagos szállítási távolság 2013-ban 190 kilométer volt, ez a 2009-es adatokhoz képest 6 százalékpontos növekedést jelent. Ausztriában még mindig relatíve magas a vasúti teherfuvarozás részesedése az össze szállítás között, hiszen 2013-ban 30%-kal részesedett a vasút. Figyelmet érdemel a jelentés szerint a még mindig jelentős kocsirakományú forgalom és iparvágány-kiszolgálás és ezen a piacon az ÖBB mellett több magánvasút is szeretné megvetni a lábát: összesen 28 engedéllyel rendelkező vasúttársaság van Ausztriában, illetve volt a vizsgált 2013-as évben. Részesedésüket pedig az összes vasúti szállításból egy év alatt 23-ról 25%-ra növelték, ha az elszállított áruk mennyiségét nézzük, de nettó tonnakilométerben is gyarapodtak a magánvasúti társaságok: 17,6-ről 19,3%-ra növelték részesedésüket.

A magánvasutak bár növelték részesedésüket a piacon, azonban még mindig az ÖBB, illetve az RCA az egyeduralkodó

Persze nem minden csak szép Ausztriában: komoly kritika érte az ÖBB teherszállító leányvállalatát, a Rail Cargo Austriát és magát az ÖBB-t is, hogy a jelentés piaci részesedés ellenére a pályavasút kedvezményeket kínál a pályahasználat terén a saját cégének. Emellett pedig általában elmondható, hogy a kombinált fuvarozást mindenképpen szükséges a mainál sokkal jobban támogatni az állam részéről.
Kiderült: különösen nagy a verseny a tranzitforgalomban és ezen belül is a Brenner-hágón a legádázabb a küzdelem. A viszonylag rövid osztrák szakaszon számos magánszolgáltató van jelen a Németország és Olaszország közötti tranzitban, de hasonlóan fontos vonal a Duna-menti tengely Bécs és Passau között.

Az osztrák vasutakat sokkal több utas vette igénybe, mint korábban. A piacvezető továbbra is az ÖBB...

A személyszállítás kapcsán kiemelték: 2013-ban 274 millió utas utazott az összes osztrák nagyvasúti vonaton, ami az előző évhez képest 4,6%-os növekedést jelent. De nem csak az utasok létszáma növekedett, hanem a megtett távolság is: az utaskilométerek száma 12,1 milliárdra növekedett, azaz az előző évhez képest 8,1%-kal bővült a piac. Az összesen 16 magán- vagy tartományi, városi tulajdonban lévő vasúttársaság részesedése is növekedett 3,5 százalékponttal, így 12,3%-ban részesednek ezek a társaságok a teljes piacból.

Bár az ÖBB továbbra is a piacvezető szereplő, a magánvasutak is növelték részesedésüket a személyszállítási piacon
(fotók: Magyarics Zoltán)

Az infrastruktúra képe és kilátásai nem mutatnak már ilyen szép képet: 2019-ig összesen 13 milliárd eurót fordít az állam a vasúti pályák üzemeltetésére, karbantartására, ám mindeközben az éves összeg a következő két év (azaz 2014 és 2015) során összesen 255 millió euróval csökken majd – ennek ellenére még így is az elsők között lesz Ausztria az egy lakosra vetített, vasúti pályára költött összeg tekintetében.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.