2014. 10. 30.

Kisiklott a Pilatusbahn motorkocsija

A svájci Alpnachstadból a Pilatusra tartó fogaskerekű vasút, a Pilatusbahn a világ legmeredekebb fogaskerekű vasútja. Meglehetősen biztonságosan üzemel a rendszer, ám most egy kis hiba csúszott a rendszerbe: aláváltottak az egyik motorkocsinak.


A világ legmeredekebb fogaskerekű vasútja a svájci Pilatusbahn: legnagyobb emelkedése (vagy lejtése, nézőpont kérdése) 480‰, azaz egy kilométeresen átlagosan 480 méter magasságkülönbséget küzd le a vasút. A speciális, oldalról kapaszkodó, Lochner-rendszerű fogasléc miatt a vonalon speciális kitérőket kellett telepíteni: vagy tolópadokat vagy pedig átforduló vágánykapcsolatokat telepítettek ott, ahol szükség van erre.


A meglehetősen biztonságos rendszerbe most azonban egy kis hiba csúszott: a völgy felé tartó egyik motorkocsi – az együtt, csoportban közlekedő négy motorkocsi közül a második, a 21-es pályaszámú – Ämsigen állomásra (a vonal közepén fekvő kitérőhöz) érkezett, amikor a hegy felőli váltón eddig tisztázatlan körülmények között kisiklott. A helyszínen készült felvételek tanulsága szerint a tolópad valami miatt elmozdult vagy elmozdították. A kisiklott motorkocsiban szerencsére nem történt baja senkinek sem, a vasutasok biztonságban kiszállították az utasokat, akik elismerően nyilatkoztak a munkájukról. A kitérőbe már beérkezett kocsi folytatta útját Alpnachstad felé; a kisiklott jármű utasait pedig az egyik, eredetileg a hegy felé tartó kocsiba szállították át és szintén távozhattak. A hátsó két motorkocsi visszament a Pilatus-Kulm végállomásra, ahol a vasúttársaság az üzemzavar elhárításáig vendégül látta az utasokat – a Fräkmütegg és Kreins felé vezető kötélvasút ezúttal nem állt rendelkezésre, mert október 20. és november 7. között tervezett karbantartás miatt nem üzemel.


Godi Koch, a Pilatus-Bahnen AG vezérigazgatója úgy nyilatkozott, hogy a kocsit vezető kerekek kiugrottak a sínről, azonban komolyabb baj nem is történhetett volna, a világon egyedülálló fogaskerekű rendszer biztosította a kocsi és az utasok sértetlenségét. A kisiklott motorkocsi mentése és a tolópad helyreállítása mintegy másfél órát vett igénybe – tette hozzá Koch és hangsúlyozta: az október 28-án történt eset után sem áll fenn semmiféle biztonsági kockázat, az akaratlanul elmozduló kitérőt kijavították.

(a képek forrása: Blick.ch)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.